تالار عدالت میزبان همایش بررسی مبارزه با خشونت علیه زنان

۱ min read

عکس و گزارش از: بهار مفخم-7 آذر 1389

مدرسه فمینیستی : سالگرد مناسبت بین المللی «روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان» در کشور ما ایران با استقبال بسیاری از اساتید دانشگاه و حوزه، پژوهشگران، دانشجویان، زنان مدافع برابری، واکثر قریب به اتفاق کنشگران جنبش زنان روبرو شده است. سایت های متعدد جنبش زنان و نیز دانشگاهیان صلح طلب کشور به مناسبت این روز، فعالیت های متنوعی را سازمان داده اند از جمله همایشی که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. خلاصه ای از مباحث مطرح شده در این همایش، که توسط «بهار مفخم» تهیه و تدوین شده است را در زیر می خوانید:


امروز هفتم آذرماه 1389 «همایش بررسی شیوه های مبارزه با خشونت علیه زنان» با حضور اساتید دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در سالن عدالت این دانشگاه برگزار شد. این همایش توسط انجمن علمی حقوقی دادنامه، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران با همکاری و مشارکت کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو برنامه ریزی شده بود.

در این همایش دکتر رحیم نوبهار به بررسی راهکارهای مبارزه با خشونت علیه زنان از منظر اسلام پرداخت.
همچنین خانم دکتر رستمی تبریزی خشونت علیه زنان در ایران را مورد بررسی قرار داد و آقای دکتر نجفی به بررسی جرم شناختی بزه‌دیدگی علیه زنان به ایراد سخنرانی پرداخت. در ادامه این همایش دکتر رضا اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان از منظر حقوق بشر و حقوق بین‌الملل را موضوع سخنرانی خود قرار داد.

برنامه با سخنرانی دبیر همایش خانم «زهرا مشرف جوادی» آغاز شد. لازم به ذکر است که این همایش برای دومین بار و در سالروز «مبارزه با خشونت علیه زنان» که مصادف است با دومین سال تأسیس سایت «دادنامه» برگزار شد.


پس از صحبت افتتاحیه سمینار، نوبت به سخنرانی دکتر رحیم نو بهار شد. وی در مورد بررسی راهکارهای مبارزه با خشونت علیه زنان از منظر ارزش های الهی و عدالت گستر اسلام صحبت کرد. ایشان ضمن توضیحات مستند از تاریخ صدر اسلام و تأثیر آموزه های حضرت محمد (ص) اضافه کرد که در زمان پیامبر اسلام حتا یاران نزدیک پیامبر چنان همسران خود را مورد آزار و اذیت قرار می دادند که همسران آنها پیش پیامبر می رفتند و از خشونت و ظلم شوهران شان شکایت می کردند. بی ارزش بودن زن و تحقیر آنان در عصر جاهلیت به میزانی بود که حتا پسران جوان پس از مرگ پدر، به ناگزیر، همسران پدر را به ارث می بردند.

این استاد دانشگاه سپس به تلاش بی وقفه و ماندگار آموزه های اسلام و به خصوص تلاش عظیم و جانفرسای شخص پیامبر برای خاتمه دادن به این سنت های زشت و ناپسند عصر جاهلیت اشاره کرد. با این حال تأکید کرد که یک نکته را نیز نمی توان نادیده گرفت و آن، مشکلات متعددی است که در عصر جاهلیت بر سر راه آموزه های عدالت گستر پیامبر، وجود داشت. و البته چنین مشکلاتی، معمولا در راه اعتلای تمامی خرکت های نوین اجتماعی ظاهر می شود.

سخنران دیگر همایش، خانم دکتر رستمی بود که ایشان در بحث خود از منظر دیگری به نقد پدیده ی شوم و منحوس خشونت علیه زنان پرداخت. این استاد دانشگاه در بررسی خود به دو مفهوم ظاهراَ مجزا ولی در حقیقت مکمل، اشاره کرد و آن دو مفهوم همانا «خشونت» و «تبعیض» علیه زنان است.


یکی دیگر از اساتید که در این همایش جزو سخنرانان بود ــ دکتر وحید ــ به نکته ای بسیار حساس در حوزه مبارزه با خشونت اشاره کرد، حوزه ای که متاسفانه در جامعه ما کمتر مورد نقادی و بحث قرار می گیرد و آن، مسئله ی «خشونت علیه کودکان» است. آقای دکتر وحید فاجعه ی خشونت علیه کودکان را همسنگ و همتراز خشونت علیه زنان معرفی کرد و مخاطبان را به این پدیده ی ویرانگر، و تبعات بلندمدت آن بر نسل های آینده، توجه داد.

سخنران دیگر امروز، آقای دکتر اسلامی نیز با معرفی «عناوین» متعدد خشونت علیه زنان بحث خود را شروع کرد : خشونت جنسی، خشونت خانگی، ازدواح های اجباری، ختنه دختران، قتل های ناموسی، و قاچاق دختران.
این استاد دانشگاه سپس برای رفع و حل نهایی این مشکلات، همت دسته جمعی خود زنان و سازمان های زنانه را بهترین گزینه معرفی کرد و افزود که زنان و نهادهای زنانه موظف هستند که ضمن فعالیت های آگاهگرانه خود، یک «رفتار اجتماعی خشونت پرهیز» را ترویج و تبلیغ کنند. و این رفتار باید طی برنامه ریزی هدفمند و مسئولانه در کل جامعه به شهروندان اعم از زن و مرد، آموزش داده شود.

دکتر اسلامی در ادامه سخنانش به ابزار و وسایل بسترساز در این روند اشاره کرد و گفت که آزادی قلم، آزادی مطبوعات، آزادی بیان، و … کمک می کنند که افکار عمومی یک جامعه از خشونت فاصله بگیرد . همچنین آموزش به مأموران نیروی انتظامی و پلیس نیز یکی از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از گسترش خشونت در جامعه می باشد.

توجه دکتر نجفی که یکی دیگر از اساتید شرکت کننده در این همایش بود عمدتاَ به موضوع قتل های ناموسی و کشته شدن زنان به دست شوهران شان، تمرکز داشت. ایشان در عین حال به موارد قانونی که دست مردان را در قتل همسران خود باز می گذارد اشاره کرد و درخلال صحبت، مخاطبان را به ماده 360 قانون، توجه داد و افزود که متاسفانه قانونگزار به مردان این اجازه را داده است اگر همسر خود را با مرد غریبه دیدند اجازه دارند او را بکشند.


فضای سالن همایش امروز دانشگاه شهید بهشتی خوشبختانه با استقبال علاقمندان و دانشجویان خشونت پرهیز، از گرما و صمیمیت خاصی برخوردار شده بود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours