تور دوچرخه‌سواری 500 زنان در حمایت از صلح در خاورمیانه

کارمن کشیشیان-1 خرداد 1387

21 زن ترک همراه 500 زن از سراسر جهان در حمایت از صلح در خاورمیانه مسافت 296 کیلومتری از بیروت تا فلسطین را با حمل پیام‌هایی از صلح و امید برای خاورمیانه، دوچرخه‌سواری کردند. این گروه زنان دوچرخه‌سوار ترکیبی از دانشجویان، متخصصین و زنان خانه‌دار 20 تا 52 ساله می‌باشند که برای گرامی‌داشت مرگ “پیپا باکا”، هنرمند ایتالیایی و اتمام مسیر سفر سمبلیکی که او آغازگر آن بود، دست به این اقدام زدند.

جسد عریان پیپا، هنرمند 33 ساله، روز 12 آوریل نزدیک به روستای تاوسانلی، به فاصله‌ی چند ساعت با استانبول، در حالی که پیش از قتل به او تجاوز شده بود، پیدا شد. این هنرمند مدافع صلح روز 8 مارس سال جاری به همراه دوستش “سیلویا مورو” سفری را به نام “تور عروسان” با هدف دفاع از صلح در مناطق جنگی آغاز کرد، که با قتل او پروژه‌ی سفر ناتمام ماند.

تاکلان توپال هماهنگ‌کننده‌ی سازمان غیرانتفاعی “پیروی زنان” گفت: “این 21 زن با حمل پیامی مشابه و به یاد پیپا باکا با مشارکت در این پروژه قصد دارند سفر او را به اتمام برسانند.” تاکلان افزود: “ما برای اتفاقی که برای پیپا افتاده است، بسیار متأسفیم. او لباسی سفید بر تن داشت و در مسیر فلسطین حرکت می‌کرد، همان مسیری که ما می‌رویم… همه‌ی زنان این گروه تحت تأثیر مرگ باکا، احساس مسئولیت کرده و می‌خواهند کاری در این رابطه انجام دهند. همچنین “باهار کوران”، طراح مد، لباس عروسی خاصی را طراحی کرده و به گروه بخشیده است که در انتهای مسیر رسیدن به فلسطین آن را خواهند پوشید. ما راه او را به پایان می‌رسانیم”.

سازمان “پیروی زنان” یک سازمان غیر دولتی بین المللی می‌باشد که ترکیبی از 300 زن از 30 کشور مختلف از جمله آمریکا، بریتانیا، ژاپن، آفریقای جنوبی، ترکیه، تاجیکستان، افغانستان، ایران و کشورهای عربی شامل می‌شود. این سازمان از صلح و پایان دادن به خشونت در خاورمیانه حمایت می‌کند. در سال 2004 نیز اعضای این سازمان مسیر بیروت تا فلسطین را دوچرخه‌سواری کردند، با این هدف که توجه جهان را به پیامدهای ناگوار شرایط جنگی و پروسه‌ی کند جریان صلح بر ساکنین این مناطق، به ویژه بر زنان و کودکان، جلب کنند.

این پروژه که سوم ماه مه با مراسم رسمی در کاخ یونسکو آغاز گردید، طبق برنامه در روز 14 مه به پایان رسید. فعالین زن ترک به بیروت پرواز کردند و به بیش از 500 زن از سراسر جهان پیوستند تا مسیر دوچرخه‌سواری خود را به طرف دمشق، امان و انتهای مسیر فلسطین آغاز کنند.

به اعتقاد “دتا”، از آن جایی که در خاورمیانه معمولا زنان دوچرخه‌سواری نمی‌کنند این گروه زنانه می‌تواند توجه خیلی‌ها را جلب کند. با این برنامه‌ها ما قصد داریم نقشی فعال‌تر در پروسه‌ی صلح داشته باشیم. همسر رئیس جمهور ترکیه، امینه اردوگان نیز از حامیان این پروژه می‌باشد. فعالین سازمان “پیروی زنان” در مسیر خود دمشق را به طرف امان ترک کرده و سر راه‌شان از پناهگاه‌های فلسطینی دیدن کردند. رگان یکی از فعالین شرکت‌کننده از آمریکا اظهار کرد: “ما این جا هستیم تا به زنان این مناطق بگوییم که می‌خواهیم آنان در صلح و آرامش زندگی کنند”.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours