قرارداد جدید ازدواج راهی برای قدرتمندسازی زنان مسلمان

۱ min read

آشاتوش شاکلا* / ترجمه آذر کفائی-15 مهر 1389

مدرسه فمینیستی: برای خانم «فارین سیدِ» 26 ساله ، جمعه روز خاصی بود. نه به این دلیل که روزِ ازدواجش فرا رسیده بود. بلکه از آنجاییکه جمعه، زمانِ تمدید قرارداد ازدواجش بود.

قرارداد جدید ازدواج — نکاح نامه و اقرار نامه — او را مستحقِ مهریه ی بیشتر می داند ، ریسکِ طلاق (جداییِ شفاهی) را پایین می آورد و از طرفِ شوهرش به او این اطمینان را می دهد که وی در چند همسری زیاده روی نخواهد کرد و هنگامِ طلاق، فارین از پشتیبانیِ (نفقه) بیشتری برخوردار خواهد شد.

“قرارداد جدید” جنبشی است در جهت توانمند سازی زنان در محله فقیرنشین بهرام پادا. شعار این NGO (BMMA) این است: « دادن آنچه که در اسلام به زنان تعلق می گیرد به ایشان و اطمینان حاصل کردن از آن به وسیله یک قرارداد معتبر.»

“نورجهان نیاز” یکی از اعضای BMMA می گوید: «نکاح نامه ی ما، در هماهنگی با قرآن کریم و دستورات اسلام است. این قرارداد تنها با حمایت قانونی است که زنان را به آنچه که در موردش به آنها قول و اطمینان داده شده، نزدیکتر می کند. تک همسری در قرآن به مثابه یک ایده آل مطرح شده است.»

“خاتون شیخ” نیز که یکی از کارکنان BMMA است اظهار می دارد: «راستش من احساس می کردم که مهریه ای که به ما داده می شود عادلانه نیست و به همین خاطر دوتا از پسرهایم را مجبور کردم که نکاح نامه های شان را تجدید کنند. حالا یکی از عروس هایم به جای 786 روپیه ای که قبلا دریافت کرد، 25000 روپیه گرفته است. می خواستم که این حرکت را از خانه خودم شروع کنم.»

در این لحظه “فارین” همینطور که به شوهرش “موزامیل” نگاه می کرد گفت: «این که شوهرم نتواند هرگاه که خواست مرا طلاق بدهد همه چیز را برای من امن تر می سازد.» زوجین پای قراردادی را امضا کرده اند که بر اساس آن موزامیل به عنوان شوهر، متعهد به پرداخت مهریه ی 11000 روپیه ای می شود که این رقم چهار برابر مبلغ قبلی است. موزامیل هم با چهره ای آرام و مطمئن می گوید: «حقوق ثابت من 6000 روپیه است که با اضافه کاری می شود 15000تا و از آنجا که من قصد جدا شدن از زنم را ندارم، این قرارداد مرضی الطرفین است.»

محمد اسماعیل ، 42 ساله، که برای یک معمار کار می کند در مورد قرارداد جدید می گوید: «من هیچ مشکلی با این مساله ندارم. این طور نیست که قرار باشد همسرم را طلاق دهم.»

ازدواج روز جمعه در دفتر تک اتاقی BMMA واقع در جاده خروادی اتفاق افتاد. قاضی که در ابتدا نسبت به محتوای اوراق مشکوک بود، بالاخره پای آنها را آگاهانه امضاء و قرار داد ها را تایید کرد.

مولانا حکیم محمود دریابادی، دبیر کل شورای علمای هند معتقد است که : «شریعت برای همه چیز حد و حدودی قرار داده است. چند همسری در صورتی مجاز است که مرد بتواند عدالت را بین همه زنان برقرار کند و این، کار بسیار مشکلی است پس در غیر این صورت، مجاز نیست.»

منبع:

*- Ashutosh Shuklaر

http://www.dnaindia.com/mumbai/repo…

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours