زهره الهیان: لایحه حمایت از خانواده بهترین گزینه در مقابل کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان است

27 مهر 1389

جهان نیوز: عصر امروز دوشنبه نشست بررسی لایحه حمایت از خانواده در دفتر مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه و زهره الهیان نماینده مجلس شوریا اسلامی برگزار شد.

به گزارش سرویس زنان جهان؛ زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی در این جلسه به شرایط و فضای سنگین رسانه ای که در مورد لایحه به وجود آمده اشاره کرد و گفت: از همان ابتدای مجلس هشتم که بحث لایحه به صورت جدی مطرح شد، لایحه در شرایط بسیار سنگین رسانه هایی که بر علیه نظام فعالیت می کنند، قرار گرفت.

الهیان در این مورد به تلاش های برخی از بظاهر مدافعان حقوق زنان مانند شیرین عبادی برای سیاه نمایی لایحه و ایجاد فضای سنگین تبلیغاتی در مورد لایحه اشاره کرد و افزود: رسانه های غربی تلاش می کنند فضای نگرانی را در داخل و در میان جامعه زنان ایجاد نمایند.

وی افزود: لایحه حمایت از خانواده به قدری از سوی رسانه های غربی مطرح می شود که بعد از مسئله انرژی هسته ای، لایحه حمایت از خانواده بالاترین درجه اهمیت را در این رسانه ها دارد.

علت حساسیت بر لایحه حمایت از خانواده
رئیس کمیته حقوق بشر مجلس، در مورد علت حساسیت بر لایحه حمایت از خانواده گفت: ما در زمینه زنان و خانواده تا زمانی که قوانین جامع و کاملی نداشته باشیم از طرف مجامع بین المللی تحت فشار خواهیم بود که باید کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان را بپذیریم در صورتی که اگر قوانین کاملی در این زمینه داشته باشیم می توانیم در مقابل کنوانسیون حرفی برای گفتن داشته باشیم، این در حالی است که لایحه حمایت از خانواده این جامعیت را در حمایت از خانواده، کودک و زنان دارد و می تواند از نمونه قوانینی باشد که در مقابل کنوانسیون مطرح گردد.

وی افزود: افرادی که هم اکنون مخالف لایحه هستند افرادی هستند که در مجلس ششم به کنوانسیون رای مثبت دادند. کنوانسیونی که تضاد مشخص با روح و قوانین اسلامی و نگاه اسلام به جایگاه و کرامت زن دارد.

الهیان تاکید کرد: نگرانی از بحث لایحه حمایت از خانواده بیش از همه به این دلیل است که با تصویب آن ما یک قوانین جامعی را خواهیم داشت که به استناد آن به کنوانسیون نپیوندیم.

اهداف تدوین لایحه حمایت از خانواده
الهیان در بخش دیگری از سخنان خود برخی از اهداف تدوین لایحه حمایت از خانواده را برداشمرد و اظهار داشت: از اهداف تدوین این لایحه، کاهش مشکلات قوانین شکلی در رابطه با حقوق خانواده در مورد کودکان و زنان است به طوری که در دادگاه های خانواده بسیاری از زنان نمی توانند به حق خود برسند، با تصویب این لایحه این مشکل مرتفع خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین از اهداف این لایحه، کاهش اطاله دادرسی در دعاوی خانوادگی و تخصصی کردن دادگاه های خانواده است.

نکات مثبت لایحه
زهره الهیان با مثبت خواندن لایحه حمایت از خانواده در احقاق حقوق خانواده، زنان و کودکان به برخی از نکات مثبت و درخور اهمیت این لایحه پرداخت و گفت: ماده یک این لایحه تاکید بر تاسیس دادگاه اختصاصی برای رسیدگی به دعاوی خانوادگی دارد و مطابق با آن قوه قضاییه موظف است در کلیه شهرستانها دادگاه تخصصی ایجاد کند و قاضی این دادگاه ها باید شرایط خاصی از قبیل متاهل بودن، و 4 سال فعالیت قضایی را داشته باشد. همچنین در این دادگاه ها باید از قاضی زن هم استفاده شود و قوه قضاییه ملزم به بکار گرفتن قاضی زن می باشد.

الهیان همچنین ایجاد مراکز مشاوره در کنار دادگاه های خانواده را از نکات مثبت لایحه خواند و افزود: در این دادگاه ها از افراد متخصص در حوزه های خانواده، روانشناسی و … استفاده می شود و چه بسا با راهنمایی که از سوی این افراد برای زوجین انجام می شود اصل قضیه مرتفع شود.

چند نکته در مورد مواد جنجالی لایحه خانواده
نماینده مجلس هشتم ثبت هویت فرزندان ناشی از ازدواج موقت در ماده 22 لایحه را از موارد مثبت آن تلقی کرد و اظهار داشت: آنچه در این ماده آمده ثبت نکاح موقت در صورت بارداری زوجه است البته بنا بر این شد کمیسیون قضایی در این رابطه بحث های بیشتری داشته باشد تا در مورد آن به یک پیشنهاد جامع و کامل برسیم تا در این راستا حقوق زنان و فرزندان حاصل از ازدواج موقت ضایع نشود.

الهیان در مورد ماده 23 نیز گفت: برخلاف تصور برخی از افراد، این ماده به مردان اجازه تعدد زوجات را نمی دهد بلکه آن را محدود می کند، نگاه مجلس و اسلام همواره بر تک همسری بوده و هست و بحث پرداختن به موضوع تعدد زوجات که در این ماده مطرح شده است تنها به منظور محدود کردن این موضوع به موارد استثنایی است.

وی افزود: این ماده در شرایط خاصی به مرد اجازه تعدد زوجات را می دهد به طوری که با اجازه دادگاه و رضایت همسر اول و لحاظ شدن شرایط 10 گانه مرد اجازه ازدواج مجدد را خواهد داشت.

الهیان در مورد ماده 24 لایحه مبنی بر مالیات بر مهریه نیز گفت: در این مورد ابتدا پیشنهاد مهریه متعارف شد، و مقرر گردید که قوه قضاییه هر 3 سال یکبار مهریه متعارف را تعیین کند اما این موضوع تصویب نشد.

الهیان در پایان خاطر نشان کرد: این بسیار مهم است که در شرایط و فضای رسانه ای غربی که خبرگزاری های خارجی برای ما ایجاد می کنند عکس العمل انفعالی نداشته باشیم و تصمیم درستی بگیریم.

وی افزود: یک انتقاد جدی نسبت به صدا و سیما بعنوان رسانه ملی وجود دارد و آن اینکه آنقدر که در رسانه های خارجی فضاسازی در مورد لایحه تابحال انجام شده است، علی رغم پی گیریهای خانم ها در مجلس، رسانه ملی ما برنامه های مفصلی را در تبیین لایحه نداشته است، و اگر برنامه های محدودی هم داشته است تاثیرگذار نبوده است.

الهیان در گفت: باید این درخواست را از آقای مهندس ضرغامی داشت که موارد این چنینی را در جهت روشن شدن افکار عمومی بخصوص جامعه زنان در دستور کار داشته باشد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours