شیوا دولت آبادی: مادران تحقیر شده و کودکان ناایمن ثمره شیوع ازدواج موقت

12 شهریور 1389

آفتاب: عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: فارغ از اینکه ثبت ازدواج موقت در صورت بارداری تکلیف کودکان را روشن می‌کند، ثمره ازدواج موقت در کشور مطابق با موادی از لایحه حمایت از خانواده، کودکان ناایمن و ناسالم و مادران تحقیر شده است.

شیوا دولت‌آبادی در آخرین جلسه ماهانه انجمن حمایت از حقوق کودکان که به بررسی تاثیر لایحه حمایت از خانواده بر روی کودکان اختصاص داشت، با اشاره به یک جمله قدیمی تاکید کرد: «قوانین فرهنگ‌ساز هستند»‌، به طوری که تغییر قوانین، همان تغییر فرهنگ است و این جمله معروف و قدیمی می‌تواند از بزرگترین دلایل و راهنما برای درک نابجا بودن تعدادی از بندهای لایحه حمایت از خانواده در سطح جامعه باشد.

او ادامه داد: از نظر تعاریف روانشناسی، زنان و احساس یگانگی در آنها مهم‌ترین حس در آنان است که به زنان امنیت روانی می‌دهد. به طوری که بندهایی از این لایحه با مجاز دانستن ازدواج موقت و چندهمسری حس یگانه بودن را زیر سئوال می‌برد؛ در همین ارتباط مادر ناایمن، تحقیرشده، فهمیده نشده و مادری که هر زمان شاهد فراموش شدن هویتش در یک ارتباط تنگاتنگ است، نمی‌تواند در قبال کودک خود نیز به درستی ایفای نقش کند، چرا که یگانگی‌اش در اساسی‌ترین ارتباط که همان رابطه زناشویی است، به راحتی با ده شرط زیر سئوال می‌رود.

دولت‌‌آبادی روانشناس با اشاره به لزوم بررسی تعریف «خانواده» در جامعه خاطر نشان کرد: ابتدا باید تعریف ما از کلمه «خانواده» تعریف و بازنویسی شود. چرا که اگر ازدواج بر مبنای زوج بودن «دو نفر»‌ باشد و خانواده نیز بر پایه ازدواج زوجین، چندهمسری، بنیان خانواده را متزلزل می‌کند.

عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: قوانین اعلام می‌کند که پایه و اساس همه چیز خانواده بوده، رکن اصلی جامعه خانواده است، بهشت زیر پای مادران است، اما با مسائلی مواجه می‌شویم که، در جامعه و عرف ضرورتی ندارد و رواج آن می‌تواند در جامعه فاجعه بیافریند.

دولت‌آبادی از بنیانگذاران انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به اینکه معضلات زیادی گریبانگیر جامعه و جوانان شده که لازم است که قبل از هر گونه لایحه در مورد آنها تصمیم‌گیری شود، تصریح کرد: بررسی لزوم تحکیم خانواده، دلایل گسترده طلاق، معضل ازدواج و …. که همگی بنیان خانواده را تهدید می‌کند از ضروریات امروز کشور است. اما متاسفانه وقت‌های طلایی برای بررسی مواردی در کشور هدر می‌رود که چندان ضرورت ندارد.

او ادامه داد: برخی از مسائل و مواد لایحه حمایت از خانواده، از نظر حرمت خانواده ناپسند بوده و مفهوم خانواده را زیر سئوال می‌برد، اما در عین حال به جای طرح چنین مباحثی لازم است تا بررسی شود که چرا ازدواج در کشور تا این اندازه معضل‌آفرین شده است.

به گفته این روانشناس، قربانیان ازدواج موقت در کشور، کودکان ناسالم «از نظر روانی» ناایمن و ضربه‌خورده‌ای هستند که در محیط مطمئن رشد نکرده‌اند؛ همچنین این کودکان حتی نمی‌توانند در سنین کودکی با یک الگوی پدر یا مادر همانندسازی کنند، چرا که پدر به راحتی این اجازه را داشته که ارکان خانواده را بلرزاند.

او در ادامه با اشاره به اظهارات یکی از مادران که در خارج از کشور زندگی می‌کرده، گفت: مطابق با اظهارات افرادی، با وجود آنکه اعلام می‌شود بهشت زیر پای مادران است، اما معلوم نیست که با وجود چنین تدابیری در لایحه و قوانین چه زمانی قرار است که این بهشت به مادران داده شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours