کمک به آزادی زندانیان ناتوان از پرداخت مهریه

22 شهریور 1389

جهان نیوز : اسدالله جولایی در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به گرفتاری برخی از هموطنان در زندان به دلیل ارتکاب جرایم غیرعمد و ناتوانی در پرداخت دیه یا مهریه اظهار داشت: باید از بی‌مبالاتی و ولنگاری در رانندگی با وسایل نقلیه و نیز تعهد مهریه‌های سنگین جلوگیری شود و بایدها و نبایدهای لازم در این زمینه به مردم آموزش داده شود.
وی با نگران‌کننده دانستن میزان تلفات مربوط به تصادفات رانندگی در کشور گفت: از تمام دستگاه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی مصرانه درخواست می‌کنیم که مردم را به سمت و سوی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی هدایت کنند.

* اتکا به سخنان غیرمنطقی بزرگترها در تعهد مبالغ مهریه

جولایی ادامه داد: علاوه بر وقوع تصادفات و ناتوانی در پرداخت دیه، تعهد نسبت به پرداخت مهریه‌های نامعقول، بی‌رویه و خنده‌آور نیز باعث زندانی شدن برخی افراد می‌شود؛ به‌گونه‌ای که اشخاص با اتکا به این سخن غیرمنطقی بزرگترها که «مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته»، مبالغ سنگینی را تعهد می‌کنند و با بروز کمترین اختلاف در زندگی مشترک و با به اجرا گذاشته‌شدن مهریه از سوی زوجه، به حبس دچار می‌شوند و البته در این میان، بیشترین آسیب اجتماعی غیر قابل جبران نیز متوجه فرزندان این افراد می‌شود.

رئیس ستاد دیه کشور با اشاره به اقدامات این ستاد برای آزادی زندانیان مهریه تصریح کرد: در رابطه با مهریه‌های متعارف و معقول که حد آن براساس رویه مدنظر مقام معظم رهبری در قرائت خطبه‌های عقد، 14 سکه بهار آزادی است، در صورتی‌که تلاش گروه‌های تحقیق برای آشتی میان زوجین مؤثر واقع نشده و پس از صدور حکم طلاق شخص به زندان بیفتد، ستاد دیه حداکثر تا سقف 5 میلیون تومان به این افراد کمک می‌کند.

جولایی صدور چک و ناتوانی در وصول آن را نیز یکی دیگر از عوامل افزایش آمار زندانیان اعلام کرد و افزود: متأسفانه آمار محکومیت مالی ناشی از چک‌های برگشتی مانند محکومین ناشی از مهریه رو به افزایش است و باید در این رابطه نیز تدبیری اندیشیده شود.

* اعلام آمار زندانیان آزاد شده با کمک‌های مردمی در هفته آینده

وی در ادامه درباره آمار زندانیان جرایم غیر عمد که در ماه مبارک رمضان امسال با کمک‌های مردمی آزاد شده‌اند، اظهار داشت: در این رابطه گزارش‌های ستادهای دیه از سراسر کشور در حال جمع‌آوری و تدوین است که بر این اساس تلاش می‌کنیم که تا اوایل هفته آینده، آمار مربوط به تعداد زندانیان آزاد شده با کمک‌های خیّرین، مبالغ جمع‌آوری شده و استان‌های دارای بیشترین حد مشارکت را اعلام کنیم.

جولایی با تأکید بر لزوم ارائه آمارهای دقیق و واقعی به مردم در این رابطه، تصریح کرد: در زمینه کمک برای آزادی زندانیان نیازمند، برخی از خیّرین مبلغی را تعهد کرده‌اند، گروهی دیگر مبالغی را به‌صورت نقدی پرداخت کرده و عده‌ای نیز اسنادی مانند چک یا سفته ارائه کرده‌اند که مجموعه آنها باید به‌طور دقیق جمع‌بندی شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours