افزایش 15 درصدی دختران بیکار در کشور

16 آبان 1389

خبرگزاری فارس: مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه آمار دختران بیکار افزایش 15 درصدی داشته است، گفت: بیکاری نباید باعث شود بعضی از دختران به هر شغلی مشغول شوند.

مجید ابهری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: در حال حاضر تعداد دختران جوان بیکار از 318 هزار نفر به 515 هزار نفر رسیده است یعنی اینکه بیکاری دختران جوان 16 تا 25 ساله که در سال 88، 8/32 درصد بوده امسال به 5/46 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: با توجه به اینکه بیکاری دختران تحصیل ‌کرده یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نیمی از جمعیت کشور به شمار می‌رود و از طرفی سالانه باید 700 هزار فرصت شغلی در این زمینه ایجاد شود، مشکل اساسی عدم ارزیابی نیازهای بازار کار به رشته‌های مختلف تحصیلی با تعیین تعداد آنهاست.

ابهری با بیان اینکه دانشگاه‌ها بدون ارزیابی و سنجش بازار کار اقدام به پذیرش دانشجوی دختر در رشته‌های مختلف می‌کنند، عنوان کرد: در حال حاضر با تورم نیروی تحصیل‌کرده و بیکار مواجه هستیم به طور مثال در رشته‌های علوم انسانی مبنای این رشته‌ها از منابع غربی گرفته شده و هیچ‌گونه مشابهتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما ندارند.

وی تأکید کرد: فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی به ویژه مدیریت، روانشناسی و جامعه‌شناسی از نیازهای واقعی کشور و راه‌حل‌های آنها بی‌خبر بوده و همین موضوع سبب عدم کارآیی آنها در میدان‌های کار و عمل می‌شود.

مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: سنجش نیازهای بازار کار و پذیرش دانشجو به اندازه آن باعث می‌شود که این مشکلات به وجود نیاید همچنین در حال حاضر در کشور 50 هزار پزشک بیکار وجود دارد و تعداد زیادی فارغ‌التحصیل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا موجود است که این امر باعث می‌شود بعضی از دارندگان مدارک تحصیلی به خاطر نیاز یا سایر عوامل حاضر شوند با مدارک تحصیلات عالی با کار دیپلم مشغول به کار شوند.

ابهری افزود: بیکاری باعث افسردگی و سرخوردگی‌های اجتماعی می‌شود و کاهش علاقه‌مندان به تحصیلات عالیه را به دنبال خواهد داشت همچنین برقراری رشته‌های مهارت‌های زندگی و یا تدوین منابع علوم انسانی براساس مبانی اسلامی و ایرانی باعث کارایی بیشتر دانشجویان شده و اساساً آنها را در زمینه حرفه و شغل مورد نیاز ورزیده می‌کند.

وی در پایان گفت: بیکاری نباید باعث شود بعضی از دختران به هر شغلی مشغول شوند یا بعضی از کارهای مغایر با تحصیلات عالی و فرهنگ اجتماعی را انجام دهند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours