حضانت کودکان طلاق در صدر دلایل مراجعه به فرمانداری تهران

9 دی 1389

مسئولان فرمانداری تهران در حالی از مراجعه روزانه 600 نفر به ستاد هدفمند کردن یارانه های تهران خبر می دهند که 70 درصد این مراجعات مربوط به تعیین سرپرست بچه های طلاق است.

به گزارش خبرنگار مهر، ستاد هدفمند کردن یارانه های شهرستان تهران از 22 آذر امسال تشکیل شد که با اعلام تعیین وضعیت خانواده هایی که هنوز سرپرستشان تعیین نشده حجم زیادی از شهروندان تهرانی به این ستاد که در فرمانداری تهران مستقر است، مراجعه کردند. بر اساس آمارها روزانه 600 نفر به این ستاد مراجعه می کنند که به گفته مسئولان فرمانداری تهران این حجم از مراجعه کنندگان پیش بینی نشده بود.

بر اساس این گزارش، 70 درصد مراجعه کنندگان به این ستاد را خانواده هایی که همسرشان فوت کرده و یا طلاق گرفته اند تشکیل می دهند.

نحوه کار ستاد به این شکل است که پس از اعلام و اطلاع رسانی ماده 9 آیین نامه اجرایی ستاد هدفمند کردن یارانه ها برای تعیین و تکلیف خانواده هایی که سرپرستشان مجنون، معتاد، زندانی، مجهول الهویه و… هستند شهروندان تهرانی که شامل این قانون می شدند با در دست داشتن مدارک لازم به ستاد شهرستان تهران مراجعه می کنند.

مراجعه کنندگان پس از ورود به ستاد با کارشناسان خانم و آقا (میز پاسخگویی) مشاوره می کنند و اگر مشکل آنها مربوط به ماده 9 آیین نامه بود به دلیل داشتن بار حقوقی فرم درخواست رسیدگی را تکمیل و امضاء می کنند و پس از تشخیص کارشناس فرم دوم “الف” یا “ب” برای حذف فرد از سرپرستی خانوار یا تغییر سرپرست به مراجعه کننده تحویل داده می شود.

به گزارش مهر، روزانه 300 پرونده برای تشخیص سرپرستی به کمیسیون اولیه فرمانداری که با حضور نماینده فرماندار و دو کارشناس تشکیل می شود برای اعلام نظر ارجاع می شود.

در این کمیسیون پرونده هایی که بر اساس حکم دادگاه تعیین حضانت یا سرپرستی شده است بدون هیچگونه وقفه ای تعیین سرپرست شده و مراحل پرداخت یارانه به حساب سرپرست جدید انجام می شود ولی در پرونده های حضانت که پدر به عنوان سرپرست خانواده تعیین شده ولی نفقه به فرزند پرداخت نمی کند به استانداری تهران برای تعیین و تکلیف مشکلات حقوقی ارجاع می شود که در صورت اصلاح سرپرست به شماره همراه متقاضی پیامک ارسال می شود.

محمد فرخی قائم مقام فرماندار در ستاد شهرستانی هدفمند کردن یارانه ها در شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بیشترین مراجعات به ستاد مربوط به تعیین وضعیت سرپرست (تغییر سرپرست) پس از طلاق زوجین است گفت: بزرگترین مشکلی که در موضوع مراجعان طلاق به ستاد وجود دارد مربوط به فرزندان طلاق است که متاسفانه برخی از موارد حضانت در قانون هدفمند کردن یارانه ها مبهم است.

وی افزود: بر اساس آیین نامه اجرایی قانون هدفمند کردن یارانه ها حضانت کودک تا هفت سالگی بر عهده مادر است و پدر باید به فرزند نفقه پرداخت کند درحالی که در ماده 9 آیین نامه یارانه باید به حساب پدر واریز شود.

فرخی با بیان اینکه مبلغ نفقه های قید شده در آرای دادگاه بیشتر بین 50 تا 100 هزار تومان است گفت: بر اساس مشاهدات و اسنادی که مراجعین ارائه می کنند 70 درصد پدرها بعد از طلاق به فرزندان خود نفقه پرداخت نمی کنند و مردم مدعی هستند که چون پدر به فرزند نفقه پرداخت نمی کند و در صورت پرداخت مبلغ بسیار کم است یارانه باید به حساب مادر واریز شود.

قائم مقام فرماندار در ستاد شهرستانی هدفمند کردن یارانه ها در شهر تهران گفت: مشاهده و بررسی احکام دادگاه برای تعیین سرپرست و واریز یارانه در مرحله اول با ستاد است و این موضوع حجم زیادی از کار ستاد را به خود اختصاص داده است.

فرخی با بیان اینکه روزانه بیش از 350 مراجعه کننده به دلیل بی اطلاعی از پیگیری کد رهگیری خانوار و حسابهای بانکی به این ستاد مراجعه می کنند گفت: شهروندان تهرانی در صورت فراموش کردن کد رهگیری می توانند از 9 رقم اول پشت کارت ملی خود استفاده کنند.

وی افزود: خانوارهایی که یارانه به حسابشان واریز نشده یا شماره حسابشان قدیمی بوده است باید به بانک مربوطه مراجعه و پیگیری کنند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours