در خواست زهرا رهنورد از نسرین ستوده، رضا شهابی، غلامحسین عرشی، آرش صادقی و نوری زاد برای پایان اعتصاب غذا

24 آذر 1389

کلمه: زهرا رهنورد، نویسنده و استاد دانشگاه در یادداشتی کوتاه با اشاره به اعتصاب غذای چند تن از زندانیان سیاسی همچون نسرین ستوده و رضا شهابی، غلامحسین عرشی و آرش صادقی از آنان خواست تا به اعتصاب غذای شان پایان دهند.زهرا رهنورد پیش از این در دیدار با خانواده نوری زاد از وی نیز پایان اعتصاب غذایش را خواستار شده بود.

به گزارش کلمه، رهنورد خطاب به این زندانیان گفته است :« مقاومت و پایداری تان الگویی است برای ملت و فرزندان رشید ایران، الگویی در برابر آن بخشی از حاکمیت که استقرار خود را در زدن، بستن، زندان کردن و شکنجه دادن می داند . گرچه اقتدارگریان صدای رسای آزادگی و سختی های شما را نمی شنوند اما نقش آگاهی بخش و آزادی آفرین مقاومت شما را ملت شنیده است و امروز به همان گنج بی بدیلی دست یافته که حاکمیت قلدر از آن وحشت دارد . آگاهی و شناخت آرمانهای بلند آزادی و دمکراسی همان گنج جاودانی است که امروز مردم به آن نایل شده اند.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است :

«دوستان سرافراز و دلیر خانم نسرین ستوده، آقایان رضا شهابی، غلامحسین عرشی، نوری زاد و آرش صادقی، ای آزادگان سلحشور! سلام و درود برشما به پاس صبر جمیلتان.

مقاومت و پایداریتان الگویی است برای ملت و فرزندان رشید ایران.الگوی مقاومت در برابر آن بخشی از حاکمیت که استقرار خود را در زدن ، بستن، زندان کردن و شکنجه دادن می داند و صدای رسای آزادگی و سختی های شما را نمی شنود .

اما نقش آگاهی بخش و آزادی آفرین رفتار ومقاومت شما را ملت شنیده است و امروز به همان گنج بی بدیلی دست یافته که حاکمیت قلدر از آن وحشت دارد . آگاهی، شناخت و سامان دهی آرمانهای بلند آزادی و دمکراسی همان گنج جاودانی است که امروز مردم به آن نایل شده اند .

اکنون ازجانب خود و همین طور جمع زیادی از خانواده های زندانیان سیاسی که خود نماد مقاومت زینب گونه نهضت حسینی هستند از شما خواهش می کنم با اطمینان به اینکه پیام شما را مردم دریافت کرده اند به اعتصاب غذای خود پایان دهید و امیدوار باشید که صبح آزادی نزدیک است .»

سومین اعتصاب غذای نسرین ستوده در صد روز بازداشت

نزدیک به صد روز از بازداشت نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر می گذرد. نسرین ستوده اکنون بیش از صد روز است که درسلول انفرادی به سر می برد . صد روز در سلول انفرادی بدون استفاده از یک روز مرخصی و یا انتقال به بند عمومی .

به گزارش خبرنگار کلمه، این در حالی است که نسرین ستوده بیشتر این صد روز را در شرایط سخت اعتصاب غذا گذرانده است.او بارها درروزهای اعتصاب غذایش از مسوولان خواست که او را به بند عمومی منتقل کنند اما هرگز به این خواسته قانونی او توجهی نشد . این روزها نسرین در اعتصاب غذای خشک به سر می برد و همسرو دو فرزند خردسالش نگران سلامتش هستند . نیمای سه ساله روزها است که مادرش را ندیده و هر لحظه منتظر بازگشت اوست، او اضطراب پدر و خواهرش را نمی فهمد و مدام می پرسد مادر کی بر می گردد ؟مهراوه که فقط دوازده سال دارد .این روزها نیمای کوچک را آرام می کند .

اعتصاب غذای آرش صادقی پس از ضرب و شتم در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات

آرش صادقی دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی این دانشگاه هم از روز ۱۹ آذرماه در اعتصاب غذا به سر می برد .

او پس از آنکه در روز ۱۶ آذر به دلیل انتشار بیانیه اش توسط بازجویان وزارت اطلاعات مورد ضرب و شتم قرار گرفت دست به اعتصاب غذا زد . آرش صادقی به پنج سال حبس قطعی محکوم شده است . او همزمان با اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته بازداشت و بیش از یک سال را در بازداشت موقت گذراند.

او دوره بازداشت خود را در بندهای ۲- الف سپاه و ۲۰۹ وزارت اطلاعات گذرانده است . آرش که چند ماه قبل به قید وثیقه ۵۰۰ میلیونی چند روزی را در آزادی موقت می گذراند .ناگهان با یورش ماموران امنیتی به خانه اش مواجه شد . آرش آن روز در خانه نبود اما این مراجعه ناگهانی ماموران وزارت اطلاعت به خانه شان موجب شوکه شدن مادرش و درنهایت فوت او شد واین گونه آرش مادرش را هم از دست داد .

غلامحسین عرشی در یک سال دو بار دست به اعتصاب غذا زده است

غلامحسین عرشی از زندانیان گمنام حوادث پس از انتخابات است . او یکی از زندانیانی بود که در مرداد ماه امسال همراه ۱۶ زندانی دیگر بند ۳۵۰ دست به اعتصاب غذا زد .این زندانیان در اعتصاب غذایی دو هفته ای به شرایط نامناسب بند ۳۵۰ زندان اوین اعتراض کردند .

براساس گزارش های رسیده به کلمه، غلامحسین عرشی که از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری است ، در هفته های اخیر وضعیت جسمانی بسیار نامناسبی داشته، و بارها از مسوولان زندان خواسته است او را به بهداری زندان اوین انتقال دهند اما هربار مسوولان زندان از این کار سر باز زده اند. موضوعی که موجب اعتراض عرشی و دیگر هم بندان او به مسوولان زندان و در نهایت انتقال او به سلول انفرادی شد . او پس از این انتقال دست به اعتصاب غذا زد .بیش از ده روز از اعتصاب غذای عرشی می گذرد .
او که ۱۷ بهمن ماه سال گذشته بازداشت شد، روزهای زیادی را تحت شدید ترین فشارها در بند های ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین به سر برد و اکنون به دلیل ابتلا به دیسک کمر و گرفتگی عضلات در شرایط بحرانی به سر می برد .

رضا شهابی، کارگر زندانی در اعتصاب غذا

بیش از ده روز از اعتصاب غذای رضا شهابی ، کارگر زندانی می‌گذرد. اما مسئولان قضایی همچنان پیگیری‌های خانواده این عضو زندانی هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.
رضا شهابی در اعتراض به مشخص نبودن وضعیت بلاتکلیف خود در زندان، از روز ۱۳ آذر دست به اعتصاب غذای خشک زد. او روز یکشنبه این اعتصاب را به درخواست همکارانش به اعتصاب غذای تر تغییر داد.
رضا شهابی روز ۲۲ خرداد سال جاری توسط ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او از آن روز بدون اعلام رسمی اتهاماتش در زندان به سر می‌برد .
پیگیری‌های خانواده رضا شهابی در این چند روزه به هیچ نتیجه ای نرسیده است . و در دو روز گذشته، مقام‌های قضایی بدون ارائه هرگونه توضیحی درباره اتهامات او، پاسخ به پیگیری‌ها را به هفته آینده و پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورا موکول کرده‌اند.

اعتصاب غذای خشک محمد نوری زاد ادامه دارد

محمد نوری زاد، کارگردان سینما و روزنامه نگار پس از آنکه در پی شکایت ماموران وزارت اطلاعات به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برده شد در دادگاهی ناعادلانه و چند دقیقه ای به دوسال حبس محکوم شد. او اعلام کرد که بخاطر این داگاه و همچنین برخورد زننده قاضی مقیسه در دادگاه که به نوری زاد عنوان مزدور اجنبی داده بود از روز شنبه دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد و تا روز عاشورا جنازه اش را تحویل ماموران می دهد .خانواده نوری زاد اعلام کرده اند در آخرین خبرهایی که از زندان اوین به آنها رسیده است فهمیده اند که وی خونریزی معده کرده است و اکنون در شرایط جسمانی نامناسبی به سر می برد.

محمد نوری‌زاد، راوی روایت فتح که به خاطرنوشتن نامه‌های انتقادی به رهبری، به زندان محکوم شده، از چهار ماه پیش به همراه مصطفی تاج‌زاده در قرنطینه زندان اوین به سر می‌برد. این دو، در هفته‌های اخیر ممنوع‌الملاقات بوده‌اند و بدین ترتیب خبر چندانی از وضعیت نوری‌زاد در دست نیست.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours