فاطمه آلیا: زنان شروط ضمن عقد بگذارند

3 مهر 1389

جرس: فاطمه آلیا در تازه ترین موضع گیری‌های خود تاکید کرده که رسانه‌ها باید شروط ضمن عقد و به ویژه حق طلاق برای زن را ترویج کنند.

به گزارش جرس، گفته های او مبنی بر تاکید بر ترویج حق طلاق و دیگر شروط ضمن عقد در حالی مطرح می شود که بسیاری از فعالان حقوق زنان در سال های پیش به دلیل کار روی شروط ضمن عقد و یا فعالیت در کمپین یک میلیون امضا برای ترویج حقوق اندک برابر میان زن و مرد به زندان رفته بودند.

آلیا که برای ارایه گزارش سفر خود به پاکستان در نشست مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری حاضر شده بود در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه وضعیت لایحه حمایت از خانواده در مجلس به شکل است، گفت: در بحث حمایت از کودکان، درباره موضوعات حقوق زنان در طلاق، حمایت از زنان در بحث نفقه و سایر موارد مربوط به این لایحه، اقدامات قابل توجهی صورت گرفته اما هنوز موارد مورد اختلاف قابل توجهی وجود دارد که باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

او همچنین درباره اینکه چرا نمایندگان مجلس به جای پرداختن به مسائل و نیازهای واقعی زنان از جمله نیاز حقوقی به حق طلاق به مسائلی به نفع مردان از جمله چندهمسری و ازدواج موقت می پردازند تاکید کرد: چند سالی است در عقدنامه‌ها امکان گذاشته شدن شرط حق طلاق برای زنان فراهم است اما بسیاری از زنان این حق را برای خود قائل نمی‌شوند و هنوز برخی مسائل عرفی در این زمینه وجود دارد.

او همچنین درباره اینکه زنانی که در حال حاضر به دنبال طلاق خود هستند و از این شرایط بی‌اطلاع بوده‌اند چه امکانی فراهم است، به امکان استفاده زنان از وکلای معاضدتی اشاره کرد.

سخنان آلیا در شرایطی با تاکید بر ترویج شروط ضمن عقد در نشست علنی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری عنوان می‌شود که درست در همان روز نوشین احمدی خراسانی از فعالان حقوق زنان به جرم نوشتن در سایت مدرسه فمنیستی و تلاش برای آشنایی زنان با شروط ضمن عقد چند ساعتی بازجویی می شود و در نهایت با ایجاد پرونده ای تازه علیه او در دادسرا با قرار کفالت آزاد می شود.

فاطمه آلیا از جمله زنان مدافع طرح چندهمسری و ازدواج موقت در مجلس هشتم به شمار می آید که در چهاردهم شهریور سال 87 مخالفت با لایحه حمایت از خانواده را “لجن پراکنی مشتی لائیک” دانسته بود و تاکید داشت که نمایندگان اصولگرا و به ویژه نمایندگان مجلس بیشتر از آنکه نسبت به وضعیت لایحه حمایت از خانواده نگران باشند نگران این بودند که ارجاع این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون حقوقی و قضایی به نام زنان اصلاح طلب و چهره هایی چون شیرین عبادی و سیمین بهبهانی و… تمام شده است.

لایحه حمایت از خانواده قرار است هفته آینده و پس از تعطیلات مجلس در صحن علنی بررسی شود.

دختران رشیده به اذن پدر نیازی ندارند

آلیا همچنین با تاکید بر اینکه احکام اسلامی همانند داروهایی هستند که برای هر فرد در شرایط خاصی لازم است و نباید بدون ضرورت و در جایی که لازم نیست استفاده شود، افزود: برای موضوع ازدواج موقت دختران و نیز تعدد زوجات به صورت مشروط پیشنهادهایی مطرح شده است که با این حساب دختران جوان برای ازدواج موقت نیاز به اذن پدر خود دارند مگر اینکه “رشیده” بوده یعنی به سن 30 یا 40 سالگی و بلوغ کامل رسیده باشند. همچنین در مورد تعدد زوجات نیز شرایط متفاوتی را پیشنهاد کرده‌ایم که از جمله آن تاکید بر ثبت ازدواج موقت در صورت درخواست یکی از طرفین بوده است.

ازدواج موقت نفقه ندارد

بر اساس آمار و پژوهش هایی که این روزها در دانشگاه ها و مراکز تحقیقی ایران صورت می گیرد زنانی که به ازدواج موقت روی می آورند غالبا زنانی هستند که توان مالی کمی داشته و ازدواج موقت را وسیله ای برای تامین مالی خود می دانند.

در همین زمینه فاطمه آلیا تاکید دارد که رسانه‌ها باید ترویج کنند که ازدواج موقت هیچ نفقه ای برای زن در بر ندارد و درست نیست که زنان برای مباحث مالی به این ازدواج روی بیاورند.

با این حال در سخنانی متناقض مردان مجلس هشتم ازدواج موقت را یکی از راه های حمایت مردان از زنانی کم بضاعت می دانند.

آلیا همچنین درباره ازدواج موقت و ثبت قانونی آن که این روزها از سوی کارشناسان حقوقی محل بحث و دعوی شده گفت: در صورتی هم که ازدواج موقت منتهی به فرزند شود، صددرصد ثبت آن باید صورت گیرد به این ترتیب موضوع ثبت ازدواج امری توافقی خواهد بود. البته اگر زنی اصرار به ثبت ازدواج موقت داشته باشد مرد باید خواسته او را اجابت کند و ما تلاش هستیم که زمینه های حقوقی این مسئله را در قوانین لایحه درج کنیم.

او همچنین تاکید می کند: خانم‌هایی که تن به ازدواج موقت می‌دهند گرفتن نفقه برای گذران زندگی است در حالی که اطلاع ندارند ازدواج موقت، مرد را موظف به پرداخت نفقه نمی‌کند مگر اینکه این موضوع را در زمان ثبت ازدواج موقت به عنوان یکی از شروط به ثبت رسانده باشند.

فخرالسادات محتشمی پور، مدیرکل سابق دفتر امور زنان وزارت کشور در همین زمینه با انتقاد به سخنان الیا می گوید: اگر نفقه ای بر ازدواج موقت تعلق نمی گیرد و مرد نباید به زن خود نفقه ای بدهد پس مسئولانی که این همه حمایت مردان از زنان را در بوق و کرنا کرده اند توضیح دهند که تکلیف این مسائل چیست و اگر تامین اقتصادی که دلیل اصلی روی آوردن زنان به ازدواج موقت بوده را نیز بخواهیم از این فرم تشکیل خانواده حذف کنیم پس چه مبحث مورد دفاعی برای مسئولان در این زمینه باقی می ماند.

او همچنین در حالی که دوباره بر عدم اطلاع ائتلاف زنان اصلاح طلب از موارد مندرج در لایحه تاکید داشت در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا شما مطالب و مسائل را منتشر نمی کنید گفت: تمام طرح‌ها، لوایح و پیشنهادهای مربوط به لایحه حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی حاضر است و تمامی نمایندگان و حتی خبرنگاران می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

فاطمه راکعی از زنانی که این روزها در ائتلاف زنان اصلاح طلب برای مقابله با لایحه حمایت از خانواده فعالیت می کند نیز در این زمینه اظهار داشت: ازدواج موقت نوعی ظلم و جفای دولت و مسئولان به دختران به شمار می آید چرا که ترویج این نوع از زندگی به تدریج فرصت ازدواج دائم را از دختران سلب خواهد کرد. البته باید این نکته را هم مورد توجه قرار داد که خانواده های ایرانی و حتی همین خانم هایی که امروز در عین ناباوری زنان جامعه از چند همسری و ازدواج موقت طرفداری می کنند به واقع نمی توانند با این شکل از ازدواج کنار بیایند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours