وزارت بهداشت: علت مرگ یک چهارم زنان ایرانی، بارداریهای پرخطر است

23 مرداد 1389

ایرنا: معاون اداره تنظیم خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲۵ درصد از علت مرگ و میر زنان کشور به دلیل بارداریهای پرخطر در سنین زیر ۱۸ و بالای ۳۵ سال است .

دکتر” محمد اسلامی ” روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود:حدود ۴۰ درصد از زنان به دلیل استفاده نکردن از روش‌های علمی جلوگیری از بارداری، ناخواسته باردار می‌شوند.
وی بهترین زمان بارداری را بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی برای زنان عنوان کرد.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف)، عوارض ناشی از بارداری و زایمان، مهمترین علت مرگ و میر مادران در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال در سطح جهان است که سالانه منجر به مرگ ۷۰ هزار نفر می شود.

بر اساس گزارش یونیسف، نوزادی که سن مادرش کمتر از ۱۸ سال باشد، در مقایسه با مادری که سن وی بیش از ۱۹ است، ۶۰ درصد بیشتر با خطر مرگ پیش از سن یک سالگی روبرو خواهد بود. در چنین شرایطی، حتی اگر نوزاد زنده بماند احتمال کم وزنی او به هنگام تولد، فقر تغذیه ای و تاخیر رشد فیزیکی و ذهنی او بیشتر است.
معاون اداره تنظیم خانواده و جمعیت وزارت بهداشت با استناد به پایش‌های تنظیم خانواده در کشور گفت: حدود ۳۰درصد زوج‌های ایرانی بلافاصله پس از ازدواج به فکر بچه‌دار شدن می‌افتند و از هیچ روش پیشگیری‌ استفاده نمی‌کنند.
اسلامی به زوجها توصیه کرد حتما در کلاسهای آموزشی قبل از ازدواج که در مراکز بهداشتی و درمانی بصورت رایگان برگزار می شود، شرکت کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه میزان نرخ رشد جمعیت کشور براساس اعلام مرکز آمار ایران در فاصله سال‌های ۷۵ تا ۸۵، ۶۱/۱ درصد بوده،ارتقای کیفیت خدمات تنظیم خانواده از مهمترین برنامه‌های وزارت بهداشت برای تنظیم جمعیت خانواده در کشور است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours