شغل های مردانه​ی زنان، آسیب یا فرصت

6 دی 1389

جهان نیوز : به گزارش سرویس زنان جهان، مطابق با آمارهای ارائه شده، بیش از 14% از شاغلین کشور را زنان تشکیل می دهند و این رقم روبه افزایش است و این در حالی است که حدود 40 درصد از زنان شاغل را زنان تحصیل کرده تشکیل می دهد.

مطالعه سهم اشتغال زنان در بخش های مختلف نشان می دهد که امرزوه گرایش زنان به شغل های مردانه و سخت افزایش داشته است بطوری که زنان را در شغل هایی مانند خلبان، ناخدا، راننده اتوبوس و کامیون، تراشکار، سرپرست کارگران شهرداری و … می بینیم.

اینکه چرا زنان طی سال های اخیر به دنبال کارکردن و همچنین کارکردن در شغل های سخت و مردانه رفته اند سوالی است که برای بدست آوردن جواب آن به سراغ یک استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران رفته ایم.

مریم نهاوندی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران درباره افزایش گرایش زنان به شاغل بودن و همین طور گرایش آنها به شغل های مردانه گفت: گاهی اوقات اجبار و فشار اقتصادی موجب گرایش زنان به شغل های مردانه می شود و گاهی پرستیژ بالای یک شغل زن را به طرف آن متمایل می کند.

وی افزود: می توان گفت دلیل گرایش زنان امروزی به شاغل بودن، احساس مفید بودن است وقتی حضور زنان در دانشگاه ها افزایش می یابد باید منتظر افزایش زنان شاغل هم باشیم زیرا اغلب زنان دوست دارند نتیجه تحصیلشان را ببینند، برخی معتقدند هزینه ای را که برای تحصیلشان خرج کرده اند با کار کردن باید جبران کنند.

نهاوندی در پاسخ به این سوال که چه دلیلی دارد یک زن به کارهای سخت روی آورد گفت: بحث اشتغال یک سری اجبارهایی را برای فرد به وجود می آورد که شخص مجبور می شود فقط کاری را که بلد است انجام دهد، مثلا خانمی که در یک خانواده راننده کامیون یا تراشکار بزرگ شده کاری غیر این بلد نیست، البته برخی از خانم ها هم کارهای سخت را دوست دارند در این موارد نمی توانی به فرد بگویی چرا مثلا معلمی را دوست نداری و رانندگی را دوست داری.

نهاوندی به این نکته هم اشاره کرد که اصل فطرت زن انجام کارهای سخت نیست اما در صورتی که برای تامین مخارج خانواده ناگزیر از کار کردن است باید با برنامه ریزی و مدیریت صحیح طوری عمل کند که موجب تنبلی مرد و محول شدن وظایف بیشتر به خودش نشود.

وی افزود:در مورد زنانی که بیرون از منزل کار می کنند و خانواده نیاز به کار کردن او دارد باید یک تعامل صحیح برقرار شود که مرد هم در امور خانه به او کمک کند همان طور که زن در امور بیرون و درآمد و مخارج خانواده به او کمک می کند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours