تبدیل خشونت به صحنه نمایش یعنی سقوط اخلاقی جامعه

25 آبان 1389

خبرگزاری مهر : پلیس؛ متهم اول مرگ مقتول، فاصله گرفتن جامعه از ارزشهای اخلاقی و ترویج فرهنگ خشونت طلبی، ضعف دستگاه قضائی در حمایت از شهود، بی تفاوتی نسبت به پدیده مرگ و بی توجهی به آموزش مهارتهای زندگی در مدارس محورهای نشست بررسی ابعاد جرم شناسی و اجتماعی حادثه قتل در سعادت آباد بود.
به گزارش خبرنگار مهر، انجمن علمی دانشجویان معارف اسلامی و حقوقی دانشگاه امام صادق(ع) عصر یکشنبه نشست تخصصی با موضوع بررسی ابعاد جرم شناسی و اجتماعی حادثه قتل در سعادت آباد تهران با حضور دکتر جعفر کوشا رئیس انجمن علمی جرم شناسی، دکتر حسین آقایی نیا عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دکتر قاسم محمدی استاد دانشگاه امام صادق(ع) و دکتر حسین غلامی عضو هیئت علمی دانشگاه برگزار شد.

پلیس غیرمسئول متهم اول مرگ مقتول در حادثه سعادت آباد

در این نشست حسین آقایی نیا با بیان اینکه متهم ردیف اول در مرگ مقتول حادثه میدان کاج سعادت آباد نیروی انتظامی است گفت: سربازان و ماموران نیروی انتظامی به عنوان ضابظ قضائی باید با اصول، قوائد و قوانین دفاع از حقوق مردم و حقوق شهروندی آشنا باشند در حالی که آنها فقط آموزشهای نظامی می دانند و اطلاعی از حقوق شهروندی ندارند.

وی افزود: وقتی در یک صحنه جرم پلیس شاهد وقوع قتل است و می تواند شخص مضروب را نجات داده یا قاتل را دستگیر کند می بینیم همانند یک تماشاگر تنها این حادثه دلخراش را نظاره گر است. این بدان معناست که این پلیس که از مجهزترین امکانات روز برخوردار است واژه دفاع را بلد نیست، تیراندازی بلد نیست، ضابط قضائی نیست و خود را مسئول نمی داند زیرا کسی به او چنین آموزشهایی یاد نداده است.

پلیس باید رسما از مردم عذرخواهی کند

حسین آقایی با تاکید بر اینکه پلیس باید در این حادثه از مردم عذر خواهی کند گفت: پلیس باید سوابق آموزشی سربازان و ماموران انتظامی شاهد حادثه را بررسی کند تا مشخص شود این سربازان چه آموزشهایی دیده اند و چه کسی مسئول این سهل انگاری است.

این استاد حقوق افزود: متاسفانه رئیس پلیس پیشگیری از وقوع جرم گفته است مردم نباید از پلیس انتظار زیادی داشته باشند و این یعنی یک فاجعه و بدتر از آن اینکه پلیس حاضر مسلح بوده و می توانسته قاتل را بزند ولی اینکه پلیس ما قانون استفاده از اسلحه را می دانند معلوم نیست.

مردم ایثارگر دیروز به مردم بی تفاوت امروز تبدیل شده اند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یکی دیگر از چالشهای تاسف بار در این حادثه را عدم دخالت مردم عنوان کرد و افزود: مردمی که ادعای مسلمانی دارند در این حادثه به راحتی بر خلاف فروع دینمان که امر به معروف و نهی از منکر است ناظر جان دادن یک انسان می شوند بدون آنکه اقدامی انجام دهند که این موضوع هم در نوع خود قابل تامل و بررسی است.

وی اظهار داشت: لازم و ضروری است که صدا و سیما با برنامه های گفتگو محور و تحلیلی ابعاد مختلف این حادثه را بررسی کند و یکی از آن ابعاد این است که چرا مردمی که با دست خالی جلوی تانکهای دشمن را می گرفتند امروز به راحتی نظاره گر یک مرد چاقو به دست در پر تردد ترین منطقه شمال تهران هستند.

قاتل حادثه سعادت آباد نباید اعدام شود

حسین آقایی جنبه دیگر این حادثه را هیجان ناشی از تحریک متعارف قاتل عنوان کرد و افزود: این قاتل نباید اعدام شود زیرا این فرد برای دفاع از ناموس خود دست به این کار زده است و این هیجان ناشی از تحریک متعارف به اندازه ای بوده که بر توانایی هر عقلی تاثیر می گذارد و تا وقوع قتل استمرار داشته است.

وی افزود: باید برای فردی که برای دفاع از ناموس خود روز روشن وسط میدان شهر تمام عواقب کار را به جان می خرد و خود شخص متجاوز را مجازات می کند حقی قائل شد.

این استاد حقوق با محکوم کردن سربازان حاضر در محل حادثه گفت: بر اساس قانون مجازات جرائم نیروهای نظامی اگر ماموری حین انجام وظیفه به مجروحی که در معرض خطر جانی بود کمک نکرد مجرم تلقی شده و از 6 ماه تا سه سال حبس می شود.

وی افزود: در بند دیگری از این قانون آمده است که هر فرد نظامی اگر بر خلاف شئونات نظامی موجب بدبینی مردم نسبت به نظام و قانون شود از دو ماه تا یکسال محکوم به حبس می شود.

جرم یقه سفیدها بیشتر از سایر مردم است

در ادامه این نشست دکتر جعفر کوشا با بیان اینکه جرم یقه سفیدها (آنهایی که موقعیتی در اجتماع دارند) بیشتر از یقه آبیها (بزهکاران) است گفت: امروز مشکل ما بررسی جرائم یقه سفیدهاست آنهایی که اعمال غیر قانونی را در اقتصاد، اجتماع و صنعت انجام می دهند ولی بدون محاکمه و بازخواست آزادانه زندگی می کنند.

رئیس انجمن علمی جرم شناسی گفت: متاسفانه جامعه امروز ما از اخلاق و ارزشهای اخلاقی فاصله گرفته است که در این مورد مسئولان و متولیان فرهنگی باید پاسخگو باشند.

حمل سلاح سرد باید جرم تلقی شود

کوشا با طرح این پرسش که چرا حمل سلاح سرد در کشور ما جرم تلقی نشده و مجازات ندارد گفت: حمل گاز اشک آور توسط دختران و حمل چاقو و سلاح سرد توسط صاحبان خودروهای گران قیمت نشان دهنده این است که این افراد می دانند اگر خودرو آنان سرقت شود یا مورد تعرض قرار بگیرند رسیدگی به پرونده آنها سالها طول می کشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: آمار بالای طلاق، خانواده های متزلزل، بالا رفتن سن ازدواج، طلاقهای توافقی و متلاشی شدن پیوندهای خانوادگی همگی زاییده فرهنگی نامیمونی است که امروز بر کشور حاکم شده و باید این فرهنگ خشونت طلبی از بین برود زیرا موجب بروز جرائم است.

ضعف دستگاه قضائی در حمایت از شهود موجب بی تفاوتی مردم در صحنه جرم است

وی در مورد بی تفاوتی مردم حاضر در حادثه سعادت آباد گفت: وقتی مردم می دانند که دستگاه ضعیف قضائی هیچ حمایتی از شهادت شهود در دادگاه نمی کند و قوه قضائیه به اجرای حقوق شهروندی بی اعتناست هیچ کس خود را به دردسر نمی اندازد.

کوشا گفت: روزی بیان می کردیم غرب فرد محور است و روحیه اجتماعی ندارد و امروز خود دچار فرد محوری شده ایم. به عنوان مثال امروز در تهران چقدر همسایگان خود را می شناسیم در حالی که تمام روزمان را برای کار و سیر کردن شکم می دویم.

جامعه دروغگو و کلاهبردار به جرم و جنایت رو می آورد

این استاد جرم شناس اظهار داشت: امام علی(ع) فرموده اند در جامعه سالم باید به مردم اعتماد کرد ولی امروز با وجود افزایش کلاهبرداری، فریب و دغل و دروغ که برادر به برادر رحم نمی کند چگونه یک شهروند سالم و سر به زیر می تواند از حق خود دفاع کند.

بی توجهی به آموزش مهارتهای زندگی در مدارس

کوشا با بیان اینکه 30 سال است در بسیاری از موارد یک قانون جامع نداریم گفت: عزل و نصبهای سیاسی و افراط و تفریطهای مسئولین موجب عدم تعادل در جامعه می شود و مسئولان به جای سیاست بازی کمی هم به فکر فرهنگسازی باشند.

وی افزود: متاسفانه وقتی قاتل یا مجرمی با جرائم سنگین دستگیر می شود برای آرام کردم جامعه به سرعت مجرم را اعدام می کنند در حالی که هنوز برای شخص پرونده شخصیتی تشکیل نشده است که می توان به خفاش شب، بیجه و … اشاره کرد.

کوشا اظهار داشت: فرهنگ سازی در جامعه از پیش دبستانی و مدارس آغاز می شود که در این مورد نامه های متعددی به آقای علی احمدی و حاجی بابایی ( وزرای سابق و حال حاضر آموزش و پرورش ) ارسال شد که چرا در مدارس مهارتهای زندگی و زندگی اجتماعی آموزش داده نمی شود اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

وی افزود: متاسفانه جوانان ما پس از دریافت دیپلم نمی توانند در جامعه زندگی کنند زیرا هیچ اطلاعی از خرید و فروش، قولنامه، معامله، شناخت کلاهبردار و بزهکار، اعتیاد و مهارتهای زندگی ندارند در حالی که ایران بر اساس پذیرش قوانین یونسکو در امر آموزش موظف به اجرای قوانین است.

مرگ در جامعه امروزی عادی شده است

در ادامه این نشست دکتر حسین غلامی با بیان اینکه مرگ در جامعه ما به امری طبیعی و عادی تبدیل شده است گفت: در گذشته وقتی در یک محله کسی فوت می کرد تمام محله غمگین بودند و این مرگ همه را متاثر می کرد ولی پس از جنگ تحمیلی بالارفتن آمار تصادفات و جنایات و بروز بلایای طبیعی و غیرطبیعی موجب شده مردم هر روز شاهد نصب اعلامیه های مرگ بر در و دیوار شهر باشند و درنتیجه آرام آرام جامعه نسبت به مرگ بی تفاوت شده است.

هر ساعت 4 نفر به قتل می رسند

وی افزود: آمارها در ایران نشان می دهد آمار قتل عمد 83 درصد و آمار ضرب و جرح 100 درصد افزایش یافته است به نوعی که در ایران هر ساعت چهار نفر بر اثر قتل عمد و سه نفر بر اثر حادثه کشته می شوند و این نگران کننده است.

تبدیل خشونت به صحنه نمایش یعنی مرگ اخلاقی یک جامعه

کارشناس جرم شناسی با بیان اینکه جامعه دچار فلج اخلاقی شده است گفت: در جامعه ای که خشونت به صحنه نمایش تبدیل شود تا آنجا که مردم از برترین خشونتها فیلمبرداری کنند ولی هیچگونه عکس العملی انجام ندهند این جامعه دارد به سمت مرگ اخلاقی حرکت می کند.

وی افزود: از سوی دیگر پلیس هم وقتی آموزش اخلاقی ندیده است تماشاگر می شود زیرا انگیزه ای برای حضور در صحنه ندارد در حالی که نظام می تواند پلیس خوب و ایثارگر را در رسانه ها معرفی و تشویق کند تا عامل انگیزه سایر پلیسها شود که تا کنون چنین کاری انجام نشده است.

غلامی اظهار داشت: در جامعه امروزی بزه دیده از حضور پلیس می ترسد و بزهکار می خندد و این یک فاجعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، دانشجویان رشته حقوق دانشگاه امام صادق(ع) و تعداد اندکی از خبرنگاران که در این نشست حضور داشتند دیدگاهها و سوالات خود را در مورد جنبه های اجتماعی و جرم شناسی قتل سعادت آباد تهران مطرح کردند که یکی از این سوالات این بود که خود این کارشناسان اگر در صحنه بودند چه می کردند که برخی از آنها پاسخ دادند ما هم مثل سایر مردم بودیم و برخی دیگر گفتند حداقل یک فریاد می زدیم!

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours