٢۵ زندانی سیاسی زن با بیش از ١١٠ سال حکم زندان در اوین

رهانا: از ٢۵ زندانی سیاسی زن در زندان اوین پنج تن از آنان، شیوا نظرآهاری، محبوبه کرمی، کبری زاغه‌دوست، فرح واضحام و فاطمه خرمجو در بلاتکلیفی هستند و مابقی با حکم‌های سنگین در زندان به سر می‌برند.

به گزارش رهانا، در سلول‌های انفرادی اوین و بندهای دیگر زندانیان سیاسی، زنان دیگری نیز وجود دارند که در وضعیت دشواری به سر می‌برند. زهرا جباری شهروند ایرانی ـ هلندی است که در روز عاشورا بازداشت شده و هچنان با گذشت هفت ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد، از جمله این زندانیان است.

نازیلا دشتی سه سال

نازیلا دشتی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۶ بازداشت شد. وی به اتهام ارتباط با سازمان مخالف نظام به سه سال حبس محکوم شد و هم اکنون در زندان اوین به سر می‌برد.

راشین (عذرا) قاضی میرسیعد

راشین قاضی میرسعید از شهروندان معترض در اعتراضات خیابانی در سال گذشته است که در تاریخ ۳۰ خرداد با ضرب و شتم در خیابان بازداشت شد. میرسعید در دادگاه بدوی به سه سال و نیم زندان محکوم شد،‌ اما بعدتر حکم وی به دو سال زندان کاهش پیدار کرده است.

محبوبه کرمی بلاتکلیف

محبوبه کرمی فعال حقوق زنان و عضو کمپین یک ملیون امضاء از ۱۲ اسفند ماه گذشته در بازداشت به سر می‌برد. با وجودی که وی نیاز به اعزام مراکز تخصصی برای درمان دارد، اما قضات و بازجویان از تعیین وثیقه برای آزادی وی خودداری می‌کنند. وی بیشتر مدت زمان بازداشت خود را در طول دوره بازداشت در سلول‌های انفرادی بند ۲ الف زندان اوین تحت فشارهای روحی متعدد برای مصاحبه و اعتراف تلویزیونی بوده است.

بهاره هدایت ۹ سال و نیم

بهاره هدایت فعال دانشجویی در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه بهاره هدایت را به ۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم کرده است.
رای بهاره هدایت شش ماه به خاطر توهین به رئیس‌جمهوری، دو سال به خاطر توهین به رهبری و به دلیل تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت از طریق تبانی و تجمع مجموعا پنج سال‬ حکم صادر شده است. وی در کل به ۷ سال و نیم زندان بابت این اتهامات محکوم شده است. هم‌چنین حکم دو سال حبس تعلیقی بهاره هدایت به اتهام اقدام علیه امنیت از طریق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵‬ نیز به اجرا درآمده و به این حکم اضافه شده است.

نازیلا دشتی

نازیلا دشتی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۶ بازداشت شد. وی به اتهام ارتباط با سازمان نازیلا دشتی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۶ بازداشت شد. وی به اتهام ارتباط با سازمان مخالف نظام به سه سال حبس محکوم شد و هم اکنون در زندان اوین به سر می بردبه سه سال حبس محکوم شد و هم اکنون در زندان اوین به سر می برد

مطهره بهرامی حقیقی ۱۰ سال

مظهره بهرامی حقیقی روز عاشورا، ششم دی‌ماه ۱۳۸۸ همراه با شوهر و فرزندش محسن دانش‏پور مقدم و احمد دانش‏پور مقدم در منزل بازداشت. وی در دادگاه بدوی به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. در دادگاه تجدیدنظر حکم وی به ۱۰ سال همراه با تبعید به زندان رجایی‌شهر کاهش یافت.

ریحانه حاج ابراهیم دباغ ۱۵ سال

ریحانه حاج ابراهیم دباغ روز عاشورا، ششم دی‌ماه ۱۳۸۸ همراه با مطهره بهرامی و شوهر و فرزندش محسن دانش‏پور مقدم و احمد دانش‏پور مقدم در منزل آنان بازداشت و در ابتدا به اعدام محکوم شد. در دادگاه تجدیدنظر حکم وی به ۱۵ سال همراه با تبعید به زندان رجایی‌شهر کاهش یافت.

مریم اکبری منفرد ۱۵ سال

مریم اکبری منفرد در ۱۰ دی ماه سال گذشته در جریان حوادث عاشورا در منزلش بازداشت شد. دادگاه وی در ۱۶ لردیبهشت ماه ۸۹ برگزار شد. وی را به اتهام محاربه ازطریق ارتباط با سازمان مخالف نظام درشرایطی کاملا غیر قانونی در زندان نگه داشته‌اند.
اکبری منفرد، سه فرزند خردسال دارد و خانه‌دار است. این حکم به اتهام «محاربه» صادر شده، در حالی که این زندانی سیاسی بارها اتهامات وارده را رد کرده است.

فاطمه ضیایی آزاد دو سال

فاطمه ضیایی آزاد در اسفند ماه ۱۳۸۷ بازداشت شد و به دو سال زندان محکوم شده است. وی به اتهام همکاری با سازمان‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

هنگامه شهیدی ۶ سال

هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار و مشاور دبیر کل و عضو حزب اعتماد ملی، در تاریخ ششم اسفند ماه ۱۳۸۸ در پی احضار به دفتر پیگیری وزارات اطلاعات جهت اجرای حکم شش سال زندان خود بازداشت شد. وی در تاریخ ۱۰ آبان سال گذشته با قرار وثیقه‌ی ۹۰ میلیون تومانی بعد از ۴ ماه بازداشت از زندان اوین آزاد شده بود. شهیدی در حالی اکنون در زندان به سر می‌برد که از وضعیت جسمی خوبی برخوردار نیست.
شهیدی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری و به اتهام اجتماع و اقدام علیه امنیت کشور به پنج سال حبس تعزیری و به اتهام توهین به رییس‌ دولت به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

مهدیه گلرو سه سال و چهار ماه

مهدیه گلرو فعال دانشجویی در تاریخ ۱۲ آبان ماه بازداشت شد. دادگاه مهدیه گلرو روز یکشنبه ۱۵ فروردین، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت پیرعباسی برگزار شد. مهدیه گلرو عضو شورای حق تحصیل در این دادگاه به تحمل دو سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد.
قاضی پیرعباسی با تبدیل قرار بازداشت گلرو به وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی موافقت کرد. این مبلغ وثیقه از توان خانواده او خارج بود و وی تاکنون در زندان به سر می‌برد. در زمان بازداشت، حکم پیشین وی نیز که به صورت تعلیقی بود به اجرا درآمده است و وی در حالی که از بیماری رنج می‌برد در زندان به سر اوین است.

عالیه اقدام دوست سه سال

عالیه اقدام‌دوست، فعال حقوق زنان در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ برای گذارندن ۳ سال محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. وی که بیش از ۶۰ سال سن دارد،اکنون در بند عمومی زندان اوین است. وی به دلیل شرکت تجمع ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۵ در دفاع از حقوق زنان بازداشت شده بود.

کبری زاغه دوست یک سال بلاتکلیف

کبری زاغه دوست در مراسم چهلم شهدای حوادث پس از انتخابات دستگیر شد. با گذشت نزدیک به یک سال از زمان بازداشت، زاغه دوست همچنان در بلاتکلیفی به سر برده و به پرونده او رسیدگی نشده است.

زهرا جباری چهار سال

زهرا جباری در تاریخ ۲۷ شهریور ماه ۱۳۸۸ در تظاهرات اعتراضی روز قدس بازداشت. وی به مدت هفت ماه در بلاتکلیفی به سر برد و با وجود بیماری از دیدار با فرزند خود نیز محروم بوده است. وی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
دادگاه وی در روز ۱۶ اردیبهشت ماه برگزار شده بود. این حکم در حالی صادر شد که وکیل وی پیش‌تر اعلام کرده بود در پرونده‌ وی سندی دال بر مجرمیت وجود ندارد.

کفایت ملک محمدی ۵ سال

کفایت ملک محمدی در عصر روز عاشورا همراه همسرش بازداشت شده که او نیز همینک در بند ۳۵۰ زندان اوین بلاتکلیف در بازداشت قرار دارد. کفایت ملک محمدی به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین به ۵ سال زندان محکوم شده است.

فاطمه رهنما ۱۰ سال

فاطمه رهنما هفتم مرداد ماه سال گذشته بازداشت شد. وی در رابطه با پرونده شاپور کاظمی بازداشت شد و رسانه‌های دولتی و حامیان دولت از او به عنوان «معشوقه» شاپور کاظمی برادر زهرا رهنورد یاد کردند. همچنین از رهنما به عنوان یک منافق (عضو سازمان مجاهدین) که هشت سال سابقه محکومیت دارند، سخن گفته‌اند. وی تمامی این اتهامات را رد می‌کند.
فاطمه رهنما یک زن ۴۸ سال با افسردگی شدید است که هم اکنون از سرطان سینه رنج می‌برد. وضعیت جسمی و روحی وی در زندان به شدت وخیم است و تداوم نگه داشتن وی در زندان باعث تأسف شدید همبندیان وی شده است.
فاطمه رهنما بابت این اتهامات به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.
ده سال یک زن ۴۸ ساله شدیدا مریض، سرطان سینه دارد،‌افسردگی شدید دارد. هفتم مرداد ماه سال گذشته بازداشت شد.

فرح واضحام بلاتکلیف

فرح واضحام دو روز بعد از حوادث روز عاشورا در منزل خود بازداشت شده است. گذشت هفت ماه از بازداشت به پرونده‌اش رسیدگی نشده است.

معصومه یاوری هفت سال

معصومه یاوری در تاریخ ۸۸/۶/۲۷ که از گلپایگان به قصد شرکت در راهپیمایی به تهران می‌آیند که بازداشت موقت بازداشت می‌شود و متهم می‌شود به این که با سازمان مجاهدین خلق ارتباط داشته و اتهام محاربه به وی تفهیم می‌شود. معصومه یاوری، زن خانه داری است که به محاربه متهم شده بود و نماینده دادستان تهران تقاضای حکم اعدام برای او کرده بود. با این حال وی به هفت سال زندان محوم شده است آن هم در حالی که هیچ‌گونه سابقه فعالیت سیاسی نداشته است.

شبنم مددزاده ۵ سال

شبنم مددزاده در تاریخ ۲ اسفند ماه ۱۳۸۷ بازداشت شده است. پس از این که چندین بار دادگاه مددزاده نایب رئیس شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و دبیر سیاسی انجمن دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران به تعویق افتاد، وی به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال زندان توام با تبعید به زندان رجایی‌شهر محکوم شد.

شیوا نظرآهاری بلاتکلیف

شیوانظر آهاری فعال حقوق بشر و فعال حقوق زنان، از تاریخ ۲۹ آذر ماه ۱۳۸۸ برای دومین بار در طول سال گذشته بازداشت و به سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.
با وجود گذشت هشت ماه از بازداشت نظرآهاری همچنان به صورت بلاتکلیف زندانی است و دادگاه وی تشکیل نشده است.

فاطمه خرم‌جو بلاتکلیف

فاطمه خرم جو در تاریخ ۱۷ دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. اتهام وی ارتباط با بیگانگان اعلام شده است، اما همچنان بلاتکلیف و با وضعیت پرونده‌ای نامشخص در هفتمین ماه بازداشت قرار دارد.

پروین جوادزاده هشت سال و نیم

پروین جوادزاده یکی دیگر از زنان زندانی بند نسوان اوین است .که در شرایط بسیار دشواری به سر می برد.جواد زاده ۲۲ ساله عصر عاشورا توسط نیروهای سپاه هنگام تردد در خیابان بازداشت شد.
وی که اکنون جوانترین زندانی سیاسی زن بند نسوان اوین است، سه ماه اول بازداشت خود را به صورت کامل در یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه محبوس بوده است که این موضوع موجب لطمه‌های شدید روحی و جسمی به او شده است.
جواد زاده ۲۲ ساله نیز عصر عاشورا توسط نیروهای سپاه هنگام تردد در خیابان بازداشت. جوادزاده وبلاگ‌نویسی بود که اخبار مربوط به جنبش اعتراضی مردم ایران، جنبش سبز را در وبلاگ‌اش منتشر و به اطلاع‌رسانی می‌پرداخته است.
در ابتدا اتهام وی محاربه بود که در دادگاه از این اتهام تبرئه و به هشت سال و نیم زندان محکوم شده است.

وی که اکنون جوانترین زندانی سیاسی زن بند نسوان اوین است .سه ماه اول بازداشت خود را به صورت کامل در یکی از سلول های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه محبوس بوده است که این موضوع موجب لطمه های شدید روحی و جسمی به او شده است .طبق اخباری که از بند نسوان زندان اوین می رسد اتهام این دختر جوان نیز محاربه است و به تازگی پرونده وی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال شده است.

سوسن تبیانیان یک سال و نیم

سوسن تبیانیان شهروند بهایی است که به یک سال و نیم زندان محکوم شده است. وی در تاریخ ۱۷ خرداد ماه ۸۹ دوره محکومیت خود را آغاز کرده است.

منیژه نصرالهی سه سال

منیژه نصرالهی دیگر شهروند بهایی است که در بند زنان زندان اوین بابت محکومیت سه سال و چهار ماهه خود زندانی است. نصرالهی پیش‌تر در تاریخ ۲۷ خرداد ماه سال گذشته بازداشت شده و دو هفته بعد آزاد شده بود. وی در تاریخ ۸ اسفند ماه ۱۳۸۸ جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

صهبا رضوانی سه سال و هشت ماه

صهبا رضوانی از هموطنان بهایی است که در ۲۵ آذر ماه سال ۱۳۸۷ بازداشت و به ۳ سال و ۸ ماه زندان محکوم شده است. وی ابتدا در زندان سمنان بود اما بعد برای طی مدتی دوران محکومیت به زندان اوین منتقل شد و در حال حاضر هم در زندان اوین است.

عاطفه نبوی چهار سال

عاطفه نبوی در تاریخ ۲۵ خرداد همراه پسر عمویش ضیاالدین نبوی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. نبوی مدت سه ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوین سپری کرد و در دادگاه به چهار سال زندان محکوم شد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours