درخواست پایان بخشیدن به خشونت علیه زنان روزنامه نگار توسط اعضای شبکه بین المللی تبادل آزادی بیان

6 آذر 1389

اعضای شبکه بین المللی تبادل آزادی بیان موسوم به IFEX مشتمل بر کار گروه جنسیت این سازمان در بیانیه ای به مناسبت «روز جهانی رفع خشونت علیه زنان» خواستار رسیدگی به وضع بسیاری از زنانی که بواسطه جنسیت شان مورد حمله های هدف دار قرار میگیرند، شدند. این شبکه که از 44 سازمان تشکیل شده در بیانیه خود نوشته است: «این مسئله به خصوص در کشورهایی اتفاق می افتد که آزادی بیان در آن رعایت نمی شود و متاسفانه در بسیاری از نقاط جهان فرهنگ مصون و سیستم های ضعیف قضایی باعث می شود که عمده جرایمی که علیه زنان اتفاق می افتد اغلب بدون بررسی و یا هیچگونه مجازاتی به فراموشی سپرده شود . زنانی که ما در این گزارش از آنها نام می بریم کسانی هستند که با در معرض خطر گذاشتن جان خود به دفاع از حقوق بشر پرداخته اند و یا دست به فعالیت هایی زده اند که به نفع جامعه شان بوده است تا از این طریق صداهایشان شنیده شود. چالش های پیش روی این زنان از دنیای رسانه های سنتی به دنیای مجازی نیز گسترش پیدا کرده است . امسال نیز روند مزاحمت و آزار زنان فعال و بلاگر با گسترش ارعاب ، حمله و زندانی کردن آنان افزایش یافته است.

در ایران، یعنی در کشوری که به تازگی در دستیابی به یک کرسی در شورای زنان سازمان ملل ناکام مانده و به برخوردهای اسف بار با زنان شهرت دارد، زنان بسیاری در زندان به سر می برند، به طوری که برای ما امکان پذیر نبود که همه آنان را در لیست خود در این بیانیه بگنجانیم . شیوا نظر آهاری بلاگر ( روزنامه نگار ) و فعال حقوق بشر وعضو کمیته گزارشگران حقوق بشر در ماه سپتامبر به شش سال حبس تعزیری و ژیلا بنی یعقوب به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. همینطور هنگامه شهیدی به شش سال حبس محکوم شده است. محکومیت های این زنان در ادامه سرکوب های پس از انتخابات سال گذشته صورت گرفته است. مهسا امرابادی نیز به اقدام بر علیه امنیت ملی متهم شده است البته او برای حکم یکسال حبس تعزیری خود در خواست استیناف کرده است. در همین حال نوشین احمدی خراسانی ، سردبیر وب سایت مدرسه فمینیستی و از اعضای موسس کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان نیز مورد فشار قضایی از سوی نیروهای امنیتی قرار گرفته و همینطور یکی دیگر از اعضای کمپین به نام مریم بیدگلی نیز به یک سال حبس محکوم گردیده است.»

در بیانیه اعضای شبکه بین المللی تبادل آزاد بیان به وضعیت زنان روزنامه نگار کشورهای دیگری چون روسیه، گامبیا، ویتنام، مکزیک، تونس و کلمبیا نیز اشاره شده است و در پایان نیز از دولت ایران خواسته اند که از زندانی کردن روزنامه نگارانی همچون شیوا نظرآهاری و ژیلا بنی یعقوب دست بردارند و دیگر روزنامه نگاران زندانی را آزاد کنند و به فشار قضایی بر فعالانی همچون نوشین احمدی خراسانی پایان دهند.

«سازمان خبرنگاران بدون مرز»، «انجمن جهانی روزنامه‌ها و ناشران خبر» و «کمیته جهانی آزادی مطبوعات» ازجمله نهادهایی هستند که عضو این شبکه بین المللی هستند.

* – اصل این بیانیه را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید:

IFEX Members Want End to Violence Against Women Journalists

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours