منیره نوبخت: لایحه حمایت از خانواده بدون سه ماده 22، 23 و 24 تصویب شود

20 مهر 1389

ایلنا: عضو شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان می‌گوید: لایحه حمایت از خانواده منهای این سه ماده 22، 23 و 24 بسیار خوب است و بیش از این نباید لایحه حمایت از خانواده بلاتکلیف باقی بماند. بهتر است این لایحه هر چه سریعتر در مجلس بررسی شود به صورت قانون درآید و برای اجرا ابلاغ شود تا وضعیت دعاوی خانوادگی در مراجع قضایی سر و سامان پیدا کند زیرا اکنون نیز که این سه ماده به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع داده شده است و کمیسیون حقوقی وقضایی نیز تصمیم گرفته که آنها را به کمیته حقوق خصوصی برای بررسی‌های بیشتر ارجاع دهد، باز هم گمان می‌کنم که حتی با اصلاحات جدید نیز تفاهم بر سر آنها در مجلس با مشکل مواجه شود.

منیره نوبخت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: من به عنوان عضو شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان که از مسائل زنان تا حدودی مطلع است، از اولین روزی که لایحه حمایت از خانواده مطرح شد، گفتم، ورود سه ماده 22 ،23 و 24 به لایحه حمایت از خانواده اشتباه است.

او ادامه داد: من دو سال پیش پیش‌بینی کرده‌ بودم که اگر این سه ماده به لایحه حمایت از خانواده اضافه شود بررسی آن در مجلس با مشکل مواجه می‌شود، زیرا لایحه حمایت از خانواده که از طرف قوه قضائیه تنظیم شده بود، بیشتر به یک آئین دادرسی دعاوی خانوادگی شبیه بود و بنا نبود مسائل ماهوی و محتوایی در آن مطرح شود.

عضو شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان تصریح کرد: زمانی که لایحه حمایت از خانواده در قوه قضائیه در حال بررسی بود و قرار بود که نهایی شده و به مجلس ارائه شود، جلسات خوبی با رئیس‌ وقت قضائیه برگزار می‌شد در این جلسات افرادی پیشنهاد کردند موادی مانند ماده 22 و 23 و 24 که بعدا دولت آنها را به لایحه حمایت از خانواده اضافه کرد، در لایحه گنجانده شود که با مخالفت اکثریت اعضای جلسه مواجه شد و آنها صلاح ندانستند این مواد در لایحه حمایت از خانواده قرار داده شود.

نوبخت تصریح کرد: اگر این سه ماده همان دو سال پیش به لایحه حمایت از خانواده از طرف دولت اضافه نمی‌شد، بررسی لایحه حمایت از خانواده مدت‌ها پیش در مجلس انجام شده اما ورود این سه ماده به لایحه باعث شد که تصویب آن در مجلس طولانی شود و نمایندگان مجلس در رابطه با این سه ماده به توافق نرسند.

عضو شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان، گفت: اکنون نیز که این سه ماده به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع داده شده است و کمیسیون حقوقی وقضایی نیز تصمیم گرفته که آنها را به کمیته حقوق خصوصی برای بررسی‌های بیشتر ارجاع دهد، باز هم گمان می‌کنم که حتی با اصلاحات جدید نیز تفاهم بر سر آنها در مجلس با مشکل مواجه شود. بنابراین پیشنهاد من این است که لایحه حمایت از خانواده بدون این سه ماده در صحن علنی مجلس بررسی شود و مجلس بیش از این به خاطر این سه ماده تصویب لایحه حمایت از خانواده به تعویق نیاندازد.

او ادامه داد: لایحه حمایت از خانواده منهای این سه ماده بسیار لایحه خوبی است و بیش از این نباید لایحه حمایت از خانواده بلاتکلیف باقی بماند. بهتر است این لایحه هر چه سریعتر در مجلس بررسی شود به صورت قانون درآید و برای اجرا ابلاغ شود تا وضعیت دعاوی خانوادگی در مراجع قضایی سر و سامان پیدا کند.

عضو شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان گفت: موضوعات مرتبط با مواد 22، 23 و 24 لایحه حمایت از خانواده نیز قبلا در قوانین مدنی مطرح شده است و در صورتی که گروهی گمان می‌کنند که مسائل مربوط به ازدواج موقت و ازدواج مجدد نیاز به اصلاحات دارد قطعا باید قانون مدنی اصلاح شود.

او ادامه داد: در حال حاضر در جامعه این نگرانی وجود دارد که قوانین مرتبط با ازدواج موقت و مجدد باعث شود که حقوق همسران مردان متاهل ضایع شود. بنابراین مجلس می‌تواند این سه ماده را به صورت جداگانه، به صورت طرح بررسی کند.

نوبخت گفت: بنابراین پیشنهاد صریح من این است که سه ماده 22، 23 و 24 از لایحه حمایت از خانواده حذف شود‏ و لایحه حمایت از خانواده بدون این سه ماده تصویب شود و این سه ماده نیزدر کمیسیون حقوقی و قضائی و کمیته حقوق خصوصی مورد بررسی قرار گیرد و به صورت مستقل در قالب یک طرح توسط نمایندگان بررسی شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours