اعتراضات نسبت به بازداشت نسرین ستوده

17 شهریور 1389

رادیو زمانه : در پی بازداشت نسرین ستوده، وکیل دادگستری در روز ۱۳ شهریور، سازمان گزارشگران بدون مرز و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نسبت به آن واکنش نشان دادند.

این دو سازمان مدافع حقوق بشر و حقوق روزنامه‌نگاران بازداشت نسرین ستوده، وکیل مدافع گروهی از زندانیان سیاسی ایران را محکوم کردند.

نسرین ستوده به دو اتهام «اقدام علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» روز شنبه گذشته از سوی مقامات قضایی ایران به دادگاه فراخوانده شد و از آن روز به خانه بازنگشته است.

مسئولان قضایی ایران به نسیم غنوی، وکیل خانم ستوده اعلام کردند که وی بازداشت شده است.

گزارشگران بدون مرز: نسرین ستوده سخنگوی قربانیان بی‌عدالتی رژیمی است
گزارشگران بدون مرز، که سازمانی مدافع حقوق روزنامه‌نگاران در سطح جهان است طی اطلاعیه‌ای درباره این دستگیری ضمن محکوم کردن آن نوشت: «به ویژه از سال گذشته نسرین ستوده سخنگوی قربانیان بی‌عدالتی رژیمی است که سعی داشت حتا در زندان صدای معترضان را خاموش کند.»

این سازمان در ادامه آورده است: «با دستگیری نسرین ستوده سیاست سرکوب گامی دیگر در به سکوت وادار کردن معترضان برداشته است. مدافعان حقوق بشر و همه انجمن‌های وکلا در سراسر جهان باید برای آزادی این وکیل شجاع اقدام کنند.»

از سوی دیگر کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز روز یکشنبه ۱۴ شهریورماه اطلاعیه‌ای در این رابطه منتشر کرد.

این کمپین خواهان آزادی فوری نسرین ستوده شد و نوشت: «نسرین ستوده یکی از وکلای حقوق بشر سرشناس ایران است که همواره به دلیل تلاش‌هایش برای دفاع از افراد زیر ۱۸ سال که با مجازات اعدام روبرو شده‌اند و همچنین دفاع از زندانیان عقیدتی با احترام روبرو بوده است.»

آرون رودز، سخنگوی کمپین گفت: «این دستگیری، چیزی بیش از یک اقدام خام و خودسرانه سیاسی نیست که هدف آن بیشتر بازکردن راه ایذا شهروندان ایرانی توسط حکومت ایران است.»

وی افزود: «نسرین ستوده باید هرچه زودتر به آغوش خانواده‌اش و به انجام فعالیت‌های حرفه‌ایش بازگردانده شود و مقامات ایرانی می‌باید به حملات واضح غیر قانونی خود علیه وکلای حقوق بشر خاتمه دهند.»

نسرین ستوده فارغ‌التحصیل حقوق بین‌الملل است و مدارک لیسانس و فوق لیسانس‌اش را از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرده است.

این عضو کانون مدافعان حقوق بشر از فعالان کمپین یک میلیون امضای زنان و برنده جایزه حقوق بشر سازمان حقوق بشر بین‌الملل در سال ۲۰۰۸ است.

وی در روزنامه‌هایی چون توس و نشاط مطالب حقوقی می‌نوشت و در سال ۱۳۸۲، کار خود را به طور رسمی به عنوان وکیل دادگستری آغاز کرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours