امکان اجرای کاهش ساعت کاری زنان با تغییر نگرش کارفرمایان

6 دی 1389

خبرگزاری فارس: رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه وقتی تسهیلات خاصی را برای اشتغال زنان در نظر می‌گیریم باید فرهنگ سازی لازم را داشته باشیم، گفت: کاهش ساعت کاری زنان در صورت فرهنگ سازی و تغییر نگرش کارفرمایان به نیروی کار زنان، اجرایی می‌شود.

طیبه صفایی در گفت‌و گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص کاهش ساعت کاری زنان اظهار داشت: کاهش ساعت کاری در خصوص زنان مختلف از جمله پرستاران و زنانی که همسر معلول دارند اجرا می‌شود.

وی در ادامه افزود: کاهش ساعت کاری برای سایر زنان به دلیل عدم فرهنگ سازی‌ در این زمینه تبعاتی را به همراه دارد؛ وقتی شرایط و تسهیلات خاصی را برای اشتغال زنان در نظر می‌گیریم باید فرهنگ سازی لازم را در جامعه ایجاد کنیم تا با مشکل در اجرای این تسهیلات مواجه نشویم.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه با اجرای قانون کاهش ساعت کاری زنان برخی از کارفرمایان ترجیح می‌دهند افرادی را استخدام کنند که به صورت تمام وقت فعالیت دارند، عنوان کرد: این امر باعث کاهش جذب نیروی زن در سطح جامعه می‌شود.

صفایی ادامه داد: از نظر من علت عدم اجرایی نشدن کامل قانون کاهش ساعت کاری زنان ترجیح برخی از کارفرمایان به جذب نیروی کار مرد است چون کارفرمایان در بخش خصوصی ترجیح می‌دهند نیرویی را استخدام کنند که حق شیر دهی، مرخصی زایمان و کاهش ساعت کاری نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نگرش کارفرمایان به نیروی کار زنان یک مشکل فرهنگی و به نوعی دیدگاه نادرست سنتی است که باید تغییر یابد، گفت: در اجرای قانون کاهش ساعت کاری زنان باید تمام جوانب را به خوبی در نظر گرفت تا ضمن حفظ منافع خانوادگی، منافع شغلی نیز لحاظ شود و امنیت حرفه‌ای زنان به خطر نیفتد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس افزود: زنان علاوه بر کار در محیط بیرون وظیفه همسری و مادری را نیز انجام می‌دهند پس باید وقتی هم برای رسیدگی به امور شخصی خود داشته باشند تا از لحاظ جسمی و روحی آسیب نبینند، کاهش ساعت کاری می‌تواند به زنان برای ایفای بهتر نقش‌های متعددشان کمک کند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours