نگاهتان را به اعتیاد عوض کنید

22 شهریور 1389

ایلنا (سمیه جاهدعطائیان): ۳۰ـ۳۵ ساله به نظر مى‌رسد، هفت سال است مواد مى‌کشد، آن‌ هم از نوع کراک، چنان به دور خودش پیچیده که معلوم نیست درد دارد یا مى‌خواهد مقابل دوربین شناسایى نشود، به موهایش چنگ مى‌زند و مى‌گوید: «شش تا بچه دارم …. اون رفیقى که دم از رفاقت مى‌زده، وقتى هشتت گروى نه‌ات مى‌شه، و مى‌گى هزار تومان مى‌خوام، دارم از خمارى مى‌میرم، مى‌گه برو بابا جون….»

منصور، دانشجوى رشته متالوژى، تازه دستگیر شده و داد و هوار راه انداخته …. گریه مى‌کند، بى‌قرار است، منصور ۱۰ـ۱۲ سال تخریب هروئین داشته …. مى‌خواهد از خودش دفاع کند اما زبانش به حرف‌هاى مستقیم نمى‌چرخد…. منصور همان‌طور که مى‌گوید،‌ «از آدم زنده توقع دارند…. یا منو بکشید یا …» با سر از وسط در شیشه‌اى رد مى‌شود و باز داد مى‌زند «خستم» در نهایت پیراهنش را درمى‌آورد و با تکه‌اى از شیشه‌‌ى شکسته خودزنى مى‌کند….

غرق در خون مى‌شود اما باز مى‌گوید: «کم آوردم، اما زورم به خودم مى‌رسه…. مى‌بینید؟ زورم به خودم مى‌رسه…. »

تجهیزات استعمال مواد مخدر در کیف دختر دبیرستانى!

به گزارش خبرنگار ایلنا روایت فوق برگرفته از تخیلات نبود… واقعیت‌ها همراه با تصاویر تکان‌دهنده، از زبان مدیر موسسه «جوانه‌ى امید دوباره» در «همایش پیشگیرى از اعتیاد» مطرح شده است. محمدرضا حاجیلو مدیر این موسسه در جمع شهروندان یکى از مناطق تهران سخنرانى مى‌کند، به زنانى که اعتیاد همسرانشان را از روى ناآگاهى تایید مى‌کنند، به پدرانى که مقابل چشمان کنجکاور فرزندان خود سیگاردود مى‌کنند، به جوانانى که هنوز نمى‌دانند «شیشه» اعتیادآور است،هشدار مى‌دهد.

او خطاب به حاضران در همایش مى‌گوید: وقتى سال گذشته از زنان در مورد مواد مخدر سئوال مى‌شد، چند نفر به طور محدود در فاصله سنى ۲۵ تا ۴۰ سال اعلام مى‌کردند که مصرف‌کننده کراک هستند اما در حال حاضر معمولا ۱۴ـ۱۵ نفر در فاصله سنى ۱۶ تا ۲۱ سال از معضل اعتیاد خود صحبت مى‌کنند. او ادامه مى‌دهد: سال گذشته زمانى که قصد سخنرانى در یک دبیرستان دخترانه در مورد اعتیاد را داشتم، اعلام مى‌کردند که «زیاد صحبت نکن؛ بچه‌ها کنجکاو مى‌شوند»‌ اما در حال حاضر مدیر مدرسه‌اى مى‌خواهد تا آن‌قدر در مورد اعتیاد به دانش‌آموزان دروغ بگویم و یا بزرگ‌نمایى کنم تا بچه‌ها بترسند و یک قدمى مواد نروند؛ اما به مدیر مدرسه اعلام کردم که چرا دروغ بگویم؟ راستى مى‌گویم که از صد دروغ اثرگذارتر باشد!

حاجیلو یادآور مى‌شود: از یک دختر دبیرستانى که وسایل استعمال مواد مخدر در کیف مدرسه‌اش بود سئوال کردم که ظاهرا یکى از عزیزانت در خانواده درگیر اعتیاد است که این وسایل را به همراه دارى ،اما این دختر با کمال خونسردى اعلام کرد که وسایل را از «مدرسه» و «همکلاسى‌هایش» تهیه کرده است….! ساعت کارم طولانى است؛ تریاک مصرف نکنم؟

مدیر موسسه «جوانه امید دوباره» با بیان اینکه معتادان همیشه دو استدلال قوى در مورد مواد مخدر و گرایش به اعتیاد دارند و اعلام مى‌کنند که یا فکر نمى‌کردند و یا بر اثر یک اشتباه در مسیر اعتیاد افتاده‌اند، به خانواده‌ها و جوانان تصریح مى‌کند: نگاهتان را به اعتیاد عوض کنید، معتادان امروزى دیگر ظاهر کثیف و نامرتب ندارند، معتاد باید خوش‌تیپ‌ باشد؛ مواد مخدر جدید به گونه‌اى است که در ۳ـ۴ سال ابتداى مصرف کسى متوجه نمى‌شود چرا که وابستگى جسمى ایجاد نکرده و وابستگى روانى به همراه دارد.

او ادامه مى‌دهد: از فردى که مى‌دانستم کراک مصرف مى‌کند در مورد اعتیادش سئوال پرسیدم و اعلام کرد: کراک کدام است؟ تفننى تریاک مصرف مى‌کنم، اصلا تریاک مال من است، ساعت کارى‌ام طولانى است، چه کار باید کنم؟

حاجیلو با اعلام اینکه افرادى که به حشیش اعتیاد دارند بر این باورند که حشیش اعتیادآور نیست یادآور مى‌شود: این افراد سخت در اشتباه هستند چرا که حشیش در ابتداى مصرف وابستگى جسمى ندارد اما به مرور زمان اعتیادش بدتر و شدیدتر است.

کودکان مادرزادى ژست سیگار نمى‌گیرند

مدیر موسسه «جوانه امید دوباره» ادامه مى‌دهد: افراد سیگارى که صاحب فرزند هستند حواسشان را جمع کنند، چرا که به صورت غیرمستقیم و نا‌آگاهانه به کودکانتان آموزش مى‌دهید که سیگار بکشند؛ تصور نکنید پسربچه‌اى که چوب کبریت به دست، ژست سیگار مى‌گیرد، به طور اتفاقى این کار را مى‌کند، مطمئن باشید که از پدر یا مادر سیگارى خود یاد گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا حاجیلو براى ملموس شدن گفته‌هایش و نشان دادن اینکه افراد درگیر اعتیاد ابتدا مرحله «انکار» و بعد «ناتوانى» را تجربه مى‌کنند، نماهنگى را پخش مى‌کند و مى‌گوید: معتادان در مرحله «انکار» مواد را به صورت تفریحى مصرف مى‌کنند و فرد در مرحله‌ «ناتوانى»‌ مى‌خواهد ادامه ندهد، اما روح و جسمش درگیر مواد شده است.

به گفته این روان‌شناس، مواد مخدر جدید فرد را تا آخر عمر در مرحله‌ «انکار» نگاه مى‌دارد به طورى‌که اگر یک هفته شرایط استفاده از مواد آمفتامین‌دار و شیشه براى فرد مهیا نباشد، هفته بعد مواد مصرف مى‌کند و ممکن است تا یک ماه بعد به سراغ مواد نرود اما دو ماه بعد مجدد مواد را تجربه مى‌کند و به این ترتیب به مرور زمان دفعات مصرف را نزدیک مى‌کند؛ وقتى از این فرد سئوال مى‌شود که چرا ماهى یک بار مواد مصرف مى‌کنى مى‌گوید: «این مواد یک کرمى دارد که باعث مى‌شود شیشه مصرف کنم!»

«به یاد جوانى» جمله‌اى که روى بازوى یک معتاد نوشته شده!

مدیر موسسه «جوانه امید دوباره» که براى شهروندان منطقه ۱۴ شهردارى تهران سخن مى‌گوید این «کرم» را همان وابستگى روانى در افراد وابسته به مواد روان‌گردان مى‌داند و تصریح مى‌کند: فردى که از مرحله «انکار» به مرحله «ناتوانى» رسیده، غیرمستقیم حرف مى‌زند و توانایى ندارد که به طور مستقیم به سراغ منظور اصلى‌اش برود.

حاجیلو با ارایه یک نماهنگ و فیلم کوتاه به «منصور» فرد معتادى اشاره مى‌کند که ۱۰ـ۱۲ سال تخریب هروئین داشته،‌ منصور به مرحله «ناتوانى»‌ رسیده و چون مهارت‌هاى ارتباطى و حرف زدن را نمى‌داند داد و هوار راه انداخته و سعى دارد از خود و اعتیادش دفاع کند.

منصور از سر ناچارى فریاد مى‌زند، با صورت به در شیشه‌اى هجوم مى‌آورد و بعد از اینکه از شیشه‌هاى شکسته رد مى‌شود، پیراهنش را جلوى چشم خانواده، پلیس و سایرین درآورده و با تکه‌اى شیشه خودزنى مى‌کند؛ انگار با دیدن خون خود آرام مى‌شود اما هنوز فریاد مى‌زند و مى‌گوید:‌«کم آوردم، خستم، اما زورم به خودم مى‌رسه!»

مدیر موسسه «جوانه‌ى امید دوباره» به واکنش دانش‌آموزانى که این فیلم را در مدارس دیده‌اند اشاره مى‌کند و ادامه مى‌دهد: زمانى که این نماهنگ در مدارس پخش مى‌شود، دانش‌آموزان قبل از هر چیز از یکدیگر سئوال مى‌پرسند که روى بازوى «منصور»‌چه نوشته، به آنها جواب مى‌دهم که روى بازوى این معتاد نوشته «به یاد جوانى»‌ گوهرى که امثال شما دانش‌آموزان باید قدر آن را بدانید اما متاسفانه گاهى …!

استشمام باک بنزین ماشین پدر از ۷ سالگى!

حاجیلو، روان‌شناس و مشاور ترک اعتیاد خطاب به زنان حاضر در این همایش مى‌گوید: در زمان مشاوره با یک زن که همسرش معتاد بود، او را از اینکه اعتیاد همسرش را تایید مى‌کند سرزنش کردم اما این زن دستان پینه بسته‌اش را نشان داد و گفت« زود قضاوت مى‌کنید، با همین دست‌ها زندگى را یک تنه مى‌چرخانم»؛ به این زن جوان گفتم،‌ وقتى خرج خانه را از دوست و همسایه مى‌گیرى و طى هفته چند روزى با رها کردن همسرت به خانه مادرت مى‌روى، به اعتیاد همسرت کمک مى‌کنى؛ خودت که مى‌دانى وقتى نیستى، خانه محل امنى براى اعتیاد همسرت مى‌شود؟ تو که مى‌دانى با قرض کردن خرج‌ خانه، خیال همسرت را از مواد و زندگى آسوده مى‌کنى.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیر موسسه «جوانه امید دوباره» اعتیاد را یک پدیده چندوجهى دانسته و ادامه مى‌دهد:‌اعتیاد یک پدیده‌ى زیستى، روانى، اجتماعى و معنوى است و خلاء‌ هر یک از آنها باعث گرایش فرد به سمت مواد مخدر مى‌شود.

حاجیلو در این ارتباط چند مثال مى‌آورد و مى‌گوید: در اولین جلسه مشاوره به یک پسر جوان که چند سالى درگیر اعتیاد بود، قول دادم که کمکش مى‌کنم، اما این پسر با کمال تعجب خندید و گفت: «وقتى هفت ساله بودم،‌باک بنزین ماشین پدرم رو بو مى‌کردم، تو مى‌خواى به من کمک کنى؟» به همین دلیل باید حواسمان به افرادى که به نوعى ژن اعتیاد را حمل مى‌کند باشد چرا که به طور حتم خطر در کمین این افراد است.

اعتیاد مانند سایر بیمارى‌ها به درمان جواب مى‌دهد

او با اعلام اینکه افرادى که شخصیت‌هاى لب‌مرزى دارند،‌ گزینه‌هاى خوبى براى اعتیاد هستند به یکى از تجربیات کارى خود اشاره کرده و تاکید مى‌کند: از زنى که با مواد دستگیر شده بود ، سگى به همراه داشت و تمام غذایش را به سگ مى‌داد خواستیم تا براى گرفتن «عکس‌ شناسایى» آماده شود، آماده شدن این زن بیشتر از ده دقیقه طول کشید و چون طبق تجربیات قبلى تصور مى‌کردیم که فرد در حال خودزنى است، ‌بدون هماهنگى داخل اتاق شدیم و مشاهده کردیم که زن در حال آرایش کردن است و تصور مى‌کرده که قرار است از او عکس یادگارى بگیرم اما به او اعلام کردیم که این عکس قرار است همراه با پلاک شناسایى و براى دادگاه انداخته شود تا تکلیفت را قاضى روشن کند.

حاجیلو با اشاره به افرادى که شخصیت لب‌مرزى دارند ادامه مى‌دهد: از این قبیل افراد سوء‌استفاده‌هاى زیادى مى‌شود چرا که مستعد هر نوع معضل هستند.

مدیر موسسه «جوانه امید دوباره» مثال‌هاى زیادى در مورد جنبه‌هاى دیگر اعتیاد براى شهروندان آورده و تاکید مى‌کند: تا زمانى که علت اصلى اعتیاد نامشخص باشد نمى‌توان به فرد معتاد کمک کرد اما بدانید که اعتیاد یک بیمارى است،‌چرا که مانند سایر بیمارى‌ها به درمان جواب مى‌دهد.

حس رنج اعتیاد پدر یا مادر در نقاشى‌هاى کودکانه

به گزارش خبرنگار ایلنا همایش «پیشگیرى از اعتیاد»‌ که در پارک سهند واقع در شهردارى منطقه ۱۴ و با همکارى این منطقه بر پا شده بود، برنامه‌هاى جانبى دیگرى نیز داشت؛ کودکان با کشیدن نقاشى بر روى پارچه،‌ خالق تصاویرى بودند که گویاى شخصیت‌شان بود، کودکى یک خرگوش سیگار به دست نقاشى کرد که سیگارى به دست دارد و سبزه‌هاى اطرافش از دود سیگار سیاه شده، کودک دیگر چهره مردى عصبانى را کشیده و انگار سعى داشته معتاد بودن مرد عصبانى و کثیف را در نقاشى ثابت کند.

در حاشیه این همایش در کنار پلاکاردهایى که در مورد پیامد مصرف کوکائین،‌ شیشه، هروئین و غیره هشدارهایى داده بودند، غرفه‌اى نیز به منظور آشنایى شهروندان منطقه با انواع مواد مخدر بر پا شده بود و در آن نمونه‌هایى از انواع مواد مخدر از جمله شیشه، تریاک، انواع قرص‌هاى روان‌گردان، اکستازى و …. در معرض دید قرار گرفت و به این واسطه به سئوالات مردم نیز پاسخ داده شد.

همچنین مدیر موسسه «جوانه‌ى امید دوباره» پس از اتمام سخنرانى در قالب مشاوره رایگان به سوالات مردم در زمینه‌ى مواد مخدر، شیوه‌هاى فرزند‌پرورى و …. پاسخ داد.

اگر چه میزبانان این همایش، از تعدادى از مسئولان نیروى‌انتظامى و ستاد مبارزه با مواد مخدر براى شرکت در این مراسم، دعوت کرده بودند اما هیچ یک از مقامات دولتى دعوت شده در این همایش مردمى حاضر نشدند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours