ننگ تجاوز بر پیشانی متجاوز و نه بر جان قربانی/ سوده راد

11 آذر 1389

مدرسه فمینیستی: 25 نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، روزی است که گروه های مختلف زنان در سراسر دنیا، صدایشان را علیه هرگونه خشونت بر زنان بلند می کنند. گزارش زیر به قلم سوده راد، نیز گوشه ای از آنچه در این روز در فرانسه اتفاق افتاده ارائه می دهد:


روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان در فرانسه



هر رابطه یا عمل جنسی که بر خلاف میل و رضایت انسان در لحظه ی وقوع باشد، موجب اهانت به کرامت انسانی آن فرد است و از مصادیق خشونت به حساب می آید. این ذهنیت غلط که مردها قادر به کنترل امیال جنسی خود نیستند و بیش از زنان نیاز به ارضای آن دارند، موجب شده است که خشونت و تجاوز از سوی مردان، در فکر و رفتار عمومی توجیه شود. زنانی که مورد خشونت یا تجاوز قرار می گیرند، عموماً به دلیل فشارهای فرهنگی، ترس و یا میل به فراموش کردن این اتفاق دردناک، اکثر زنان به مراجع فضایی شکایت نمی کنند.برای مثال در فرانسه تنها 2% زنان خشونت دیده، شکایت می کنند و انگار نه تنها مجبور به تحمل خشونت و تجاوز هستند، بلکه در وقوع آن نیز مقصر شناخته می شوند. این همان واقعیتیست که باید تغییر کند.

نتایج یک پژوهش توسط انستیتوی ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه (1) درسال 2008، نشان می دهد که در طول سال های 2005و 2006، 496000 زن مورد تجاوز، لمس جنسی یا تلاش برای تجاوز قرار گرفته اند. این آمار تنها زنان بین 18 تا 59 ساله را در بر گرفته است و بنابراین تنها بخشی از واقعیت را نشان می دهد. در همین حال، نتایج پزوهش ملی خشونت بر زنان در فرانسه(2) در سال 2000 و پژوهش ابزرواتوار ملی جرایم (3) ، نشان می دهد که هر ساله به بین 50000 تا 75000 زن تجاوز می شود. در هر دوی این پژوهش ها باز هم زنان بالغ مورد بررسی قرار گرفته بودند.

اتحادیه ی فمینیست ضد تجاوز در فرانسه که مرکز پیگیری و پاسخ گویی به تماس های مردمی در زمینه ی تجاوزات را مدیریت می کند، تخمین می زند که از هر 10 قربانی تنها یک زن شکایت می کند. طبق آمار تأیید شده توسط وزارت دادگستری فرانسه و این اتحادیه در 96% موارد متجاوز مرد است و 91% قربانیان زن هستند.

74% تجاوزات توسط یکی از آشنایان قربانی انجام شده است.

25% تجاوزات توسط یکی از اعضای خانواده ی قربانی انجام شده است.

57% قربانیان تجاوز دختران و پسران زیر سن بلوغ بوده اند.

49% تجاوزات بدون خشونت های فیزیکی صورت گرفته است.

با وجود این آمار مبارزه با تجاوز و خشونت علیه زنان در سال 2010 یکی از اهداف ملی و دولتی فرانسه اعلام شد. با این همه دولت با تکیه به دلایلی چون تبعات بحران اقتصادی، بودجه ی تخصیص داده شده به انجمن ها و اتحادیه های مبارزه با تجاوزات و پیگیری آن ها را کاهش داده است و با افزایش معمول بودجه ی سالیانه ی آنها نیز موافقت نکرده است. به همین دلیل بود که تجمع امسال روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، در 25 نوامبر، مقابل وزارت اقتصاد فرانسه برگزار شد. در این تجمع که در هوای سرد منفی سه درجه برگزار شد، به غیر از زنان سایر کشورها، زنان و مردان ایرانی نیز با تابلو های کمپین یک ملیون امضا، حضور داشتند.


علاوه بر سخنرانی هایی برگزار شده، نمایش های زنده به روی صحنه رفته و فیلم های کوتاهی نیز در اینترنت و شبکه های تلویزیونی پخش شدند. اما در کنار این ها سه انجمن فمینیستی فرانسوی Osez Le Féminisme وCFCVو Mix-Cité کمپین و مانیفست ضد تجاوز را تهیه کردند که مورد استقبال بی نظیر مردم قرار گرفت. این کمپین که شعار اصلی آن « ننگ باید در روح متجاوز لانه کند و نه در روح قربانی قربانی» شامل نصب هفت هزار پوستر در اکثر قریب به اتفاق دانشگاه های بزرگ فرانسه و خیابان های دوازده شهر بزرگ و کوچک این کشور و توزیع حداقل صد و پنجاه تراکت در طی دو روز، توسط نزدیک به 600 داوطلب و همچنین امضای تومار مطالبات شش گانه ای بود که به مانیفست ضد تجاوز شهرت یافت. در مدت چهار روز اول بیش از بیست هزار نفر این مانیفست را امضا کردند. مطالبات شش گانه این مانیفست عبارتند از:

1. افزایش تمهیدات مالی سازمان های خدمات عمومی برای پیگیری و درمان قربانیان تجاوز و حمایت از انجمن هایی که با خشونت علیه زنان مبارزه می کنند.

2. بازپرداخت 100 درصد هزینه های درمانی قربانیان و ارایه ی رایگان خدمات به قربانیان زیر سن قانونی که متأسفانه امروزه به طور کامل رعایت نمی شود.

3. آموزش های ویژه ی برای شاغلین در حوزه های عمومی، قضایی، سلامت و آموزش برای مواجهه با خشونت های جنسی و جنسیتی، از تشخیص و حمایت تا مقابله با متجاوز و پیشگیری از وقوع خشونت

4. برگزاری کارزار بزرگ آموزشی در زمینه ی خشونت و تجاوز، برای عموم مردم علی الخصوص در سطح مدارس و حتی برای کودکان

5. قضاوت در مورد جرایم جنسی در دادگاه های رسمی

6. پیگیری سیستماتیک شکایات مربوط به ارتکاب یا تلاش برای ارتکاب جرم

در سایت اینترنتی این کمپین http://contreleviol.fr/ زنان می توانند تجربه های خود را با یا بدون نام اصلی خود به اشتراک بگذارند. این شهادت ها یک بار دیگر یاد آوری می کنند که تجاوز و خشونت علیه زنان تنها مربوط به گروه یا طبقه ی خاصی از جامعه نیست. بر خلاف تصور عام، فرد متجاوز یک غریبه، با هیکلی تنومند و ظاهری خشن نیست و تنها مکان های تاریک و خلوت محل وقوع تجاوزات نیستند. پوشش، طرز فکر یا آرایشی خاص موجب بالا رفتن احتمال تجاوز نمی شود و متأسفانه برای متجاوزین مجازات قابل توجهی در نظر گرفته نشده است. متجاوزین همه بیماران روانی نیستند و تجاوز و خشونت در جنس مرد عادی و طبیعی نیست. ننگ تجاوز باید بر پیشانی متجاوز نقش ببندد و نه بر جان و روح قربانی.


تصویر: کاری از سوده راد

پانوشت ها:

◀️  4 – Le Collectif Féministe Contre le Viol

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours