فراهم کرن زمینه اشتغال زنان،مهمترین هدف بنیاد ملی توسعه کارآفرینی است

13 شهریور 1389

خبرگزاری بین المللی زنان ایران : معاون طرح و برنامه مرکز امور زنان و خانواده گفت:‌ایجاد زمینه مناسب برای اشتغال و کارآفرینی زنان از مفاد اصل 43 قانون اساسی و مهمترین هدف تشکیل بنیاد ملی توسعه کارآفرینی است.

به گزارش خبرگزاری ” ایونا” و به نقل از ایرنا ، “پروین هدایتی ” ، شناسایی استعداد ها و حفظ کرامت زنان را از دیگر اهداف تشکیل بنیاد ملی توسعه کارآفرینی و تعاون زنان عنوان کرد.

وی افزود: مرکز امور زنان و خانواده، حضور زنان را به عنوان نیمی از جمعیت کشور در حوزه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی ضروری و راه اندازی و تشکیل بنیاد ملی توسعه کارآفرینی و تعاون زنان را گامی موثر در تحقق این هدف و توسعه بخش اقتصادی کشور می داند.

وی ادامه داد‌ جمعیت ایران بسیار جوان است و نیمی از این نیروی جوان را زنان تشکیل می دهند که از مهمترین ویژگی آنان دانش آموختگی است که ورودی و خروجی دانشگاهها و مراکز علمی کشور گواهی بر این ادعاست.

معاون طرح و برنامه مرکز اموز زنان و خانواده ریاست جمهوری اضافه کرد: این نیروی انسانی با پتانسیل های جوانی، دانش آموختگی و تخصص آماده جذب در بازار کار است در حالیکه بیشترین احتمال جذب برای زنان، به دلیل سیاست انقباضی و کاهش تصدی گری دولت، در بخش خصوصی میسر است.

به گفته هدایتی، سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور بین 8 تا 9 درصد است واگر چه قرار است براساس برنامه پنجم توسعه این رقم به 25 درصد افزایش یابد اما به هیچ وجه پاسخگوی نیروی انسانی زنان در این حوزه نیست.

وی به ساز و کارهای نامناسب بخش خصوصی برای حضور زنان اشاره کرد و گفت: ساعات کاری زیاد، درآمد ناکافی و فضای نامناسب از جمله مشکلات این بخش برای حضور و فعالیت زنان است.

هدایتی اضافه کرد: بنابراین دولت نگاه و توجه ویژه ای به فعالیت و توسعه بخش تعاون دارد و از این رو، بحث کارآفرینی و فراهم شدن فضا و زمینه کسب و کار و فعالیت در بازار اقتصادی برای زنان و ترغیب آنان به حضور در بخش تعاون توسط دولت مطرح شده است.

وی کسب درآمد و به تبع آن، افزایش درآمد خانواده، افزایش فضا و ظرفیت های جدید کاری ، افزایش مهارتها و بکارگیری پس اندازهای فردی را از مزایای حضور و فعالیت زنان در بخش تعاون عنوان کرد.

معاون طرح و برنامه مرکز امورزنان و خانواده ریاست جمهوری، ارتقا جایگاه زنان در جامعه،‌ حضور بیشتر زنان در عرصه های مختلف اجتماعی، تربیت مدیران کارآمد و تعمیق روحیه کار جمعی را از دیگر تاثیرات مثبت حضور زنان در بخش تعاون دانست و گفت:‌ رونق و پویایی اقتصادی نیز جز لاینفک این برنامه خواهد بود.

هدایتی گفت: با توجه به شرایط فوق و اهمیت حضور زنان در عرصه های اقتصادی، مرکز امور زنان وخانواده ریاست جمهوری با همکاری وزارت تعاون و به منظور توانمند سازی زنان و حفظ کرامت این قشر عظیم و تاثیر گذار، طرح راه اندازی بنیاد ملی توسعه کارآفرینی و تعاون زنان را مطرح کرد و امیدواریم 17 شهریور ماه جاری این بنیاد بطور رسمی فعالیت خود را آغاز کند.

وی ادامه داد 49 درصد سهام این بنیاد در اختیار بخش دولتی قرار می گیرد و 51 درصد دیگر سهام آن در اختیار بخش تعاون و خصوصی قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، در این طرح وزارتخانه های کار و امور اجتماعی ، تعاون، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، علوم ، تحقیقات و فناوری، صنایع و معادن و جهاد کشاورزی ، بانک های مرکزی و کشاورزی، صندوق های مهر امام رضا (ع) و توسعه تعاون وزارت جهاد و سازمانهای بهزیستی و تامین اجتماعی و لشگری ، فنی و حرفه ای مشارکت دارند.

وی اظهار داشت: وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی انتخاب شده در اجرای این طرح حضور دارند که به نوعی می توانند در پیشبرد اهداف تعریف شده برای تاسیس بنیاد ملی توسعه کارآفرینی و تعاون زنان موثر باشند.

هدایتی اضافه کرد: زنان فعال اقتصادی در بخش خصوصی که از حسن شهرت برخوردارند و دستکم یک ویژگی خاص در حوزه فعالیت های اقتصادی داشته باشند، می توانند در این طرح شرکت کنند.

وی افزود: همچنین کارآفرینان یا مدیران موفق در عرصه اقتصادی ، زنان بازنشسته دارای سوابق اجرایی و مدیریتی با حسن شهرت، نظام های فنی و حرفه ای ، موسسات پژوهشی، ‌دانشگاهی و مراکز آموزش عالی یا مراکز فناوری دانشگاهها می توانند در اجرای این طرح حضور یافته و زمینه و بستر لازم برای کارآفرینی و اشتغال زنان را فراهم کنند.

معاون طرح و برنامه مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، گفت:‌ قرار است تفاهم نامه ای بین مرکز امور زنان و خانواده و وزارت تعاون در راستای کمک و حمایت از بنیاد ملی توسعه کارآفرینی و تعاون زنان امضا شود تا عرصه مناسبی برای فعالیت این بنیاد فراهم شود.

وی خاطر نشان کرد براساس این تفاهم نامه، وزارت تعاون متعهد خواهد شد به منظور توانمند سازی زنان و با هدف تعیین تکلیف اشتغال زنان، پشتیبانی لازم برای اشتغال یکصد هزار کارجو را در مدت یکسال فراهم کند.

به گفته هدایتی، بنیاد ملی توسعه کارآفرینی مجموعه ای غیر دولتی است که با سرمایه گذاری هیات امنایی، کمک های مردمی و مجاز دولتی تاسیس می شود و هیات امنا به عنوان سیاستگذار این بنیاد و حامی توسعه و کارآفرینی ،‌ وظیفه ایجاد اشتغال بویژه برای زنان سرپرست خانوار، فارغ التحصیلان دانشگاهی به عهده دارد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours