نگرش عزت مدارانه به خود، علت اصلی تاخیر در ازدواج دختران است

27 دی 1389

ایسنا : یک جامعه شناس تاکید کرد: تلاش‌های اجرایی برای جلوگیری از ادامه روند تاخیر در ازدواج جوانان، تنها زمانی موفق است که مسوولان درک درستی از چرایی به وجود آمدن شرایط موجود و انگیزه‌های فرهنگی جوانان در این زمینه داشته باشند.

دکتر سید حسن حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار «جوانان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر اینکه علت اصلی تاخیر در ازدواج دختران، نگرش عزت‌مدارانه آنها به خود است، در این باره توضیح داد: روی آوردن زنان به تحصیلات و کسب تخصص به منظور برخورداری از درآمد و کسب استقلال در شرایط فعلی، مهم‌ترین عامل تاخیر در ازدواج دختران محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه از آنجا که در قانون مدنی، مرد به عنوان نان‌آور و تامین کننده معاش خانواده شناخته شده و زن در قبال دریافت نفقه مکلف به تمکین شناخته شده است، تصریح کرد: سوء استفاده‌های برخی مردان از این قانون و تحقیر جایگاه زنان، سبب ایجاد رقابت سالمی میان زنان و مردان به منظور برخورداری از درآمد و جایگاه اجتماعی شده است.

حسینی ضمن مثبت ارزیابی کردن این رقابت و محترم شمردن انگیزه خودکفایی زنان از حضور در این رقابت، تاکید کرد: روند به وجود آمده در زمینه تاخیر در ازدواج طبیعی است.

وی با تاکید بر این که باید موقعیت و جایگاه زنان در جامعه برای مردان تفهیم شود، اظهار کرد: استمرار نگرش ناصحیح مردان به جایگاه زنان، می‌تواند تاخیر در ازدواج را تشدید کند.

این استادیار دانشگاه تهران با اشاره به تحولات سال‌های اخیر در ساختار جامعه، یادآور شد: 35 سال قبل، تنها 35 درصد جامعه شهرنشین و مابقی روستانشین بودند، در حالی که هم‌اکنون این نسبت برعکس شده است.

وی به اقتضائات خاص زندگی شهری و هزینه‌های تحمیل شده ناشی از آن اشاره و تصریح کرد: تامین نیازهای اقتصادی در زندگی شهرنشینی، آغاز زندگی مشترک برای پسران را نیز دشوار کرده و موجب تاخیر در ازدواج آنها شده است.

حسینی نقش عوامل اقتصادی در افزایش سن ازدواج را نیز بسیار موثر دانست و اظهار کرد: تشکیل یک زندگی مشترک، نیازمند تامین مسکن و درآمد کافی ماهانه است و هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین این پارامترها برای آغاز زندگی مشترک شود.

وی پیش بینی کمک عام دولت به جوانانی که اقدام به ازدواج می‌کنند را راه حل مناسبی برای برطرف شدن عوامل اقتصادی تاخیر در ازدواج برشمرد و اضافه کرد: کشورهای توسعه یافته همچون فرانسه با بهره‌گیری از این روش، موجب تسهیل ازدواج جوانان شده‌ است.

این جامعه شناس در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا، در تحلیل انواع تجرد تصریح کرد: گروهی از مجردها هرگز ازدواج نکرده‌اند، در حالی که گروه دیگر تجربه ازدواج دارند که یا همسر خود را بر اثر فوت طبیعی از دست داده‌اند و یا این که از وی جدا شده‌اند.

وی با بیان اینکه عموما زندگی مجردانه در گروه اول انتخابی است، افزود: معمولا تجرد برای کسانی که همسر خود را بر اثر فوت از دست داده‌اند، برخی آسیب‌های فردی را به دنبال دارد.

حسینی با اشاره به اینکه چالش تجرد در اغلب افراد هرگز ازدواج نکرده‌ای که امکان ازدواج برای آنها فراهم نبوده است با برنامه‌ریزی کلان برای رفع موانع اقتصادی و فرهنگی می‌تواند برطرف شود، در عین حال تاکید کرد: زندگی مجردی برای برخی گروه‌ها یک انتخاب فردی است که نمی‌توان مانع از آن شد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours