بیشتر ازدواج‌های موقت به ‌صورت پنهانی انجام می‌شود

15 شهریور 1389

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه هم‌اکنون بیشتر ازدواج‌های موقت به ‌صورت پنهانی انجام می‌شود،‌ گفت: در اسلام ازدواج موقت برای پنهانی بودن آن مطرح نشده است.

سید محمد علی موسوی مبارکه در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: ثبت نشدن ازدواج موقت باعث سلب مسئولیت از مرد می‌شود؛ در حقیقت پس از پایان مدت صیغه، مرد زن را رها کرده و اگر فرزندی ایجاد شود، مسئولیت آن بر عهده زن قرار گرفته و کودک بدون هویت می‌ماند.

وی در ادامه افزود: ممکن است زن و مرد در ازدواج موقت شروطی را مانند پرداخت نفقه از سوی مرد تعیین کرده باشند اما اگر این ازدواج ثبت نشود مرد به‌ راحتی می‌تواند این شروط را نپذیرد و از زیر مسئولیت آن شانه خالی کند، در چنین مواقعی زن اقدام خاصی را نمی‌تواند انجام دهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه هم‌اکنون بیشتر ازدواج‌های موقت به‌صورت پنهانی انجام می‌شود،‌ خاطر نشان کرد: در اسلام ازدواج موقت برای پنهانی بودن آن مطرح نشده است و بیشتر برای پیشگیری از ایجاد مشکل در افرادی است که بنا به دلایلی از خانواده خود دور هستند.

*نباید مرد را به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه زندانی کرد

نماینده مردم مبارکه ازدواج موقت به‌صورت پنهانی را موجب تزلزل بنیاد خانواده دانست و عنوان کرد: برخی از نمایندگان مجلس معتقد هستند که ازدواج موقت در دفاتر اسناد رسمی ثبت محرمانه شود تا اگر منجر به بارداری شد زن بتواند به حقوق خود برسد.

موسوی مبارکه در‌خصوص ماده 23 لایحه حمایت از خانواده که برای ازدواج مجدد مرد شروطی را مانند رضایت همسر اول،‌ عقیم بودن زن و داشتن جنون ، عنوان می‌کند،‌ بیان کرد:‌ این ماده ازدواج مجدد مرد را با تعیین این شروط محدود می‌کند همچنین اگر همسر مرد مریض باشد ازدواج مجدد حق طبیعی اوست.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مهریه باید به دو بخش عند‌المطالبه و عند‌الاستطاعه تبدیل شود،‌ اظهار داشت: مرد باید بخشی از مهریه را که عند‌المطالبه بوده پرداخت کند و مابقی آن را در صورت توانایی بپردازد و نباید مرد را به دلیل ناتوانی از پرداخت مهریه به زندانی کرد.

* ثبت ازدواج موقت بی‌بند و باری را در جامعه کاهش می‌دهد

عضو کمیسیون اجتماعی ثبت ازدواج موقت را موجب کاهش بی‌بند و باری در جامعه دانست و گفت: ثبت ازدواج موقت باعث ایجاد تعهد در مرد و حفظ هویت فرزند متولد شده می‌شود.

موسوی مبارکه با بیان اینکه باید برای ایجاد انگیزه ازدواج دائم در جوانان تلاش بیشتری کنیم،‌ اظهار داشت: باید مشوق‌هایی را به‌منظور افزایش ازدواج در جوانان ایجاد کنیم تا بنیان خانواده را از طریق ازدواج دائم مستحکم کنیم.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours