از میان 18 هزار پایان نامه جدید 361 مورد آن به موضوع زنان اختصاص دارد

21 مهر 1389

خبرگزاری بین المللی زنان ” : رییس پژوهشکده علوم و فن آوری اطلاعات ایران در مراسم رونمایی از 18 هزار پایان نامه جدید گفت : در این مرکز 564 پایان نامه به حوزه زنان مربوط است که از این تعداد 136 اثر به تازگی اضافه شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تحقیقات خبرگزاری زنان “ایونا” ، دکتر سید امید فاطمی رییس پژوهشکده علوم و فن آوری اطلاعات ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایونا طی توضیحاتی این اقدام پژوهشکده اطلاعات ایران را کاری ملی دانست و رویکرد اصلی آن را ثبت تمامی پایان نامه های کشور در این مکان اعلام کرد و گفت : هدف اصلی رسیدن به یک آرشیو ملی از تحقیقات و پایان نامه های دانشگاه ها است تا تمامی محققین بتوانند از آنها استفاده کنند.
فاطمی افزود: این اقدام مهم در راستای صحبت وزیر علوم آقای زاهدی است که هیچ دانشجویی فارغ التحصیل نمی شود مگر اینکه پایان نامه اش در پژوهشکده علوم و فن آوری ایران ثبت شود ، این مهم در سال 1382 پایه ریزی شد و اکنون شاهد به بار نشستن آن هستیم.

وی خاطر نشان کرد : تمامی فارغ التحصیلان می توانند با روشی آسان و طی مراحلی با ورود به سایت www.thesis.irandoc.ac.irنام نویسی و پایان نامه خود را ثبت نمایند.

فاطمی در ادامه یاد آور شد پایان نامه هایی در این مرکز ثبت می شود که از سوی دانشگاه تایید شده و اعتبار آن از سوی کارشناسان بررسی شده باشد.

رییس پژوهشکده علوم و فن آوری اطلاعات ایران گفت : مخاطبان اصلی ما محققین و پژوهشگران هستند ولی استفاده از منابع پایگاه برای تمامی افراد آزاد است.

وی در ادامه اضافه کرد : در این طرح پایان نامه ها کد دار شده و شناسنامه ای برای آنها ایجاد می شود. که دراین حالت حقوق مادی و معنوی صاحب اثر نیز حفظ خواهد شد.

دکتر فاطمی به موضوع جلوگیری از دوباره کاری در حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت : با این اقدام محققین از کارهای انجام شده با خبر می شوند و این خود مانعی می شود تا در یک موضوع پژوهشی تکراری صورت نگیرد .

او درمورد چرخه حیات آثار گفت : هر اثر دارای چرخه ای است در ابتدا تولید اثر ، ثبت ، پردازش ، بروز رسانی و تغییر و در انتها پایان عمر اثر.

وی گفت : قدیمی ترین پایان نامه موجود در این مرکز به سال 1320 برمی گردد با موضوعی درباره پزشکی.

دکتر سید امید فاطمی درباره ارتباط این مرکز با حوزه های علمیه گفت : در حال حاضر با حوزه های علمیه شهرهای مشهد و قم در ارتباط خوبی هستیم هرچند عمر این ارتباط بیش از 6 ماه نیست .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours