درباره لغو امتیاز ماهنامه زنان در گفتگو با دکتر نیره توحیدی / شیرین فامیلی

۰ min read

15 بهمن 1386

رادیو فردا: هیئت نظارت بر مطبوعات با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که ماهنامه زنان لغو مجوز شده است. دراین اطلاعیه نشریه زنان نشریه ای پر تخلف توصیف شده که بارها به آن تذکر شفاهی داده شده است.
اطلاعیه هیئت نظارت بر مطبوعات با ذکر مواردی، نشریه زنان را حاوی مطالب فمینیستی که تضاد ذاتی با مبانی اسلام دارد، دانسته ونیزمطالب برخی از شمارهای آن را در جهت تخریب بسیج وسیاه نمایی مسائل زنان عنوان کرده است.

نیره توحیدی استاد جامعه شناسی زنان در دانشگاه کالیفرنیا، در گفت وگویی با رادیو فردا، در باره نقش واهمیت ماهنامه زنان گفت:

توحیدی: اهمیت نشریه زنان و تفاوتش با نشریات دیگر این است که طی شانزده سال عمری که تا به حال داشته، در واقع محدود به یک تفکر و مسلک خاص نبوده و یک تریبون دمکراتیک ومداراجو بوده که توانسته افکار مختلف زنان را دور هم جمع کند؛ از این لحاظ ارزش فوق العاده ای داشته، یعنی خطی عمل نکرده است.

◀️  یکی از مسائلی که به ماهنامه زنان نسبت داده شده، سیاه نمایی مسائل زنان است. به نظر شما منظوراز سیاه نمایی چه می تواند باشد؟

توحیدی: اتفاقا مجله زنان فقط مشکلات ویا سیاهی ها را بیان نمی کرد. در کنارطرح درست مشکلات زنان و جلب توجه مردم ومسئولان مملکتی به مشکلات زنان، پیشرفت ها، خلاقیت ها، هنرها و هر توفیقی را که زنان ایران به آن رسیدند منعکس می کرد.

◀️  چگونه است که طرح مسائل چه مثبت وچه منفی زنان ایران مثلا نهادهای نظامی وانقلابی ازجمله بسیج را تضعیف می کند؟

توحیدی: اگر واقعا مسئولان دولت فعلی ازاینکه نظام حاکم سیاه نمایی بشود می ترسند، باید یادآوری کرد که همین اخباری را که امروز من می دیدم در نشریات داخلی وبین المللی در مورد توقیف این نشریه را می دهند، خود بسته شدن مطبوعات و خبرهای مداوم درمورد سرکوب مطبوعات و آزادی بیان در ایران مهم ترین وسیله سیاه نمایی برای تصویر رژیم است.

◀️  خانم توحیدی هیئت نظارت بر مطبوعات در اطلاعیه ای که روز چهارشنبه منتشر کرده، مطالب مندرج در برخی از شماره های ماهنامه زنان را فمینیستی و در تضاد ذاتی با مبانی اسلام دانسته. ایا واقعا نشریه زنان در طول این شانزده سالی که منتشر می شده چنین مسائلی را منتشر می کرده است؟

توحیدی: این هم بازی است که مدت ها است نیروهای سلطه جو و طرفداران مرد سالاری بهانه کرده اند چون می خواهند از فمینیسم یک چهره وحشتناک درست کنند و مردم را از آن بترسانند.

بستگی دارد که این آقایان فمینیسم را چه و اسلام را چه تعریف می کنند. بله فمینیسم بسیارهم ضد اسلام طالبانی هست. فمینیسم بسیار هم ضد اسلامی است اگرکه بخواهند زنان را درجه دوم حساب کنند، دیه زنان را نصف دیه مردان بدانند، برای زنان حق قیمومیت و حضانت ازکودکان قائل نباشند و برای زنان حق طلاق قائل نباشند؛ اگر آقایون فکر می کنند اسلام یعنی ظلم به زن، بله، فمینیسم با این اسلام در تضاد است.

◀️  فکر می کنید علت اینکه الان بعد از این همه سال این اتهامات را مطرح می کنند چیست؟

توحیدی: در دوره آقای احمدی نژاد، مجوز بیش از چهل نشریه لغو شده و تعداد زیادی نشریه هم توقیف شده اند.
بنابراین، این مسئله نشان می دهد در این دوره یک سیاست ضد مطبوعاتی و ضد آزادی بیان پیگیری شده و اکنون نوبت به نشریه زنان رسیده است.نشریه زنان، قربانی سیاست سرکوب شد…

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours