مستند مکرمه قنبری ساخته می‌شود

30 مهر 1389

خبرگزاری مهر : تولید مستند مکرمه قنبری در آستانه پنجمین سالگرد درگذشت این نقاش خودآموخته به سفارش شبکه یک سیما آغاز می‌شود.

علی بلبلی، فرزند مکرمه قنبری با بیان اینکه مستند مادرش در سالروز درگذشت وی ساخته می‌شود، به خبرنگار مهر گفت: همیشه مراسمهای جدی و برنامه‌هایی که برای مادرم داشتیم به سالروز تولد وی مربوط می‌شد اما امسال تصمیم گرفتیم در سالروز درگذشت او هم برنامه‌ای برگزار کنیم.

وی در مورد جزئیات این برنامه ابراز کرد: این مراسم قرار است جمعه، 30 مهر در روستای دریکنده در قالب یک کارگاه با حضور احمد نصرالهی (نقاش) برگزار شود. همچون کارگاه‌های نقاشی که در سالروز تولد مکرمه برگزار می‌شود، شرکت در این کارگاه هم آزاد است اما تمرکز اصلی ما روی نقاشان خودآموخته است.

بلبلی در ادامه به ساخت فیلم مکرمه قنبری اشاره کرد: قرار است مهدی قربانپور برای شبکه یک فیلم مستندی بسازد که چند روز قبل از کارگاه شروع می شود و تا چند روز بعد از ان ادامه پیدا می‌کند تا احتمالا در آبان ماه پخش شود. این فیلم در مورد تاثیر مادر براهالی روستا و ایجاد علاقه برای نقاشی کشیدن در بین آنها است.

وی همچنین گفت که منتخب آثار خلق شده در این کارگاه طبق روال همه کارگاه‌های پیشین در نگارخانه دی به نمایش گذاشته می‌شود.

مکرمه قنبری سال 1307 در مازندران به دنیا آمد. جوشش درونی او برای خلق تصاویر از همان زمان کودکی به صورت بازی با گل و خاک آشکار شد. وی نقاشی را در 67 سالگی بعد از اینکه گاو مورد علاقه‌اش مریض شد آغاز کرد و نخستین نمایشگاهش سال 1374 در نگارخانه سیحون برگزار شد.وی همچنین در پی برگزاری یک نمایشگاه از آثارخود در سوئد توانست جایزه اول زن 2001 آن کشور را از آن خود کند. دومین نمایشگاه خارجی این هنرمند زن ایرانی در شهر لس آنجلس آمریکا برگزار شد.

در جریان برگزاری این نمایشگاه نویسندگان نشریات هنری و نقد نویسان آمریکایی آثار و ابعاد شخصیتی او را بررسی کردند. به دنبال آن 177 سایت مختلف دنیا به انعکاس آثار و زندگینامه مکرمه قنبری پرداختند. قنبری دوم آبان 1384 از دنیا رفت.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours