دفاتر اسناد رسمی موظف هستند بدون هیچ قید و شرطی ، شروط ضمن عقد را ثبت کنند

29 آبان 1389

ایلنا: در حالی که برای ثبت شروط ضمن عقد در دفاتر اسناد رسمی هیچ گونه محدودیت و ممنوعیتی وجود ندارد‏‌، برخی از سردفترداران از ثبت این شروط سرباز می‌زنند.این سردفترداران بر اساس دلایل شخصی‏‌شروط ضمن عقد را ثبت نمی کنند و این اقدام آنها خلاف قانون و جرم است.

شهیندخت مولاوردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: با وجود آنکه اخیراً دفترخانه‌های ثبت اسنادی که شروط ضمن عقد را ثبت می‌کنند کمتر شده است، اما هنوز دفترخانه‌هایی وجود دارند که از ثبت شروط ضمن عقد سرباز می‌زنند.
او ادامه داد: طبق ماده 30، قانون دفاتر اسناد رسمی، فقط در صورتی دفاتر رسمی می‌توانند از تنظیم سندی سرباز بزنند، که آن سند مخالف اخلاق حسنه و نظم عمومی جامعه باشد و از آنجایی که ثبت شروط ضمن عقد، خلاف اخلاق حسنه و نظرعمومی جامعه نیست، دفاتر اسناد رسمی حق ندارند که این شروط را ثبت نکنند و اگر از ثبت آن سرباز بزنند، مرتکب تخلف شده‌اند.

این حقوق‌دان تصریح کرد: برخی از سردفترداران به دلایل شخصی تمایلی به ثبت شروط ضمن عقد ندارند و این اقدام آنها تخلف است.

مولاوردی گفت: در شرایطی که زوج ها به دنبال آن هستند که با ثبت شروط ضمن عقد بین حقوق زن و مرد تعدیل ایجاد کند، هرچند که با ثبت این شروط هم حقوق زن و مرد برابر نمی‌شوند، دفترداران نباید از ثبت این شروط سرباز بزنند.
این حقوق‌دان افزود: متاسفانه هنوز برخی سردفترداران نگاه مثبتی به شروط ضمن عقد ندارند و تلاش می‌کنند به هرشکل ممکن از ثبت این شروط سرباز بزنند و یا طرفین را از ثبت این شروط منصرف کنند.

او ادامه داد: ما باید تلاش کنیم که نگاه مثبت به شروط ضمن عقد را در جامعه گسترش دهیم.

مولاوردی گفت: برای ثبت هرسندی از جمله اسناد مربوط به شروط ضمن عقد نیاز به شاهد نیست ولی بسیاری از سردفترداران برای ثبت اسناد مربوط به شروط ضمن عقد شاهد طلب می‌کنند و معمولا می‌خواهند پدر یا برادر دختر در هنگام ثبت این شروط حاضر باشند درحالی که این خلاف قانون است.

او ادامه داد: براساس قانون فقط در صورتی که فردی بی‌سواد باشد، یا از نعمت شنوایی و بینایی محروم باشد، برای ثبت اسناد مرتبط با آنها، نیاز به حضور شاهد یا معتمد است در غیر این صورت هیچ نیازی نیست که فردی برای ثبت اسناد شاهد داشته باشد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours