رشد جمعیت سالمند تا سال 1404 سه برابر رشد جمعیت کشور می شود

9 مهر 1389

خبرگزاری مهر : رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با بیان اینکه تا سال 1404 رشد جمعیت سالمندی ایران سه برابر رشد جمعیت کشور می شود گفت: باید به تناسب رشد جمعیت سالمندی در کشور سیاستگذاری در حوزههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تغییر کند.

سید حسن موسوی چلک در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: آمارها نشان می دهد که در سال 1404 نسبت به سال 1375 جمعیت سالمندی بالای 60 سال ما حدود 130 درصد رشد مثبت پیدا خواهد کرد این در حالی است که طبق برآوردها در همین زمان جمعیت کشور بیش از 40 درصد رشد دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه مددکاری اجتماعی اعتقاد داریم که به تناسب رشد جمعیت سالمندی سیاست گذاری در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باید تغییر کند افزود: سالمندی نیز مرحله ای از دوران رشد است مانند دورههای کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی و باید جایگاه و منزلت اجتماعی سالمندان را حفظ کنیم. در گذشته موی سفید حرمت داشت و سالمندان مورد تکریم و احترام قرار می گرفتند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در آینده جمعیت سالمندی سه برابر جمعیت کشور رشد می کند گفت: طبیعتا در چنین شرایطی اگر از امروز تدبیر نکنیم در آینده موضوع سالمندی می تواند تبدیل به بحران شود. نظام تامین اجتماعی در کشور ما هم قوی نیست و سالمند ما در دوران سالمندی دغدغه تامین حداقل نیازهای اولیه را دارد.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی اظهار داشت: به همین دلیل است که بازنشستگان ما در دوران بازنشستگی بلافاصله دوره دیگری از کار را آغاز می کنند این در حالی است که از دوران سالمندی به عنوان دوران طلایی یاد می شود و در کشورهای غربی از طریق تقویت رویکردهای سالمندی پویا، زمینه مشارکت سالمندان را در همه امور فراهم کرده اند.

وی با بیان اینکه انسان تاریخ مصرف ندارد و سالمند هم می تواند عامل توسعه باشد تصریح کرد: در گذشته سالمند عامل ایجاد همبستگی اجتماعی در درون خانواده و اجتماع و عامل مشارکت اجتماعی بود و در جامعه پذیری افراد مهمترین نقش را ایفا می کرد.

موسوی چلک تاکید کرد: اگر قبل از دوران سالمندی سواد اجتماعی و تحصیلات فرد را ارتقاء دهیم در دوران پیری نه تنها سربار اجتماع و خانواده نخواهد بود بلکه عامل موثری در توسعه کشور محسوب می شود. مشکل ما این است که این ظرفیت را ندیده ایم به همین دلیل با افتخار سرای سالمندان افتتاح می کنیم.

وی ادامه داد: سازمانهای اجتماعی مرتبط باید نقششان را در حوزه سالمندی افزایش دهند. بهزیستی هم یکی از این نهادهاست و نباید حضورشان را محدود به پرداخت مستمری کنند. تقویت جایگاه سالمندان، بستر سازی برای شناخت ظرفیتهای سالمندان و برنامه های فرهنگی در این حوزه از وظایف این سازمانهاست. همچنین یکی از محوری ترین اقدامات توسعه نظام های بیمه ای است که باید وزارت رفاه و تامین اجتماعی با کمک مجلس این بستر را فراهم کنند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours