مجلس و شورای‌نگهبان احتمالا به تغییرات دوباره در مواد جنجال‌برانگیز انتقاد می‌کنند

8 آبان 1389

ایلنا: عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از تغییرات سه ماده 22، 23 و 24 لایحه حمایت از خانواده در کمیسیون حقوقی و قضایی خبر داد و اعلام کرد تغییرات ایجاد شده در این مواد در کمیسیون حقوقی و قضایی تصویب شده و آماده به رای گذاشته شدن در صحن علنی مجلس است.

بر اساس گفته‌های موسی قربانی‏‌، در ماده 22 لایحه حمایت از خانواده تاکید بیشتری بر ازدواج دائم شده است و ازدواج دائم مبنای اصلی تشکیل خانواده در نظام جمهوری‌اسلامی قرار گرفته و ثبت ازدواج موقت نیز فقط در صورت باردار شدن زوجه‏‌، توافق طرفین و شروط ضمن عقد الزامی تشخیص داده شده است. ماده 23 لایحه حمایت از خانواده نیز تغییر چندانی نکرده و فقط محکومیت قطعی زن در جرایم عمدی به مجازات یک سال زندان یا جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به یک سال بازداشت‏ به سه سال تغییر یافته است. ماده 24 لایحه حمایت از خانواده نیز حذف شده است و به جای آن این ماده اضافه شده است که در صورت ازدواج مجدد زوج چنانچه عسر و حرجی بر زن حاصل شود زن می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند.

موسی قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی، ایلنا دررابطه با تغییراتی که با پیشنهاد کمیته حقوق خصوصی در سه ماده 22 ، 23 و 24 ایجاد شده و نظرات کمیسیون حقوقی و قضایی در رابطه با این تغییرات گفت: بر اساس تغییرات ایجاد شده‏، ماده 22 لایحه حمایت از خانواده، نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران در جهت محوریت و استواری روابط خانوادگی، نکاح دائم که مبنای تشکیل خانواده است را مورد حمایت قرار می‌دهد و نکاح موقت تابع موازین شرعی و مقررات قانون مدنی است و ثبت آن در موارد باردار شدن زوجه، توافق طرفین و شروط ضمن عقد الزامی است.

او ادامه داد: ماده 23 لایحه حمایت از خانواده نیز تغییر چندانی نکرده و مرد در صورت رضایت همسر اول، عدم قدرت همسر به ایفای وظایف زناشویی، عدم تمکین زن از شوهر، ابتلای زن به جنون و امراض صعب‌العلاج، محکومیت زن به بیش از سه سال حبس، ابتلای زن به اعتیاد مواد مضر به تشخیص دادگاه، سوء رفتار زن به حدی که ادامه زندگی را غیرقابل تحمل کند، ترک زندگی خانوادگی به مدت بیش از شش ماه، عقیم بودن زن و غایب شدن زن به مدت یک سال، می‌تواند با اجازه دادگاه ازدواج مجدد داشته باشد.

اگر بر اثر ازدواج مجدد زوج عسر و حرجی به زن وارد شود می تواند ازدواج مجدد داشته باشد

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ماده 24 لایحه حمایت از خانواده نیز حذف شده و به جای آن ماده دیگری اضافه شده است. این ماده که به پیشنهاد من در کمیسیون حقوقی و قضایی مطرح و تصویب شد، عبارت است از اینکه در صورت ازدواج مجدد زوج چنانچه عسر و حرجی بر زن حاصل شود زن می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند.

قربانی با بیان اینکه، قرار است ماده دیگری نیز به لایحه حمایت از خانواده اضافه شود،توضیح داد: در قانون مدنی آمده بود اگر زوجه کار مناسبی نداشته باشد، مرد می‌تواند از کار او جلوگیری کند و آنچه قرار است به این ماده اضافه شود این است که در صورتی که زوجه نیز شغل شوهر را منافی با شئون خانوادگی بداند، می‌تواند از دادگاه تقاضای جلوگیری از کار همسرش را بکند البته در صورتی که زندگی آنها مختل نشود.

قربانی در پاسخ به این سئوال که قرار بود اصلاحاتی که بر روی سه ماده 22، 23 و 24 اعمال می‌شود، به گونه‌ای باشد که هم زنان و هم علما از آن راضی باشند، آیا گمان می‌کنید این مواد در حال حاضر مورد رضایت هر دو گروه است؟، گفت: ما در کمیسیون حقوقی و قضایی تمام تلاش خود را کردیم اما زورمان بیشتر از این نرسید، اکثریت اعضای کمیسیون شکل قبلی این سه ماده را پذیرا بودند البته با فشارهایی که بنده وارد آوردم و رئیس مجلس نیز حمایت‌های فراوانی کردند، نهایتا این سه ماده به شکل کنونی درآمد و اعضای کمیسیون تغییرات بیشتر از این را پذیرا نبودند.

فضای مجلس سنگین است احتمالا دوباره به این مواد انتقاد می‌کنند

او در پاسخ به این سئوال که گمان می‌کنید این سه ماده وقتی در صحن علنی مجلس مطرح شود، مورد پذیرش نمایندگان قرار می‌گیرد یا خیر؟، گفت: کمیسیون حقوقی و قضایی اندکی از نظر خود در رابطه با این سه ماده عدول کرده است و ماده 24 را هم حذف کرده اما با توجه به تجربه‌ای که از بررسی این مواد لایحه حمایت از خانواده در صحن علنی مجلس دارم، گمان می‌کنم نمایندگان همچنان ایراداتی بر این مواد داشته باشند. فضای مجلس در رابطه با این مواد سنگین است و این احتمال وجود دارد که مجلس مجددا نسبت به این مواد قانع نشود.

احتمالا ماده 23 لایحه حمایت از خانواده مورد انتقاد شورای نگهبان قرار می‌گیرد

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در رابطه با اینکه آیا این مواد مورد پذیرش شورای نگهبان قرار می‌گیرد یا خیر گفت؟ گمان می‌کنم که شورای نگهبان همچنان با ماده 23 لایحه حمایت از خانواده مشکل داشته باشد و ایراداتی را بر آن وارد کند اما بقیه موارد ظاهرا مشکلی را ایجاد نمی‌کند فقط ممکن است بر روی بحث اعتراض زوجه به شغل همسر ایرادات جزئی وارد کند، که قابل حل است.

قربانی در پاسخ به این سئوال که چرا همچنان لایحه حمایت از خانواده بعد از تمامی اصلاحات در رابطه با مجازات زوج در صورتی که غیر از موارد ذکر شده در ماده 23 ازدواج مجدد داشته باشد، سکوت کرده است؟، گفت: چون ما تنقیح قوانین را هم‌زمان انجام می‌دهیم، همه مجازات‌ها در قانون تعزیرات مشخص شده و همه مجازات‌ها آنجا تجمیع شده است.

قربانی در پاسخ به این سئوال که این مواد چه زمانی در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود، گفت: اگر امروز این مواد در مجلس مورد بررسی قرار نگیرد، بررسی برنامه پنجم آغاز می‌شود و تا پایان بررسی برنامه پنجم دیگر امکان بررسی آن در مجلس وجود ندارد و عملا بررسی به دو ماه بعد موکول می‌شود.

لاریجانی به علت همراهی مقام معظم رهبری در سفر به قم نتوانستند در جلسه کمیسیون حاضر شوند

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در پاسخ به این سئوال که قرار بود رئیس مجلس در کمیسیون حقوقی و قضایی برای بررسی این سه ماده حاضر شود، اما نیامدند؛ علت چه بود، گفت: آقای لاریجانی همراه با مقام معظم رهبری به قم سفر کرده بودند و امکان حضور او در کمیسیون وجود نداشت، اما نقطه نظرات خود را در رابطه با این مواد در پیغامی به اعضای کمیسیون اطلاع دادند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours