زنان اولین قربانیان آسیب‌های اجتماعی در ایران هستند

11 آبان 1389

ایلنا: تنها 30 درصد از کل جرائم در کشور قابلیت کشف دارند، میزان خودکشی منتهی به مرگ در مردان بیشتر از زنان است، وقوع طلاق در کشور سیر صعودی داشته، فحشا، فرار از منزل و سایر آسیب‌ها در کشور، روند صعودی داشته، اگرچه بیشترین آزار بر روی کودکان از سوی مردان اعمال می‌شود، اما شدت کودک‌آزاری توسط زنان بیشتر از مردان است… تمام این نکات به این دلیل مطرح شد تا عضو هیات علمی پژوهشکده علوم اجتماعی ایران در مورد رشد بی‌سابقه‌ آسیب های اجتماعی و نیز رشد ادبیات تهاجمی در کشور به جامعه و افکار عمومی هشدار دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اشرف‌السادات بروجردی عضو هیات علمی پژوهشکده علوم اجتماعی ایران عصر روز گذشته با برگزاری نشستی از روند صعودی آسیب‌های اجتماعی در کشور ابراز نگرانی کرده و اعلام می‌کند مراکز تصمیم‌گیر در ایران برای ساماندهی مسائل اجتماعی، متنوع و متعدد است و بر این اساس تمام تصمیمات عموما ناپایدار هستند.
او با بررسی اقدامات سایر کشورها برای اصلاح مسائل اجتماعی و با اعلام اینکه داشتن نگاه امنیتی به آسیب‌های اجتماعی تنها آمار آن را افزایش می‌دهد، افزود: سایر کشورها برای ساماندهی معضلات، از روش‌های منتهی به اصلاح امور استفاده می‌کنند اما متاسفانه در کشور ما بیشتر از شیوه‌های ممنوعیت، محرومیت و برخورد استفاده می‌شود و این تعابیر در بسیاری از مقررات اجتماعی، ادبیات مجریان نظام و ….. قابل مشاهده است، در عین حال در اکثر آسیب‌های اجتماعی رده‌پای عامل اقتصادی مانند فقر، بیکاری و …. قابل مشاهده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم اجتماعی ایران در ادامه با اعلام گسترده بودن دامنه قتل، خودکشی، سرقت، طلاق، فحشا، مصرف مواد مخدر و …. تاکید کرد: وقتی ادبیات تعمیم‌یافته در جامعه به سمت محرومیت، ممنوعیت و برخورد سوق داده شود، یک رفتار خشن و تهاجمی در سطح جامعه پایه‌ریزی می‌شود به نوعی که همه به حالت تخاصم با یکدیگر مواجه شده و روابط با یکدیگر دردسرساز می‌شود.

پدران آزارسانان عاطفی و جنسی؛ ناپدری آزارسان جسمی کودکان

به گزارش خبرنگار ایلنا، اشر‌ف‌السادات بروجردی همچنین به ارائه نتایج یک تحقیق در مورد یافته‌های گونه‌شناسی آزار کودکان در ایران پرداخت و تاکید کرد: 72 درصد از آزارها به مرگ منتهی شده و در بررسی انواع آزارها مشخص شد که ناپدری آزاردهنده جسمی بیشتری بوده، اما پدران از انواع دیگر آزارها مانند آزار عاطفی و جنسی استفاده می‌کنند.

او با اعلام این که آزار جسمی بر روی کودکان فراوانی بیشتری دارد و در این تحقیق انواع آزارها و شدت آنها مورد مطالعه قرار گرفته افزود: در مجموع با وجود آنکه پدران بیشترین آزارسان هستند اما زنان آزار سخت‌تری را اعمال می‌کنند و شدت بیشتری در اعمال آزار بر روی کودکان دارند.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم اجتماعی ایران با اعلام اینکه پسران بیشتر آزار می‌بینند، گفت: با این وجود دختران بیشتر در معرض آزار قرار دارند و 62/5 درصد از آزاررسان‌ها نیز مردان هستند.

قوه‌قضائیه و نیروی انتظامی از معضل کودک‌آزار ی شانه خالی می‌کند

او با اشاره به اینکه کودکان از سن 9 سال به بالا بیشتر در معرض آزار عاطفی و روانی قرار می‌گیرند، تصریح کرد: 3/49 درصد از آزارها توسط پدران، 21 درصد مادران، 4/4 درصد ناپدری و 9/12 درصد نیز نامادری انجام می‌شود.

اشرف‌السادات بروجردی با ابراز تاسف از اینکه در جامعه مرکز خاصی برای پیگیری موضوع کودک آزاری وجود ندارد، خاطر نشان کرد: تنها مرکزی که امکان ارجاع این موضوع به آن وجود دارد، بهزیستی است اما دامنه اقدامات بهزیستی بسیار گسترده است به طوری که هیچ نهاد رسمی خاص برای کودکان وجود ندارد و بیشترین ارجاعات مربوط به امور کودک‌آزاری، مراکز خدماتی بوده و قوه قضائیه و نیروی انتظامی نیز در این زمینه از خود سلب مسئولیت کرده‌اند.

به گفته عضو هیات علمی پژوهشکده علوم اجتماعی ایران کودکان در سنین منهای سه سال، 3 تا 6 سال و 6 تا 9 سال آزار می بینند و سختی و شدت آزار توسط زنان76/6 درصد و در مردان 72/9 درصد برآورد شده است.

خودکشی منجر به مرگ در مردان بیشتر است

به گزارش خبرنگار ایلنا، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم اجتماعی ایران در ادامه با اشاره به آمار و ارقام‌های مربوط به معضل خودکشی در جامعه خاطر نشان کرد: طی سال‌های 75 تا 88 و طی این دوره 14 ساله بررسی‌ها نشان می‌دهد که مردها بیشتر از زنان خودکشی کرده‌اند، به طوری که خودکشی منجر به مرگ در مردها بیشتر از زن‌ها بوده و در عین حال زنان بیشتر اقدام به خودکشی می‌کنند.

او علت اصلی خودکشی مردان را عوامل اقتصادی، مشکلات بیکاری و تجربه شکست‌های پی‌درپی در زندگی دانست.

سیر صعودی طلاق نسبت به ازدواج طی سال‌های 75 تا 88

براساس این گزارش عضو هیات علمی پژوهشکده علوم اجتماعی ایران خاطر نشان کرد: روند میزان طلاق ثبت شده در کشور طی سال‌های 75 تا 88 سیر صعودی داشته و میزان آن از 6/3 واقعه به ازای هر 10 هزار نفر در سال‌های 75 به 15/5 واقعه در سال 88بالغ شده است؛ سال‌های ابتدایی و انتهایی دوره که به ترتیب کمترین و بیشترین طلاق را نشان می‌دهد بین سالهای 87 و 88 این روند کند است اما باز هم سیر صعودی دارد.

او ادامه داد: این روند همچنان سیر صعودی داشته و بازگشتی در آن مشاهده نمی‌شود به طوری که اگر آهنگ وقوع طلاق در کشور کند می‌شود حداکثر این است که به یک خط مستقیم منتهی می‌شود اما روند نسبت کلی طلاق به ازدواج طی سالهای 75 تا 88 سیر صعودی داشته است.

اشرف‌السادات بروجردی گفت: در سال 75 از 700 ازدواج ، 8 واقعه به طلاق منجر شده در حالی که در سال 88 به 14 طلاق می‌رسیم.

80 درصد کشته شدگان تصادفات رانندگی مردن هستند

به گزارش خبرنگار ایلنا، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم اجتماعی ایران در مورد آمار تصادفات سال‌های اخیر تصویب کرد متاسفانه این بحث بسیار نگران کننده است چرا که طی 10 سال گذشته 24 هزار کشته در تصادفات برون شهری و درون شهری داشته ایم فارغ از این بحث تبعات از دست دادن یک فرد در خانواده بار سنگینی را ایجاد کرده و مخاطرات فراوانی به همراه دارد.

اوبا اعلام اینکه میزان فوت شده‌های کل کشور از سال 75 تا 88 روند نامنظمی داشته خاطرنشان کرد: میزان افراد فوت شده در تصادفات درون شهری در سال 88، 6/01 درصد در هر 10 هزار بوده و این عدد در سال 77 نیز 0/07 درصد ثبت شده است.

اشرف السادات بروجردی ادامه داد: فوت شدگان تصادفات برون شهری طی سالهای 75 تا 88 روند نگران‌کننده‌ای داشته چرا که از 3/02 درصد در سال 75 به 9 صدم درصد در سال 88 رسیده است.

تنها 30 درصد از جرائم قابلیت کشف دارند

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم اجتماعی ایران در ادامه با اعلام اینکه معمولا وقوع جرم با کشف جرم همخوانی ندارد، خاطر نشان کرد: تنها 30 درصد از جرائم قابلیت کشف دارند و مابقی پنهان می‌مانند.
او یکی از مهم‌ترین معضلات اجتماعی کشور را مواد مخدر دانست و یادآور شد: میزان مواد کشف‌شده طی‌ سال‌های 77 تا 76 به شدت کاهش داشته به طوری که در سال‌های 77 و 78 سیر صعودی داشته و از 0/04 به 2/89 درصد در سال 87 افزایش داشته است.
سیر صعودی قتل عمد در کشور

به گزارش خبرنگار ایلنا اشرف‌السادات بروجردی با ارائه آماری از وقوع قتل غیرعمد و عمد در کشور خاطر نشان کرد: پرونده‌های قتل غیرعمد در کشور طی سال‌های 75 تا 81 سیر صعودی داشته و از 1/4 فقره به ازای هر 100 هزار نفر در سال 75 به 2/1 در سال 81 افزایش داشته است.

او ادامه داد: اصولا قتل غیرعمد سیر نزولی داشته و سیر وقوع قتل عمد نیز صعودی بوده و مهم‌ترین علت قتل غیرعمد قانون‌گریزی و علت اصلی وقوع قتل عمد نیز خشونت‌های رفتاری است.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم اجتماعی ایران در مورد میزان کل زندانیان نیز فارغ از پرداختن به بحث زندانیان سیاسی گفت: روند میزان کل زندانیان طی سال‌های 75 تا 84 به ازای هر 10 هزار نفر نوسان زیادی داشته و میزان زندانیان در سال 75 به ازای هر 10 هزار نفر 71/2 درصد بوده است و این میزان در سال 84 کاهش داشته به طوری که به 20 درصد رسیده است و در سال 80 نیز بالاترین حد خود را داشته و در سال 83 پایین‌ترین حد را به خود اختصاص داده است.

به ازای هر 8 نفر یک پرونده در قوه قضائیه وجود دارد

به گزارش خبرنگار ایلنا، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم اجتماعی ایران تصریح کرد: بسیاری از زندانیانی که امروز در زندان به سر می‌برند، به دلیل مسائل اقتصادی در زندان بوده و موضوعاتی مانند چک برگشتی، تخلف مالی و یا به اجرا گذاشتن مهریه‌ها باعث این مسئله شده است.
اشرف‌السادات بروجردی با اشاره به پرونده‌های مختومه در قوه قضائیه یادآور شد: بر اساس مشاهده آمارها به ازای هر هشت نفر یک پرونده قضایی وجود دارد و این عدد نشان می‌دهد که روش‌های سابق مانند ریش‌سفیدی و کدخدامنشی فراموش شده است و افراد در زمان وقوع اختلافات، برای حل مشکلات به سرعت به سمت قوه قضائیه می‌روند.
به گفته این مسئول قوه قضائیه در یک مقطع زمانی تصمیم گرفت که برای جلوگیری از انباشته‌ شدن پرونده‌ها، به آنها خاتمه دهد اما نمودار نشان می‌دهد که به دلیل سیر نزولی پرونده‌های فوق، پرونده‌های جدید، مجدد جایگزین پرونده‌های مختومه شده است.

افزایش بیکاری در کشور

به گزارش خبرنگار ایلنا، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم اجتماعی ایران در ادامه این نشست با بررسی معضل بیکاری در کشور گفت: بر اساس شاخصه‌های بین‌المللی کسی که دو روز در هفته کار تمام وقت دارد، بیکار تلقی نمی‌شود و این تعریف یک استاندارد بین‌المللی است اما برخی از کارشناسان برای نشان دادن بهبود اوضاع اعلام می‌کنند که کسی که دو ساعت در هفته مشغول به کار است بیکار نیست، اما تعریف فوق یک استاندارد بین‌المللی است.
او افزود: بر اساس نمودارهای موجود و آنچه که از آمارهای مرکز آمار ایران به دست می‌آید نرخ بیکاری کل کشور در سال‌های 75 تا 80 افزایش داشته و نرخ بیکاری در کشور از 14/9 بالاترین حد بوده و در سال‌های 81 تا 83 این روند افت داشته اما مجدد افزایش پیدا کرده است. به طوری که در سال 83 به 10/6 درصد رسیده و کمترین نرخ بیکاری کشور در سال‌های مورد مطالعه به درصد فوق رسیده و نرخ بیکاری در سال‌های 85، 11/6 به ازای هر 100 نفر جمعیت بوده است.

اشرف‌السادات بروجردی یادآور شد: مطابق کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودکان سن کار برای افراد 18 سال تمام تعریف می‌شود و کمتر از این سال باید به تحصیل بپردازند در حالی که در بسیاری از آمارها کار کودکان در سنین قبل از 18 سال نیز وجود دارد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم اجتماعی ایران در ادامه این نشست خواستار تعریف مشخصی از وقوع جرائم شد و گفت: ممکن است بعضی از جرائم جرم نبوده و نیازی به ثبت آنها در آمار و ارقام نباشد.

او با اعلام اینکه آسیب‌های اجتماعی تک‌فاکتوری نیستند، افزود: تمام آسیب‌های اجتماعی و معضلات زخم عمیقی هستند که نیاز به درمان دارند و در صورت رها شدن به مرحله عفونت می‌رسند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours