ترویج آزاد ازدواج موقت در تبلیغات محله های تهران / میرک پنداری

22 شهریور 1389

جرس: هنوز غوغای ازدواج موقت و چند همسری لایحه حمایت از خانواده در مجلس فروننشسته که شهروندان تهرانی مناطق مختلف تهران با تبلیغات مراکز ترویج ازدواج موقت در برگه های تبلیغاتی شهری مواجه اند. گویا ایجاد موجی از تبلیغات طی ماه های اخیر قرار است به تجارتی کمک کند که هنوز تکلیف لایحه مشخص نشده به آسانی به خانه ها و محله های شهر راه یافته است.

بسته های تبلیغاتی کنار تبلیغ پیتزا و مراکز خرید و فروش بالا و پایین شهر تازگی ها خدمات دیگری هم ارایه می کند. تسهیل امر ازدواج با دستاویزی به نام ازدواج موقت این روزها تجارت تازه ای را در بروشورها و برگه های تبلیغاتی به راه انداخته است.

در حالی که زنان نگران از تصویب لایحه حمایت از خانواده و بندهای مختلف آن این روزها به کمترین امکانات اطلاع رسانی و انتقاد از لایحه روی آورده اند آن سوتر در شهر فرصت تازه ای برای اشتغال و مشارکت در امر ترویج ازدواج در دستور کار قرار گرفته است.

در همین حال بیژن نوباوه، نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است که ازدواج موقت می تواند به حل مشکلات اخلاقی در جامعه کمک کند و ازدواج موقت را در سفر و مواقع خاص توصیه می کند.

با این حال فعالان حوزه زنان بر این باوراند که ازدواج موقت موضوع بیهوده ای است که تنها می تواند به تسهیل شرایط و روابط مردان در جامعه کمک کند.

یکی از ساکنان منطقه پونک که چند روز پیش بسته تبلیغاتی منطقه به خانه او پست شده می گوید:«جالب است که تبلیغ در این بروشورها برای لباس و پوشاک و هر چیز دیگر مستلزم مجوز از مسئولان و معتمدان است اما می بینیم که به راحتی این نوع تبلیغات در این بسته قرار می گیرد. نمی دانم اصلا فکر نمی کنند که امکان دارد کودک و نوجوان در این زمینه کنجکاو شوند. به حد کافی فسق و فجور در جامعه موج می زند و اصراری بر افزایش آن نیست.”

علاوه بر منطقه پونک چنین تبلیغاتی در منطقه ونک، شهرک غرب و سعادت آباد تهران نیز مشاهده شده است.

تماس با شبکه هایی که تبلیغاتشان را به آسانی روی برگه ها و دفترهای تبلیغاتی محله های شهر تهران چاپ کرده اند کار دشواری نیست. شماره تماس به راحتی برای برقراری تماسی ساده مهیاست .

آقایی آن سوی تلفن پاسخگوست. “امرتان را بفرمایید”. امکانات خوبی فراهم کرده اند. ایجاد زمینه های حقوقی و رفع مشکلات حقوقی پیش روی جوانانی که مایل به ازدواج موقت اند. تکرار می کند که برای دختر اصلا اجازه پدر لازم نیست و وقتی در برابر این سوال قرار می گیرد که اگر فرد مورد نظر را نداشته باشیم با لحنی صمیمی مطمئنت می کند که می تواند این مشکل پیش پا افتاده را برطرف کند.

شکل گیری چنین شبکه های تجاری برای تسهیل امر ازدواج به گفته مصطفی اقلیما ، رییس انجمن مددکاری ایران اقدامی است که در پس اتفاقات اخیر رخ داده در مجلس وضعیت بحرانی روابط میان زن و مرد را در ایران بدتر از گذشته خواهد کرد.

او می گوید:« چه ثبت ازدواج موقت در موارد خاص مورد مجلس تصویب شود و چه نشود، نمایندگان مردم به عنوان حامیان اصلی زنان و مردان خیانت بزرگی به شهروندان کرده اند چرا که دست کم با این سر و صدایی که در مجلس به پا شده آنهایی که اصلا اطلاعاتی درباره ازدواج موقت نداشتند هم به خوبی در این زمینه مطلع و آگاه شدند.»

او از سوی دیگر به تبعات سوء ناشی از این سبک ازدواج اشاره دارد و می افزاید:« فکر می کنید افزایش آمار سقط جنین در جامعه به چه علت اتفاق افتاده است. می بینیم که این سال ها مردان به راحتی از روش ازدواج موقت استفاده کرده و از طریق آن به راحتی و بدون پذیرش هیچ مسئولیتی وارد ارتباط جنسی با زنان شده و بعد از آن زن را به حال خود رها کرده و بی آگاهی و فقر نیز در زنانی که وارد این شکل از ازدواج می شوند در نهایت به بارداری های ناخوسته منجر می شود. اغلب این زنان که توانایی تامین معاش خود را نیز ندارند یا به سمت سقط جنین های غیربهداشتی و خطرناک می روند و یا نوزاد چند روزه شان را به بهزیستی می سپارند. این ها تنها بخشی از مشکلات ناشی از این ترویج ازدواج موقت در این سال ها بوده حالا فکر کنید در این مدت این همه رسانه ها و آقایان تلاش کردند که این مسئله را در جامعه جا بیندازند بی خبر از آنکه در لایه های مختلفی که به سمت این نوع ازدواج روی آورده اند چه مشکلات حادی برای زنان و نه برای مردان به وجود آمده است.»

در همین زمینه سیدحسین موسوی تبریزی، دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز می گوید:« در صورت طرح مساله ازدواج موقت باید برای عواقب ناشی از آن مانند افزایش سقط جنین و از بین رفتن آبروی خانواده ها نیز چاره اندیشی شود. طرح موضوع ازدواج موقت با چنین جنجال و سر و صدایی موجب می شود که مخالفان و موافقان نتوانند، بر اساس نیاز جامعه و مشکلاتی که تحت تاثیر آن ایجاد می شود، صحبت های خود را مطرح کنند.»

او نیز مانند اقلیما بر این باور است که نامعلوم بودن سرنوشت فرزندان ناشی از ازدواج موقت و افزایش سقط جنین از عواقب ازدواج موقت در جامعه کنونی ما به شمار می آید.

فخرالسادات محتشمی پور نیز که در سال های گذشته به عنوان مدیرکل سابق دفتر امور زنان وزارت کشور فعالیت داشته تاکید می کند:« طرح ازدواج موقت بیشترین لطمه را به دختران جوان کشور وارد خواهد کرد. این طرح ها برای حل مشکلات جوانان راهکار مناسبی نیست; زیرا طرح های مذکور بیشتر پاسخگویی به هوا و هوس برخی مردان است. باید این را هم بگویم که مشکلات جوانان تنها ازدواج موقت و رابطه با دختران جوان نیست بلکه مهم ترین مشکل آنان عدم توانایی برای تهیه مسکن و ازدواج است. متاسفانه برخی مسئولان بلافاصله آسان ترین روش ها را برای حل مشکلات جوانان مطرح می کنند، در حالی که این راه حل ها عمقی و برطرف کننده عمیق مشکلات جوانان نیست. طرح موضوع ازدواج موقت کارایی نداشته و تبعات منفی آن بسیار بیشتر از جنبه های مثبت طرح است.»

سایت های بدون فیلتر برای تبلیغ ازدواج موقت

اینترنت این روزها مکان مناسبی است اگر کسی بخواهد با موسسه ها و نهادهایی که در ازدواج موقت دست اندرکار هستند دسترسی داشته باشد.

در برخی از این سایت ها به طور مکرر به سخنان امامان در زمینه اهمیت ازدواج موقت ارجاع داده شده است.

درسایت ازدواج موقت مشهد در همان ابتدای ورودی سایت حدیثی از امام علی و امام صادق آمده که فرمودند:«اگر خلیفه دوم از ازدواج موقت نهی نمی کرد هیچکس مگر شقی زنا نمی کرد .»

همچنین دراین سایت آمده است:«از رایج ترین گناهان میان مجردین مفاسد ناشی از غریزه جنسی است. ازدواج موقت هیجانات جنسی دوران تجرد را از بین برده یا لاقل از شدت آن می کاهد. شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه روایات فراوانی را در این مورد نقل می کند که ازدواج موقت از سنتهای اسلامی است و رسول خدا (ص) و ائمه (ع) نمی پسندیدند که این سنت رها شود.»

در سایت های دیگر نیز شما علاوه بر ثبت نام می توانید موارد مورد نظر برای یافتن فرد مناسب و دلخواه تان را برای مدیر سایت نوشته تا آنها نیز در این زمینه اقدام کنند.

هزینه موسساتی که در زمینه ازدواج موقت فعالیت می کنند متفاوت بوده و بر اساس نوع خدماتی که ارایه می دهند از 50 تا 300 هزارتومان است.»

مدیران سایت هایی که ازدواج موقت را ترویج می کنند به طور مداوم از واژه هایی مانند حلال، اسلامی و مجاز برای تبلیغ سایت خود استفاده می کنند.

اقلیما در همین زمینه می گوید:«واقعیت هایی که در جامعه امروز ما جریان دارد نشان می دهد که با وجود تلاش دولت طی این سال ها برای ترویج این نوع از ازدواج ، ازدواج موقت همچنان در میان جوانان امری مطرود و نادرست به شمار آمده و اغلب آنها روابط آزاد خارج از ازدواج را به ازدواج موقت ترجیح دهند و این را نوعی مقابله با سیاستگزاری ها دولت نیز می دانند. اما آنهایی که به ازدواج موقت روی می آورند غالبا مردان هوسران و ثروتمندی هستند که به راحتی می توانند از پس مخارج آن بر ایند و زنانی که مشکلات زندگی آنها را ناگزیر کرده است.»

نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری با انتقاد از فعالیت آزاد سایت هایی که در زمینه ترویج ازدواج موقت فعالیت می کنند می گوید:« موضوع ازدواج موقت به شکلی که از سوی برخی مسئولان و برای رفع بخشی از مشکلات جامعه مطرح می شود، ترویج بی بند و باری برای افراد ثروتمند است. از نظر حقوقی، در فقه شیعه ازدواج موقت مطرح شده، اما تنها برای زمان اضطرار موضوعیت دارد و مردان برای این ازدواج نیازمند مجوز همسر نیز نیستند. بسیاری از افراد تنوع طلب می خواهند; زیر سایه اسلام و به بهانه اسلام زنان متعددی را بدون حق و حقوق در نظر گرفته شده، تملک کنند. شاید افراد مطرح کننده ازدواج موقت سوء نیت نداشته باشند، اما برخی افراد از این صحبت های مطرح شده سوء استفاده می کنند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours