افزایش آمار بیکاری دختران از 318 هزار نفر به 515 هزار نفر رسید

18 مهر 1389

جهان نیوز: مطالعات و بررسی‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که بیکاری دختران جوان 15 تا 24 ساله کشور که در سال 88 معادل 32.4 درصد بود که 46.5 درصد افزایش یافته است.به طوری که در حال حاضر تعداد دختران جوان بیکار از 318 هزار نفر به 515 هزار نفر رسیده است.

به گزارش سرویس زنان جهان؛ یکی از دختران نخبه در دیدار با مقام معظم رهبری، به بیان برخی از مشکلات زنان تحصیل کرده پرداخت و نیز از آمار بالای بیکاری زنان تحصیل کرده گله مند بود و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

این در حالی است که اخبار نشان می دهد نرخ بیکاری دختران جوان کشور به مراتب بیشتر از نرخ بیکاری جوانان کشور بوده و این آمار بیکاری در صورتی است که جامعه طی سال‌های گذشته با حضور چشمگیر دختران در دانشگاه‌ها و ورود به عرصه‌های اجتماعی مواجه است.

روند افزایشی بیکاری دختران

مطالعات و بررسی‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که بیکاری دختران جوان 15 تا 24 ساله کشور که در سال 88 معادل 32.4 درصد بود امسال به 46.5 درصد افزایش یافته است. این آمار نشان دهنده بیکار شدن حدود 200 هزار دختر جوان در سه ماهه نخست امسال است.

این نشان دهنده عدم حرکت در روند اشتغالزایی، بر اساس سند توسعه چهارم است، زیرا بنا براین سند باید سالانه 700 هزار فرصت شغلی ایجاد شود.

515 هزار دختر بیکار

یکی از اخبار نگران کننده در روز دختر آمار شازمان آمار ایران است که نشان می دهد در حال حاضر تعداد دختران جوان بیکار از 318 هزار نفر به 515 هزار نفر رسیده است.

اما باید دید عقیده کارشناسان در مورد بیکاری دختران چیست؟

عدم تطبیق رشته های دانشگاهی با نیاز های بازار کار

کارشناسان اجتماعی معتقد که بیکاری جوانان ناشی از عدم تطبیق رشته های دانشگاهی با نیاز های بازار کار و نیز عدم آموزش مهارت های کاری در دانشگاهها است به طوری که جامعه با عدم نیاز سنجی در بازار کار و خروجی دانشگاه‌ها مواجه است.

برخی دیگر بر این باورند که علت بیکاری دختران این است که مهارت کاری آنها از پسران کمتر است و دختران برای ورود به بازار کار مهارت های لازم را ندارد و این موضوع باعث رشد بیکاری زنان و دختران تحصیل شده نسبت به پسران شده است.

ترس و عدم اعتماد به نفس دختران یکی از دلایل بیکاری آنهاست

همچنین روانشناسان معتقدند بازار کار روحیه خشن مردانه را می طلبد و زنان و دختران که نمی توانند خود را با این محیط تطبیق دهند با ترس و عدم اعتماد به نفس جویای کار می شوند و این یکی از دلایل عدم موفقیت آنها برای یافتن کار می شود.

کارفرمایان به دنبال بهروری و کارایی بیشتر هستند

اولیاء علی بیگی نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در مورد بیکار بودن نیمی از دختران جوان به استناد آمارهای مرکز آمار می گوید: بنگاه های اقتصادی کارهای سنگین و سختی دارند و شرایط برای حضور دختران در این بنگاه‌ها مناسب نیست. کارفرماها دختران را به کار نمی گیرند. زیرا به دنبال بهره وری بیشتر، نیرو هایی را که کارایی بیشتر دارند، جذب می کند.

نمونه این موضوع تسهیلاتی است که قانون کار برای برای زنان باردار و شیرده قرار است. این در حالی است به دلیل کاهش کارآیی این قشر علی رقم تصویب شدن قانون مزبور، کارفرمایان از استخدام آنها سرباز زده و یا از ارائه این تسهیلات به زنان خودداری می کنند.

وجود خلاء پژوهشی در مورد آسیب‌ شناسی اجتماعی زنان

یکی از کارشناسان حوزه زنان؛ مهمترین نیاز دختران امروز را پژوهش و مطالعات فراگیر مراکز مختلف اثر گذار برای شناسایی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی زنان می‌داند که باید از سوی دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر انجام شود. پژوهش‌هایی که خلأ آن کاملا مشهود است.

در حالی که زنان نیمی از جمعیت جامعه هستند و هدر رفتن این ظرفیت ها به ضرر جامعه محسوب می شود. شواهد حکایت از عدم کار کارشناسی در مورد بررسی مشکلات که مانع حضور اجتماعی زنان است.

دولت با توجه به هزینه های کلانی که صرف تحصیلات رایگان قشر جوان می کند باید مطالبه گر استفاده از این ظرفیت ها، استعدادها ، توانمندیها، تخصص و توانایی دختران تحصیل کرده باشد و عدم رفع این مشکل خود جای بسی تامل را دارد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours