در 18 درصد از قتل‌های خانوادگی مردها زنان‌شان را کشتند

28 آبان 1389

خبرگزاری هرانا :در حالی که هنوز واقعه تلخ سعادت آباد در افکار عمومی و رسانه‌ها بازخورد دارد رئیس پلیس 30درصد از قتل‌های شش ماهه نخست سال جاری درکل کشور را خانوادگی می‌داند. قتل‌هایی که بیش از هرکسی دست شوهران را به خون زنان‌شان آغشته کرده است. و نکته نگران کننده اینکه 24 درصد از کل قتل‌های رخ داده در شش ماهه نخست سال جاری در پایتخت هم خانوادگی است. «سرهنگ مصطفایی» معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا در گفت‌وگو با ایسنا سهم وقوع قتل‌های خانوادگی به‌وسیله سلاح سرد در شش‌ماهه امسال را نیز حدود 47 درصد اعلام می‌کند. اما در میان آمارهای او نکات تاسف‌برانگیز دیگری هم دیده می‌شود. بیشترین قتل‌های خانوادگی به وقوع پیوسته در شش‌ماهه امسال مربوط به قتل زن توسط شوهر است. در این مدت حدود18 درصد از قتل‌های خانوادگی مربوط به قتل زن توسط شوهر بوده است. اینکه چه علتی موجب قتل زن توسط شوهر می‌شود را معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا 36 درصد از قتل‌های خانوادگی را ناشی از اختلاف‌های خانوادگی می‌داند و حدود 21 درصد دیگررا ناشی از مسائل اخلاقی اعلام می‌کند.

براساس آمارهای عباس علی‌پور، رئیس پلیس آگاهی استان تهران نیز 24 درصد از کل قتل‌های رخ داده در شش ماهه نخست سال جاری در پایتخت هم خانوادگی است. او هم رفتارهای غیراخلاقی را مهم‌ترین علت بروز قتل‌های خانوادگی می‌داند. البته در این میان اختلافات مالی و اختلافات جزئی از دیگر عوامل مهم در بروز قتل‌های خانوادگی بوده است. رئیس پلیس آگاهی استان تهران دخالت این مسائل در قتل را نشان دهنده پایین بودن سطح فرهنگ خانواده‌ها می‌داند. البته نقش مواد مخدر در بروز قتل در خانواده‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت: «استفاده از مواد مخدر و روانگردان‌ها نقش زیادی در تکروی‌های اجتماعی و بروز خشونت در خانواده‌ دارد.» ابهری اعتیاد و مصرف مواد روانگردان صنعتی را عامل90 درصد از قتل والدین توسط فرزندان می‌داند ومی‌گوید: اعتراض والدین به شیوه زندگی و اعتیاد فرزندان و مسائل مالی برای تامین پول موادمخدر علت اصلی اینگونه جنایات است. او با بیان اینکه پژوهشگران مرکز مطالعات استراتژیک آریا با مروری بر پرونده‌ قتل‌های سال 88 و 89 دریافته‌اند که دراکثر قتل‌ها مسئله قصاوت و سنگدلی به وفور یافت می‌شود، این فرایند رفتاری را ناشی از بالا رفتن خشونت در جامعه می‌داند. او می‌گوید: مثله کردن، آتش‌زدن جنازه که در بسیاری از جنایات مشاهده می‌شود، نشان دهنده از بین رفتن قبح گناهان و جرایم در جامعه است. او در مورد چرایی خشن شدن قتل‌ها، می‌گوید بالا رفتن خشونت، افزایش انزجار و تنفر از والدین موجب رقم خوردن این جنایات فجیع می‌شود.

عباس علی‌پور البته به مسئله‌ای اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد درروابط میان اعضای خانواده فراموش شده است: «خانواده‌‌ها باید به مسائل و مشکلات روحی و روانی اعضای خانواده‌ توجه زیادی کنند، چرا که بسیاری از جنایات ناشی از اختلالات روحی و روانی ناشناخته در افراد است.» او بحث را به قتل‌های خانوادگی ناشی از مسائل ناموسی می‌کشاند ومی‌گوید:«اعضای خانواده‌ باید شئونات اخلاقی و اسلامی را در درون خانواده‌ رعایت کنند، چرا که رعایت حد و مرزهای افراد سبب می‌شود که روابط درون خانواده‌ مستحکم‌تر شود.»

رئیس پلیس آگاهی استان تهران بر ارتقای سطح آگاهی‌های والدین در مواجهه با ناهنجاری‌ها تاکید و در بررسی عوامل موثر در کاهش جرایم و قتل‌های خانواده‌ می‌گوید که ترویج مسائل دینی و اخلاقی می‌تواند نقش بسزایی در کاهش این گونه جرایم داشته باشد.

مجید ابهری، مشاور اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس 80 درصد قتل‌های خانوادگی را بدون برنامه‌ریزی می‌داند و می‌گوید: قتل‌های خانوادگی بشدت خشن شده و این زنگ هشداری برای مسئولان است تا پیش از همه ‌گیرشدن این مسئله فکری برای آن بیندیشند. او با بیان اینکه بیشترین «قتل‌های خانوادگی» به دلیل مسائل مالی و اختلافات قبلی رقم می‌خورد، با اشاره به قتل‌های مربوط به زوجین به حضور شخص ثالثی در این ماجرا اشاره می‌کند و می‌گوید: در 98 درصد از جنایات شخص ثالثی به عنوان شریک جرم و علت اصلی جنایت وجود دارد.

به گفته او علت اکثر قتل مردها به رابطه غیراخلاقی زن با فرد سوم بر می‌گردد که با خیانت به زن و مشارکت مرد دیگر، نقشه قتل شوهر طراحی و اجرا می‌شود.

مصطفی تبریزی، روانشناس نیز «غیرتی بودن» و «دفاع از آبروی خانواده‌» را دو بهانه پوسیده برای توجیه قتل‌های خانوادگی می‌داند و از وضعیت سلامت روان افراد جامعه گله می‌کند. به اعتقاد او عدم سلامت روان، تحمل فرد در حل مشکلات و درک محیط را کاهش می‌دهد و می‌گوید: هنگامی که فرد از سلامت روان برخوردار نباشد، دست به هر اقدامی می‌زند. به گفته تبریزی، فقر اقتصادی و فرهنگی، ضعف قانونی، مسائل ناموسی مهم‌ترین علل وقوع قتل در محیط خانواده است. سعید معیدفر، جامعه‌شناس نیز ریشه بیشتر آسیب‌ها در جامعه را در فقر می‌داند ومی‌گوید: زمانی که جوانان خود را با همنوعان‌شان مقایسه می‌کنند، با فشارهای روانی روبه‌رو می‌شوند که این موضوع آنان را در مقابل والدین‌شان قرار می‌دهد. امان الله قرایی‌مقدم آسیب‌شناس نیز اعتقاد دارد ضعف قانونی، فضا را برای بروز خشونت در خانواده فراهم می‌کند:نبود فرهنگ مناسب و قوانین و مقررات مشخص، عدم حمایت‌های قضایی و وجود زمینه بروز خشونت در جامعه سبب شده است که بسیاری از خشونت‌ها درخانواده‌ها به قتل تبدیل شود. قرائی مقدم مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در بروز خشونت در خانواده‌ موثر می‌داند می‌گوید: فرد در بیرون از خانواده‌ مورد خشونت اعضای جامعه قرار می‌گیرد و این خشونت را به داخل خانواده‌ سوق می‌دهد و سعی می‌کند انتقامش را از یکی از اعضای خانواده بگیرد. او البته نقش زیادی برای اعتیاد در قتل‌های خانوادگی قائل نیست اما اعتقاد داردمصرف مواد مخدر به‌ویژه‌ مواد روانگردان باعث ایجاد توهم در فرد می‌شود و می‌تواند خشونت در هنگام قتل را افزایش دهد.

غلام‌رضاعلیزاده، آسیب‌شناسی مسائل اجتماعی نیز بروز قتل در خانواده‌ را زنگ خطری برای اجتماع می‌داند و پیشنهاد می‌کند که مسئولان هزینه‌های خشونت در خانواده را بالا ببرند تا افراد به دلیل ترس از عقوبت خود، به راحتی دست به این جنایت نزنند. او مشکلات روحی و روانی افراد را مهمترین علت بروز قتل در خانواده می‌داند ومی‌گوید: متاسفانه برخی اقوام به دلیل نبود کنترلهای اجتماعی به خود اجازه می‌دهند دست به جنایت علیه خانواده‌ خود بزنند و در صورتی که مراجع قضایی و کیفری برای پایان دادن به این رسم وارد میدان نشوند این چرخه همچنان ادامه می‌یابد. او اعتقاد دارد که باید به فکر پیشگیری قبل از وقوع حادثه بود. علیزاده می‌گوید:متاسفانه به این دلیل که فرهنگ‌سازی سخت و زمانبراست، مسئولان چندان به این امر مهم و حیاتی توجه نمی‌کنند، در حالی که فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها و آموزش‌و‌پرورش می‌تواند در کاهش خشونت نقش بسزایی داشته باشند.«حسین باهر» رفتارشناس اعتقاد دارد که هر جرمی انگیزه متفاوتی دارد، اما به‌طور کلی می‌توان گفت که ناراحتی‌های عصبی و پایین آمدن آستانه تحمل دلیل اصلی بسیاری از قتل‌هاست.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours