نماینده حوزه علمیه قم در شورای زنان: دیدگاه برتری زنان بر مردان متعلق به فمنیست‌هاست

14 دی 1389

ایلنا: نماینده حوزه علمیه قم در شورای زنان گفت: با وجود آنکه به صورت پراکنده عباراتی حاکی از عدم پذیرش زن به عنوان انسان درکلمات تعدادی فلاسفه و ادبا به چشم می‌خورد لیکن این عبارات در مبانی نظری و فلسفی همین افراد فاقد پشتوانه علمی است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علاسوند، نماینده حوزه علمیه قم در شورای زنان در گفت‌و‌گویی در رابطه با رویکرد غیراسلامی جایگاه انسانی و ارزشی زن گفت: نقص زن از نظر ارزشمندی دیدگاهی است که ریشه‌های گسترده‌ای در سنت فلسفی غرب دارد.

او ادامه داد:‌علاوه بر این دیدگاه برتری زنان بر مردان به عنوان یک نظریه دیدگاهی جدید است. این دیدگاه از آن گروهی از فمنیست‌هاست. اگرچه فمنیست‌ها هرگونه نگاه فروتر به زنان را انکار می‌کنند، ولی می‌توان مدعی شد که آنها چارچوب فلسفی و نظری خود را در باب زن به درستی ارائه نکرده‌اند.

نماینده حوزه علمیه قم در شورای زنان تصریح کرد: در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اساسی در تاریخ تفکر بشر تعیین جایگاه انسان و ارائه تعریف و ویژگی‌های وجود اوست.

علاسوند با بیان این مطب که از دیرباز مفهوم ارزش و ارزشمندی ناظر به امور معنوی بود‏، گفت: فلاسفه به ویژه فیلسوفان علم اخلاق می‌کوشیده‌اند که با تعیین ملاک‌هایی در شخصیت در رفتار آدمی، ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها، ارزشمندها و غیر ارزشمندها را معلوم کنند، پس از گذشت سال‌های تحول و تجدد در غرب حوزه ارزش‌ها نیز دچار دگرگونی شد، به مرور، مفاهیمی نظیر اخلاق معنوی یا ارزش‌های معنوی در کنار مفهوم جدید انسان مداری مطرح شد، منظور از این ترکیب آن دسته از ارزش‌های اخلاقی است که بشر برای گذران زندگی مادی به آنها نیاز دارد بدون آنکه ریشه و حیاتی و مذهبی داشته باشد.

نماینده حوزه علمیه در ادامه با اشاره به این مطلب که مفهوم و ملاک ارزش‌ها و ارزشمندها بر پایه‌های اعتقادی بنیادینی استوار است و از این پایه‌هاست تعریف انسان، شاخص‌های ارزشمندی و تعیین غایت زندگی او افزود: آنچه باید دانست این است که گوهر وجود انسان چیست وچرا او را ارزشمند می‌دانیم؟

اگر چه ماده‌گرایی به عنون یک مبنا و حس گرایی به مثابه یک روش در تاریخ فلسفه حضور داشته ولی جریان غالب در فکر فلسفی، اعتقاد به وجود جنبه‌های روحی و معنوی برای آدمی بوده است. بسیاری از فلاسفه غیرحسی همواره کوشیده‌اند ارزش انسان را در قدرت عقلانی، شخصیت اخلاقی و بعد روحی او تعریف کنند.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در پایان با بیان این مطلب که رواج اندیشه پست انگاری نسبت به زنان در تاریخ فلسفه غربی غیرقابل انکار است، گفت: با وجود آنکه به صورت پراکنده عباراتی حاکی از عدم پذیرش زن به عنوان انسان درکلمات تعدادی فلاسفه و ادبا به چشم می‌خورد لیکن این عبارات در مبانی نظری و فلسفی همین افراد فاقد پشتوانه علمی است. به عبارت دیگر مبنای وجود شناختی همین افراد، نقص زن در انسانیت را بر نمی‌تابد. در این صورت محتمل است که این افراد تحت تاثیر عرف زمانه خود چنین عباراتی را پرداخته باشند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours