آشنایی با بیانیه حقوق جنسی: حقِ احترام به بدن

۱ min read

ترجمه محمد فلاح‌‌‌نیا-11 آذر 1389

مدرسه فمینیستی: بیانیه‌‌‌یِ حقوقِ جنسی از بیانیه‌‌‌‌هایِ سازمانِ بهداشتِ جهانی است که در کنارِ معاهداتی چون حقوقِ کودک، رفعِ همه‌‌‌‌یِ اشکالِ تبعیض علیه زنان و دیگر اسنادِ جهانیِ سازمانِ ملل متحد، بخشی از حقوقِ بشر که داشتنِ آن‌‌‌ها حقِ طبیعی هر انسانی است را بازتاب می‌‌‌دهد و تصریح می‌‌‌کند. این بیانیه یک مقدمه‌‌‌یِ کوتاه، 10 بند در موردِ حقوق و در انتها هم جمله‌‌‌ای تامل‌‌‌برانگیز دارد با این مضمون : ” اجرایِ متعهدانه‌‌‌یِ حقوقِ بشر، مستلزم احترام گذاشتنِ تمامِ انسان‌‌‌ها به حقوقِ همدیگر است.”

این بیانیه برایِ آشنایی فارسی‌‌‌زبانان با این حقوق و فتحِ بابِ بررسی و گسترشِ این حقوق ترجمه شده است. امید است که حتی اگر دولت‌‌‌ها به این حقوق تن در ندهند، فرد فردِ بشر از این حقوق آگاه شوند و آن‌‌‌ها را رعایت کنند.

دپارتمان بهداشت و مطالعات تولید مثل (RHR)، سازمان بهداشت جهانی

حقوق جنسی و تولید مثل

بهداشتِ جنسی با شبکه‌‌‌ای از عواملِ گوناگون همچون : عاداتِ جنسی، رفتارهایِ جنسی، عواملِ اجتماعی، بیماری‌‌‌هایِ مقاربتی، بارداری ناخواسته، سقط جنین، نازایی، سرطان هایِ ناشی از بیماری هایِ مقاربتی و معلولیت هایِ جنسی در ارتباط است. همچنین می تواند با بهداشتِ روان، بیماری هایِ حاد و مزمن و خشونت نیز مرتبط باشد. مطرح کردن بحثِ بهداشتِ جنسی در حیطه‌‌‌یِ فردی، خانواده، جامعه و به‌‌‌طورِ کلی سیستم بهداشت، به برنامه‌‌‌ای جامع، کاربردی و همسو با مطالعاتِ مدون پیرامونِ بهداشت نیاز دارد. همچنین در این راستا به قوانین و سیاست هایِ حمایتی نیاز است که حقوقِ جنسیِ تمام افراد را مورد حمایت قرار دهد.

حقوقِ جنسی

حقوقِ جنسی از جمله حقوق بشر است که هم اکنون در قوانینِ بین‌‌‌المللی، اسنادِ جهانیِ حقوقِ بشر و سایرِ میثاق‌‌‌هایِ جهانی به رسمیت شناخته شده‌‌‌اند. این حقوق که برایِ تمامِ افراد، بدونِ اجبار، تبعیض و یا اعمالِ زور در نظر گرفته شده‌‌‌‌اند، به‌‌‌شرحِ زیر می‌‌‌باشند:

◀️  و حقِ دنبال کردنِ یک زندگی جنسیِ ایمن و اقناع کننده.

اجرایِ متعهدانه‌‌‌‌یِ حقوقِ بشر، مستلزم احترام گذاشتنِ تمامِ انسان‌‌‌‌ها به حقوقِ همدیگر است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours