هشدار کارشناسان درباره سونامی سرطان در ایران

28 آبان 1389

مردمک : کارشناسان از افزایش شمار بیماران سرطانی در ایران و جهان خبر دادند و اعلام کردند که به زودی در ایران شاهد «سونامی سرطان» خواهیم بود.

علی‌رضا زالی، قائم مقام سازمان نظام پزشکی کشور، در ششمین همایش انجمن سرطان ایران از افزایش سالانه بیش از 80 هزار بیمار سرطانی در کشور خبر داد و گفت که نیمی از این بیماران در شرایطی هستند که حتی ممکن است به دلیل پیشرفت بیماری به درمان پاسخ ندهند و دچار مرگ زودرس ‌شوند.

به گفته محمدرضا میر دبیر علمی «همایش انجمن سرطان ایران»، در حال حاضر سرطان معده در مردان، سرطان سینه در زنان و نیز سرطان مری مهم‌ترین انواع سرطان‌های رایج در ایران هستند که روز به روز افزایش می‌یابند.

پیشتر و در تیرماه امسال، دکتر احمد کاویانی، دبیر علمی کنگره «سرطان سینه» گفته بود که سن ابتلا به سرطان سینه در ایران 10 سال پایین تر از سایر کشورهاست.

اما با این وجد باز هم دکتر منوچهر دوایی، فوق تخصص اطفال، نبست به افزایش سرطان در دهه‌های آینده هشدار داده و گفته است که در دهه‌های آینده در ایران شاهد «سونامی» سرطان خواهیم بود.

این عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران تاکید کرد که برای کاهش بار سرطان باید عوامل ریسک‌زا را رفع کنیم و بیشتر به سیاست‌های تغذیه‌ای و رفتاری توجه کنیم.

پیشتر و در دی‌ماه گذشته، دکتر جلیل حسینی رئیس انجمن اورولوژی ایران شیوع سرطان مثانه در ایران را بیشتر از میانگین جهانی اعلام کرد.

همچنین دکتر محمدرضا مجدی، مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، اسفند ماه سال گذشته در همایش «سلامت مردان»، با استناد به آمار سال 1385، سرطان پوست در مردان را با نرخ تقریبا 17 درصد، به عنوان اولین سرطان معرفی کرد و به طور کلی میزان بروز سرطان در مردان را نسبت به زنان در ایران بیشتر دانست.

آمار مربوط به سال 1385 نشان می‌داد که چهار نوع بعدی سرطان در مردان، سرطان معده با حدود 13 درصد، سرطان مثانه با تقریبا 10 درصد، سرطان پروستات با بروز تقریبی 9 درصد و سرطان روده بزرگ با حدود 7 درصد بوده است.

در سال 1385 در زنان سرطان سینه، ریه، روده، رحم، تخمدان و دستگاه لنفاوی به ترتیب شایع‌ترین نوع سرطان اعلام شدند.

ششمین همایش انجمن سرطان ایران، در مرکز همایش‌های رازی تهران از 26 تا 28 آبان‌ماه جاری در حال برگزاری است.

اهمیت پیشگیری و غربالگری

«از سرطان هم می‌توان جلوگیری کرد». این شعار امسال روز جهانی سرطان است که از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده و نشان از اهمیت زیاد پیشگیری در بروز سرطان دارد.

پیشتر این سازمان اهمیت پیشگیری از بیماری‌های قلبی، سکته مغزی،‌ دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی را مطرح کرده بود.

در همین زمینه، دکتر محمدرضا میر، دبیرعلمی ششمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران، انجام غربالگری صحیح را عامل تشخیص به هنگام بیماری سرطان دانست و گفت که این امر فرصت بیشتری به پزشک و بیمار برای درمان می‌دهد و از ایجاد نقص عضو در فرد جلوگیری می‌کند.

او معاینه شخصی، معاینه توسط پزشک در فواصل زمانی معین و انجام آن در سنین پایین‌تر در گروه‌هایی که بیشتر در خطر ابتلا به این دسته بیماری‌ها هستند و نیز تصویربرداری و ایجاد امکانات درمانی را به عنوان بخش‌های مهم غربالگری مطرح کرد.

دکتر میر «نبود همکاری از سوی مردم به دلیل فقط اطلاع رسانی» را مانعی دیگر بر سر اجرای صحیح غربالگری دانست.

مصرف سیگار، تغذیه نامناسب، افزایش وزن و کاهش تحرک، در معرض نور شدید آفتاب بودن و آلاینده‌های مختلف محیطی خواه در خانه، محل کار یا حتی کاربرد برخی آزمون‌ها یا شیوه‌های درمانی پزشکی، از جمله مواردی است که علاوه بر عامل ژنتیک در ایجاد سرطان موثر است.

تلاش در زمینه پیشگیری از هر یک از این موارد نیاز به برنامه‌ریزی‌ در سطح ملی و بین‌المللی و نیز تصمیم‌گیری‌های شخصی و خانوادگی گسترده دارد که بدون اطلاع‌رسانی کافی امکان‌پذیر نیست.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours