دو زن ایرانی در آستانه سنگسار /

رادیو زمانه-15 بهمن 1386

عالی‌ترین مرجع قضائی ایران، حکم سنگسار دوخواهر به اتهام “زنای محصنه” را تاییدکرد.

این دو خواهر محکوم به سنگسار،پس از تایید حکم خود در نامه‌ای خطاب به دادستان کل کشور خواستار رسیدگی مجدد به پرونده‌شان شده‌اند. حکم “زنای محصنه”در جمهوری اسلامی اشد مجازات، یعنی مرگ است.

روزنامه “اعتماد” نوشت:” این دو خواهر دی ماه سال گذشته با فیلمی که شوهر یکی از آن‌ها در اختیار پلیس قرار داد، دستگیر شدند.” جابر صولتی وکیل این دو زن می‌گوید:”این دو خواهر در ابتدا برای روابط غیراخلاقی محاکمه شدند و حکم نود و نه ضربه شلاق درباره آن‌ها اجرا شد.”

این درحالی است که در دومین محاکمه، آن‌ها به “زنای محصنه” محکوم شدند، آن‌ها اقرار کردند که دو فرد حاضر در این نوار ویدیویی خود آن‌ها هستند، اما گفتند هیچ زنایی مرتکب نشده‌اند، چراکه در هیچ صحنه‌ای از این نوار ویدیویی تصاویری مبتنی بر عمل زنا آنان با مردهای دیگری مشاهده نمی‌شود.

“صولتی” با اشاره به این‌که وی به دادستان دولتی تقاضای فرجام داده است، اعلام کرد: “هیچ مدرک قانونی وجود ندارد که قاضی به استناد آن بتواند برای صدور حکم سنگسار علیه این دو خواهر به یقین برسد.” این وکیل دادگستری با لحنی اعتراض آمیز گفت:”این دو خواهر برای یک جرم دوبار محاکمه شده‌اند.”

براساس قوانین اسلامی ایران، مجازات زنای محصنه سنگسار است. اگرچه آیت الله محمود هاشمی‌شاهرودی رییس قوه‌قضاییه در اواخر سال 2002 طی حکمی اجرای چنین اعدامی را به حالت تعلیق درآورد، اما جعفر‌کیانی در ژوییه سال 2007 به دلیل ارتکاب زنای محصنه در روستایی در استان قزوین سنگسار شد که این اقدام خشم بین‌المللی را به همراه داشت.

جرم هایی همچون قتل، تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر به صورت عمده و زنای محصنه در ایران مجازات مرگ دارد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours