کلام : وکیل مدافع، واقعیت : نسرین ستوده / رویا صحرایی

20 مهر 1389

مدرسه فمینیستی: روی مبل جلوی یک تلویزیون 54 اینچی سه بُعدی لم داده ام. شوی تلویزیونی جدیدی که چند وقتی است برای آن تبلیغ می کردند تازه شروع شده است. صدای کف زدن های حضار که هورا می کشند، جیغ می زنند، هلهله می کنند ناگهان فضای اتاق را پُر می کند. مجری در صحنه ظاهر می شود. با حضور شاداب مجری برنامه، صدای فریاد ها و کف زدن ها به آسمان می رود.



ــ باعث افتخار من است که برگزار کننده برنامه ای باشم که به یُمن جدیدترین و پیشرفته ترین دست آورد بشر می توانم حضور تک تک شما بینندگان محترم در منزل را همچون عزیزان حاضر در استودیو همراه داشته باشم و یکی دیگر از برنامه های خود را با مشارکت مستقیم و بی واسطه شما، بله با شرکت مستقیم شما عزیزان اجرا کنم.

مجری سپس با چهره ای قبراق و پُر انرژی و در حالی که صدایش را می کشد، رو به دوربین اعلام می کند: – خانم ها و آقایان ، این شما و این مسابقه «کلام یا واقعیت»!

هلهله و شادمانی و کف زدن حاضران در استادیو بار دیگر بلند می شود.

مجری ادامه می دهد : این یک مسابقه علمی ـ تحقیقی و البته سرگرم کننده است که توسط واحد تحقیقات دانشگاه تاریخ ، دپارتمان «علیه فراموشی»، برای شما تدارک دیده شده. در این مسابقه تلاش می شود به جای پرسش های کلیشه ای تاریخ مانند در چه سالی ، چه کسی ، چه شهری …. که در لا به لای اغلب کتابهای تاریخ نوشته شده اند، با بهره گیری از مدرن ترین تکنولوژی و با ادغام اطلاعات تاریخی و علم روانشناسی ، به شعور و قوه تمیز و تحلیل انسان احترام گذاشته شود و با طرح ساده ترین واژه ها یی که در مقطع مشخصی از تاریخ معاصرکشورمان، بیش از دیگر واژگان از رسانه ها شنیده اید، حافظه و قدرت «به خاطرسپاری» شما شرکت کننده محترم برنامه در استودیو، و شما بینندگان عزیزی که در منزل تان این برنامه را می بینید به چالش کشیده شود. در این مسابقه “کلام ” به واژه یا عبارتی اطلاق می شود که به طور مکرر در مقطع خاصی از تاریخ کشورمان بکار برده شده و “واقعیت” نیز واژه یا حتی نام شخصی است که به محض شنیدن آن، در ذهن یا همان حافظه تاریخی شما، تداعی می شود.

شما حاضران شرکت کننده در استودیو و شما بیننده عزیز که در منزل تان نشسته و این برنامه را تماشا می کنید می توانید فقط با کلیک روی ریموت کنترل هایی که در اختیار دارید به راحتی در برنامه خودتان مشارکت کنید و پاسخ های داده شده توسط شرکت کننده مسابقه را در مقایسه با دوری و نزدیکی به آنچه در ذهن شما تداعی می شود، تایید یا تکذیب کنید. به این ترتیب هم در مسابقه سرگرم کننده و علمی شرکت کرده اید و هم ما را یاری داده اید. اما عزیران فراموش نکنید که حتماَ رنگ سبز را برای پاسخ نزدیک به ذهنتان، و رنگ آبی برای پاسخ دور از ذهنتان، انتخاب کنید… و اما اولین شرکت کننده این برنامه : بله، «مانا مهروز»، لطفاَ تشویق اش کنید.

صدای کف زدن و فریاد و هورا بلند می شود.

◀️  نسرین ستوده ، نسرین ستوده ، نسرین ستوده

کسی محکم شانه هایم را تکان می دهد و مدام اسم ام را تکرار می کند:
رویا ، رویا ، رویا …….

و من همچنان با صدایی که توی هق هق گریه ام گم شده تکرار می کنم نسرین ستوده ، نسرین ستوده ، نسرین ستوده ……

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours