برخی نشریات درصدد سیاسی جلوه دادن “چهل سالگی” بودند

19 مهر 1389

خبرگزاری مهر: نویسنده فیلمنامه “چهل سالگی” گفت: بسیاری از نشریه‌های تندرو سیاسی به دنبال این بودند که این فیلم را یک فیلم سیاسی جلوه دهند.

به گزارش خبرنگار مهر در اصفهان مصطفی رستگاری یکشنبه شب در نشست نقد و بررسی فیلم چهل سالگی در جمع فیلمسازان جوان حوزه هنری اصفهان با بیان اینکه رمان چهل سالگی ساده و روان بود، اظهار داشت: این رمان روایتگر زندگی یک زن طبقه متوسط بود.

وی افزود: این رمان شباهت زیادی به داستان پادشاه و کنیزک مثنوی بود به همین دلیل این فیلمنامه اقتباسی بود از یک داستان معنوی و یک داستان از یک نویسنده معاصر است.

نویسنده فیلمنامه چهل سالگی اولین شرط تبدیل یک رمان به فیلمنامه را استفاده از تکنیک تبدیل ادبیات به سینما دانست و تصریح کرد: در رمان چهل سالگی نویسنده به واسطه کلمات از تکنیک دانای کل به یکسری تصاویر را به وجود می‌آورد که در فیلمنامه این کلمات را باید با تکنیک تصویر نشان داد.

رستگاری ادامه داد: بسیاری از فیلم‌هایی که اقتباسی از یک رمان است با استقبال کمتری از سوی مخاطب مواجه می‌شود و دلیل آن این است که مخاطب آن تصاویری که از رمان در ذهن خود درست کرده بود را در فیلم به آن نمی‌رسد.

وی سینما را زبان تصویر دانست و افزود: فیلمنامه‌نویس باید نقطه‌ها و کنش‌های تاثیرگذار رمان را به روی منحنی فیلمنامه آورده و تمام آن تصویرسازی‌هایی را که نویسنده به واسطه کلمات آورده را به تصویر سینما تبدیل کند.

نویسنده فیلمنامه چهل سالگی تم موضوع فیلم چهل سالگی را قضاوت دانست و گفت: بسیاری از نشریه‌های تندرو سیاسی به دنبال این بودند که این فیلم را یک فیلم سیاسی جلوه دهند در حالی که هدف اصلی این فیلم قضاوت‌های انسان از زندگیش در سن چهل سالگی است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours