مدیرکل فرهنگی سازمان ملی جوانان : بحث‌ ازدواج موقت و مجدد هیچ ربطی به سازمان ملی جوانان ندارد

12 شهریور 1389

ایلنا: مدیرکل فرهنگی سازمان ملی جوانان می‌گوید لایحه حمایت از خانواده هیچ ربطی به سازمان ملی جوانان ندارد و بحث های مربوط به ازدواج موقت و ازدواج مجدد ربطی به حیطه کاری این سازمان ندارد و وظیفه ما تشویق جوانان به ازدواج است.

محسن زنگنه در حالی از بی‌ارتباط بودن لایحه حمایت از خانواده با سازمان ملی جوانان حرف می‌زند که بر اساس تعاریف خود این سازمان، ساسیت‌گذاری برای جوانان 14 تا 29 ساله و بررسی مسائل و مشکلات آنها وظیفه سازمان ملی جوانان است. از طرف دیگر این سازمان سن ازدواج را هم در همین فاصله سنی تعریف می‌کند بنابراین سوالی که اینجا مطر ح می‌شود این است که چطور لایحه حمایت از خانواده به سازمان ملی جوانان بی‌ارتباط است؟

محسن زنگنه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با لایحه حمایت از خانواده گفت:‌ باید بگذاریم لایحه حمایت از خانواده در مجرای خودش حرکت کند. در فضای اجتماعی الزاماتی وجود دارد، مباحث فقهی نیز در رابطه با مباحث مطرح شده در لایحه حمایت از خانواده وجود دارد، الحمدالله اسلام هم کاملا انعطاف دارد و اصلا وجود مجموعه‌ای مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام در کشور ما برای نشان دادن همین انعطافی است که اسلام در برخورد با مسائل روز دارد و احکام ثانویه می‌توانند بر اساس نیازهای اسلام صادر شوند.

او ادامه داد:‌ متاسفانه لایحه حمایت از خانواده با مسائل سیاسی گره خورده است ‏‌در حالی که باید سعی کنیم این لایحه را از مسائل سیاسی دور نگاه داریم.

زنگه تصریح کرد:‌ لایحه حمایت از خانواده نیاز به بحث کارشناسی دارد و کارشناسان اسلامی، کارشناسان علوم اجتماعی و کسانی که واقعا فضای جامعه را می‌بینند و کف جامعه را درک می‌کنند باید در رابطه با لایحه حمایت از خانواده تصمیم‌گیری کنند و این تصمیم‌گیری باید به گونه‌ای باشد که نه احکام اسلام خدشه دار شود و نه مشکلی برای جامعه پیش بیاید.

او ادامه داد:‌ ما معتقد هستیم اگر در اسلام حکمی صراحت دارد برای جامعه ما مفید است زیرا ما معتقد هستیم آنچه در اسلام آمده است برخواسته از عقل‌گرایی است و اگر اشکالی در رابطه با احکام اسلام پیش می آید ‏‌ما ان حکم را درک نکرده‌ایم .

زنگنه در رابطه با مواد جنجال برانگیز لایحه حمایت از خانواده گفت:‌ اسلام عقد موقت را گذاشته است برای اینکه جامعه از بن‌بست‌ها خارج شود و البته شهید مطهری هم برای ازدواج موقت شرایطی را مطرح کرده است و برای ازدواج مجدد هم شرایطی در احکام اسلامی در نظر گرفته شده است و ما نباید به لایحه حمایت از خانواده به گونه‌ای نگاه کنیم که انگار این لایحه به نفع زنان نیست و می‌خواهد زنان رامحدود کند و قدرت بیشتری به مردان بدهد.
او در پاسخ به این سوال که چرا مسئولان کشور وقتی زنان مطالبات اجتماعی خود را بیان می‌کنند و برای رسیدن به حقوق خود اعتراضاتی را مطرح می‌کنند، می‌گویند بحث سیاسی است و به این ترتیب انتظار دارند زنان کنار بکشند و خواسته‌های خود را مطرح نکنند، گفت:‌ کسی در کشور ما مدعی این نیست که زنان نباید از حقوق خود دفاع کنند.
او ادامه داد:‌ به اعتقاد من قوانین جمهوری اسلامی ایران یکی ازمترقی‌ترین قوانینی است که در رابطه با زنان وجود دارد و حقوق آنها را مد نظر قرار داده است.

او توضیح داد:‌ مقایسه قوانین ایران با قوانین سایر کشورها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران یکی از مترقی‌ترین قوانین در حفظ حقوق زنان را دارد و در این موضوع هیچ شکی نیست. هیچ یک از کشورهای جهان ازکشورهای عربی گرفته تا چین و پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی آمریکا و کانادا و استرالیا هیچ کدام قوانینی به خوبی قوانین زنان در رابطه با زنان ندارد.

زنگنه تصریح کرد:‌ اگر می‌گوییم لایحه حمایت از خانواده نباید سیاسی شود‏‌ به خاطر خود زنان است. ما معتقدیم لایحه حمایت از خانواده باید در یک فضای کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد نه اینکه مطالب مرتبط با این لایحه در رسانه‌هایی که مدام دارند مسائل سیاسی را مطرح می‌کنند، بازگو شود. اگر چنین رسانه‌هایی به دنبال احیای حقوق زنان باشند این خود اجحاف به حقوق زنان است.

او ادامه داد:‌ فعالان حقوق زنان هم باید به دنبال بحث کارشناسی باشند و البته آنها باید به این نکته توجه کنند که بحث کارشناسی در ایران دو مبنا دارد، یکی پایبندی به احکام شرعی و شرع مقدس اسلام و دیگری در نظر گرفتن قوانین جمهوری اسلامی و مصلحت کشور.

زنگنه تصریح کرد: البته لایحه حمایت از خانواده هیچ ربطی به سازمان ملی جوانان ندارد و بحث‌های مربوط به ازدواج موقت و ازدواج مجدد ربطی به حیطه کاری این سازمان ندارد و وظیفه ما تشویق جوانان به ازدواج است.
او ادامه داد:‌ جوانان با ازدواج موقت سر و کار ندارند و بنابر این سازمان ملی جوانان دلیلی ندارد این موارد ورود پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی کشور گفته بود ازدواج موقت راه‌حل مناسبی برای شرعی کردن، ارتباطات نامناسب میان دو جنس مخالف است. احمدی‌مقدم از نگاه منفی‌ای که در جامعه نسبت به ازدواج موقت وجود دارد ابرازگلایه کرد و گفت وقتی از ازدواج موقت حرف می‌زنیم گویا کفر گفته‌ایم به طوری که درجامعه ارتباط نامشروع آنقدر قبح ندارد که ازدواج موقت قبح دارد. به اعتقاد احمدی‌مقدم، در اذهان مردم ازدواج موقت وسیله‌‌ای برای زیاد‌ه‌‌خواهی افرادی است که ازدواج کرده‌اند، در حالی که اینگونه نیست و رابطه نامشروع دختر و پسر می‌تواند در چارچوب قانون و شرع ضابطه‌مند شود.

علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز از جمله دیگر افرادی بود که موافقت خود را با ازدواج موقت عنوان کرد او حتی این نوع ازدواج را به دانش آموزان نیز توصیه کرد. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، ازدواج موقت را عاملی در جهت کمک به سلامتی افراد دانست و گفت: ازدواج موقت باعث فروکش کردن عقده های روحی و روانی افراد می شود. به گفته او با ترویج ازدواج موقت در جامعه مسائل جنسی تبدیل به موضوعی عادی می‌شود که اسلام هم راه را برای آنها باز گذاشته است. مطهری گفت همه ما می‌دانیم که امروزه دختران و پسران با هم دوست می‌شوند و روابطی را برقرار می‌کنند که همه ما می‌دانیم نامشروع است و حتی در بسیاری از مواقع خانواده‌ها هم در جریان هستند. ما هم می‌گوییم باشد همین رابطه در جریان باشد اما به صورت مشروع. آنها بیایند و ازدواج موقت کنند. اما در حال حاضر می‌بینیم که متأسفانه در بسیاری از خانواده‌ها دوستی بین دختران و پسران مرسوم شده است. حتی در حد صحبت کردن و معاشرت عادی. من می‌گویم این رابطه را بیاییم و سروسامان دهیم همین. در حال حاضرتحریکات جنسی در جامعه ابزار متعددی پیدا کرده است. خوب است بیاییم و روش اسلامی آن را به کار ببریم و دست از عرف نادرستی که برای خودمان مرسوم کرده‌ایم بر داریم. اصولاً اسلام توصیه می‌کند غریزه جنسی را تحریک نکنیم. باید برای دختران و پسرانمان شرایط را مهیا کنیم تا کمتر به گناه آلوده شوند باید هدف این باشد. مثلاً ورزش کنند و به کار و فعالیت اجتماعی بپردازند و شرایط برای ازدواج موقت هم فراهم شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours