محکومیت فریبا پژوه به یک سال حبس تعلیقی/محکومیت محمد غزنویان فعال حقوق زنان و کودکان به ۵ سال حبس تعزیری/صدور حکم زندان، شلاق و جریمه برای سه تن از اعضای یک خانواده آذربایجانی /محکومیت یک خواهر و بردار به یک سال زندان

22 شهریور 1389

فریبا پژوه، روزنامه‌نگار به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد

رهانا:فریبا پژوه روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویسی که پس از انتخابات خرداد ماه سال ۸۸ دستگیر شده بود، در دادگاه بدوی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

به گزارش خبرنگار رهانا، سامانه خبری خانه حقوق بشر ایران، فریبا پژوه که شهریور ماه بازداشت و پس از ۱۲۴ روز بازداشت به قید وثیقه آزاد شده بود، در دادگاه بدوی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود که هفته‌ی جاری این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمد.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال گذشته، ده‌ها روزنامه‌نگار بازداشت و مدت زمانی طولانی را در زندان سپری کرده بودند که برخی از آن‌ها نیز هم‌چنان در زندان به سر می‌برند.

محمد غزنویان، فعال حقوق زنان و کودکان به 5 سال حبس تعزیری محکوم شد

خبرگزاری هرانا : محمد غزنویان فعال حقوق زنان و کودکان و دانش آموخته رشته علوم سیاسی به 5 سال حبس تعزیری محکوم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، نامبرده در 19 بهمن ماه سال گذشته در قزوین بازداشت و در نهایت با قرار وثیقه 100 میلیون تومانی در فروردین سالجاری از زندان چوبین قزوین آزاد شد.

دادگاه این روزنامه نگار در تاریخ 13 تیر ماه سال جاری برگزار شد و طی حکم ابلاغ شده در دو روز پیش به تحمل 5 سال حبس تعزیری محکوم شد.

در حکم ابلاغ شده اشاره ای به جزئیات پرونده و تفکیک محکومیت به تناسب موارد اتهامی وی نشده و موارد اتهام ایشان را ارتباط با گروههای معاند و تبلیغ علیه نظام اعلام کردند.

محمد غزنویان دانش آموخته ی علوم سیاسی، روزنامه نگار و وبلاگ نویس است که تاکنون مقالات بسیاری از وی در حوزه ی فرهنگ و اجتماع در رسانه های مختلف به چاپ رسیده است.

صدور حکم زندان، شلاق و جریمه برای سه تن از اعضای یک خانواده آذربایجانی

خبرگزاری هرانا : زهرا جدی، مرضیه جدی و علی امینی از فعالین مدنی آذربایجانی در تبریز از سوی شعبه ۱۰۵ دادگاه جزایی تبریز طی محاکمه ای غیابی به ۹۱ روز حبس، پرداخت دیه و تحمل شلاق محکوم شدند.

بر اساس رای صادره از سوی قاضی پودراتچی رئیس شعبه ۱۰۵ دادگاه جزایی تبریز، زهرا جدی به اتهام تمرد در مقابل مامورین، توهین به مامورین انتظامی و ایجاد ضرب و جرح به ۹۱ روز حبس تعزیری، پنجاه ضربه شلاق و پرداخت یک میلیون و پانصد هزار تومان دیه و علی امینی به اتهام تمرد در مقابل مامورین دولتی به ۹۱ روز حبس تعزیری و مرضیه جدی به اتهام توهین به مامورین انتظامی به پنجاه ضربه شلاق محکوم شده اند. به گزارش ساوالان سسی، ماموران نیروی انتطامی تبریز اسفندماه ۸۵ زهرا جدی و همسرش علی امینی و خواهرش مرضیه جدی را در حال پخش اعلامیه دعوت مردم به تجمع اعتراض آمیز در روز جهانی زبان مادری بازداشت کرده بودند. مامورین به هنگام دستگیری این افراد با استفاده از باتوم آنها را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و گاز فلفل به صورتشان پاشیده بودند.

نزدیکان این خانواده آذربایجانی می گویند ماموران پس از انتقال این افراد به حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی در خیابان صائب تبریز آنها را به شدت مورد مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار داده اند و سپس با تهیه صورت جلسه و اسناد پزشکی دروغین مدعی شده اند که خانم زهرا جدی و همسرش علی امینی اقدام به ضرب و جرح مامورین انتظامی و درگیری فیزیکی با پلیس نموده اند.

رای صادره از سوی دادگاه جزایی برای این فعالین به صورت غیابی صادر شده است و آنها امکان دفاع از خود در دادگاه را نداشته اند.نقی محمودی وکیل این خانواده آذربایجانی به حکم صادره از سوی دادگاه جزائی تبریز اعتراض کرده و پرونده به دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی ارجاع شده است. این افراد در دوران بازداشت از ملاقات با خانواده و وکیل محروم بوده اند.

زهرا جدی، مرضیه جدی و علی امینی پیش از این نیز در همین رابطه به اتهام تبلیغ علیه نظام از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز محاکمه و به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شده بودند.

محکومیت یک خواهر و بردار به یک سال زندان

رهانا:سپیده الماسی منفرد و سهیل الماسی منفرد در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. سپیده الماسی منفرد بعد از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین و برادر وی بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شده بودند.

به گزارش خبرنگار رهانا، سامانه خبری خانه حقوق بشر ایران، این برادر خواهر که در منزل بازداشت شده بودند قبل از پایان سال با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بودند.

این دو دانشجو چندی پیش در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. اتهام هر دو «تبلیغ علیه نظام» بوده است.

سپیده الماسی منفرد ۲۱ ساله و دانشجوری مهندسی صنایع و سهیل الماسی منفرد در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت در موسسه آموزی عالی ارس هستند.

در پی حوادث بعد از عاشورا بسیاری از شهروندان که به خاطر اعتراض به نتیجه انتخابات به خیابان‌ها آمده بودند بازداشت و روانه زندان‌ها شدند. بعد از روز عاشورا روند بازداشت شهروندان به صورت گسترده‌ای از سوی نهادهای امنیتی و قضایی دنبال شد.

تصاویر بسیاری از شهروندان به خاطر حضور در اعتراض‌ها از سوی رسانه‌های دولتی منتشر و سبب بازداشت خیل زیادی از شهروندان ایرانی شد. این دو برادر و خواهر در حالی به اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت و روانه‌ی زندان شده‌اند که بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی شرکت در راهپیمایی‌ها آزاد است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours