زنان کارآفرین سرایندگان تلاش مضاعف در سربالایی‌ مشکلات

1 بهمن 1389

خبرگزاری فارس: زیرزمین خانه این روزها تبدیل به کارگاه خیاطی مادر شده است؛ مادری که همزمان با کار در کنار 9 دختر همسایه، به پخت و پز، تمیز کردن خانه و رسیدگی به فرزندان توجه دارد؛ مشتاق و سرسختانه کار می‌کند، گویی با خستگی و بیماری بیگانه‌ است.

به گزارش خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا»، زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند؛ کسانی که پا به پای مردان برای گذران زندگی گام برمی‌دارند و برخی از آنها با شروع کار از محیط خانه و پشتکار زیاد به یک کارآفرین تبدیل می‌شوند که گاه با رونق کسب و کارشان موجب اشتغال تعداد دیگری از افراد نیز می‌شوند.

زنان کارآفرین در مسیر پر پیچ و خم خود با مشکلات مختلفی از جمله کار در جامعه مرد سالار، فقدان دلگرمی و حمایت از طرف خانواده، داشتن مشکل دسترسی به سرمایه و رقابت سخت رو به رو می‌شوند همچنین آنها به دلیل نبود امنیت و اعتبار کافی، در بازار دچار فقدان دسترسی به سرمایه‌های راه اندازی کسب و کار خود هستند.

نگرش منفی بانک‌ها و موسسات مالی، فقدان کارآیی مدیریتی، کاغذبازی، فقدان تجارب تجاری، مدیریت ناکارآمد فرایندهای بازاریابی مثل مدیریت واسطه‌ها و مشکلاتی در زمینه فراهم آمدن مواد اولیه از سایر محدودیت‌هایی است که زنان کارآفرین با آن مواجه می‌شوند.

توسعه کارآفرینی زنان در شرایط امروزی ایران، یکی از بهترین راه‌حل‌های معضل بیکاری زنان و افزایش مشارکت اقتصادی آنان در جامعه است؛ زنان ایرانی برخلاف اینکه در سال‌های اخیر موفقیت‌های چشمگیری در افزایش سهم مشارکت خود در دانشگاه‌ها داشته‌اند اما نتوانسته‌اند در زمینه‌های اقتصادی توان و قابلیت‌های خود را به جامعه نشان دهند.

حمایت مادی و معنوی، رمز موفقیت زنان کارآفرین

زهرا طلب نواز رئیس شورای زنان بازرگان رشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: فعالیت اقتصادی و بازرگانی خود را از سال 73 آغاز کردم و نخستین فروشگاه بانوان در شهر رشت را ایجاد کردم و هم‌اکنون در کار صادرات و واردات باند، کابل و لوازم صوتی مشغول هستم.

وی در ادامه می‌افزاید: از مسئولان انتظار دارم تا با حمایت‌های لازم زنان کارآفرین را در ارتقاء سطح کمی و کیفی صادارت و واردات کمک کنند؛ من در زمینه کارآفرینی خود تا به حال هیچ گونه تسهیلاتی را دریافت نکرده‌ام در حالی‌که حمایت مادی و معنوی تأثیر بسیاری در بهبود موقعیت زنان کار آفرین دارد.

این زن کارآفرین ادامه می‌دهد: حضور در نمایشگاه‌های خارجی و آشنایی با تولیدات کشورهای رقیب باعث افزایش میزان صادرات محصولات زنان کارآفرین می‌شود.

رقابت در بازار جهانی دغدغه زنان تولید کننده

بانو نبی وند تنها زن تولید کننده چرم در ایران و منطقه خاورمیانه که در تبریز کارخانه تولیدی دارد و محصولات خود را به کشورهای ترکیه، آذربایجان و گرجستان صادر می‌کند، بیان می‌کند: تاکنون نتوانسته‌ام از تسهیلات دولتی برای کارآفرینی استفاده کنم در حالی‌ که تولید به خصوص برای یک زن مشکلات بسیاری دارد؛ گرانی مواد اولیه و رقابت در بازارهای جهانی برای صادرات محصولات از جمله دغدغه‌های زنان تولید کننده است.

نبود بازار برای فروش محصولات اشتغال خانگی

نیره نعیمی یکی دیگر از زنان کارآفرین که در زمینه تولید انبوه هنرهای دستی در رشته رودوزی‌های سنتی و مدرن فعالیت دارد، اظهار می‌دارد: من توانسته‌ام انواع روتختی و رومیزی را درطرح‌های جدید تولید کنم ولی در صادرات آن مشکل دارم.

وی تصریح می‌کند: از طریق اشتغال خانگی توانسته‌ام با گرفتن سفارش برای 75 نفر از سایر زنان در شهر انزلی و رشت اشتغال خانگی ایجاد کنم.

این کارآفرین با بیان اینکه صندوق مهر امام رضا (ع) در اقدامی جدید به زنان کارآفرین وام می‌دهد، اظهار می‌کند: این وام به زنانی تعلق می‌گیرد که سرپرست خانوار هستند ولی اغلب زنان به دریافت وام نیاز دارند.

نعیمی با اشاره به اینکه از سال 60 به اشتغال خانگی پرداخته‌ام، اضافه می‌کند: هم‌اکنون مهم‌ترین مشکل من فروش تولیدات است؛ شهرداری هیچ همکاری با زنانی که به اشتغال خانگی مشغول هستند برای فروش محصولاتشان ندارد، هم‌اکنون تمام محصولات تولیدی من انبار شده است و بازاری برای فروش محصولات خود ندارم.

گرایش بیشتر زنان کار آفرین به مشاغل خدماتی

علیرضا فیض بخش رئیس گروه MBA دانشگاه صنعتی شریف در نخستین همایش تجربه‌های موفق و ناموفق زنان در کسب و کار اظهار می‌کند: گرایش زنان کار آفرین به مشاغل خدماتی بیشتر از تولید است، در اغلب کشورهای توسعه یافته، گرایش زنان برای حضور در مشاغل خدماتی بالاست.

وی با بیان اینکه مشاغل خدماتی علاوه بر نیاز به سرمایه گذاری کمتر، دانش بنیان بوده و از آسیب پذیری کمتری در نوسانات اقتصادی برخوردارند، خاطرنشان می‌کند: هم اکنون زنان در صحنه مدیریتی 100 شرکت برتر دنیا حضور دارند و در آینده سراسر دنیا در دست مدیران زن خواهد بود؛ زنان وقتی کسب و کاری را ایجاد می‌کنند کمتر برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه می‌کنند و بر خلاف مردان که اغلب به کارهای تولیدی تمایل دارند زنان به فعالیت‌های خدماتی گرایش دارند و هم اکنون دنیا نیز در مسیر گام بر داشتن در مشاغل خدماتی است.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف تصریح می‌کند: کشورهای پیشرفته حمایت‌های مختلفی از جمله اعطای وام برای کارآفرینان خود دارند چرا که عصر حاضر زمان کارآفرینی است.

رشد چشمگیر زنان کارآفرین کشور در آینده‌ای نزدیک

این استاد دانشگاه اضافه می‌کند: بینش، انگیزه، خلاقیت، دانش و مهارت ویژگی‌های اصلی یک کار آفرین است و در آینده‌ای نزدیک کار آفرینان زن در ایران رشد چشمگیری پیدا می‌کنند که حضور 60 درصدی زنان در عرصه‌های دانشگاهی شاهدی بر این مطلب است.

وی با بیان اینکه محیط کسب و کار در حال پیچیده شدن است، می‌گوید: در این حالت مدیران موفق کسانی هستند که روش زنانه مدیریت را در پیش می‌گیرند یعنی از خلاقیت، حمایت و ارتباط دوستانه با کارمندان خود برخوردار هستند.

ایده‌های کارآفرینانه‌ زنان بی‌توجه رها می‌‌شود

نصرالله ترابی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» در‌خصوص زنان کارآفرین اظهار می‌دارد: زنان کارآفرین اگر به صورت زنجیره‌ای یا مجموعه‌ای کار کنند، موفقیت بیشتری را کسب خواهند کرد و در صورت فعالیت زنجیره‌ای، زنان کارآفرینی که دارای ایده‌های نو هستند کار را برای زنجیره‌هایی از زنان که در خانه حضور دارند فراهم می‌کنند تا آنها نیز وقت اضافی خود در خانه را برای اشتغال استفاده کنند.

وی در ادامه می‌افزاید: برای فعالیت زنجیره‌ای زنان کارآفرین باید تسهیلات مالی فراهم شود که بتوانند امکانات و مواد اولیه را تهیه کرده و سپس محصول اصلی را با کیفیت بالا و قابل رقابت با محصولات خارجی به بازار مصرف ارائه کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر کارآفرین بخواهد به شکل غیر زنجیره‌ای و به صورت منفرد کار کند نیازمند صرف هزینه بالا است، عنوان می‌کند: در این صورت بعد از مدتی نتوانسته محصولات تولیدی خود را به فروش رسانده و شکست می‌خورد.

ترابی ادامه می‌دهد: زنان کارآفرین دارای ایده‌های جدید هستند از این رو باید بورس ایده را ایجاد کنیم تا ایده‌های نو و مبتکرانه ای زنان را خریداری، ثبت و یا امکانات لازم را برای اجرایی شدن آن فراهم کند.

وی خاطرنشان می‌کند: در واقع فرد کارآفرین ایده جدیدی‌ دارد که باید با حمایت‌های لازم زمینه اجرای این ایده فراهم شود در غیر این صورت باید ایده او را خریداری کرد؛ تشکل کارآفرینان به صورت مطلوب از ایده کارآفرینان استفاده نکرده و آنها را ثبت نمی‌کند و به‌صورت فراگیر در تمام استان‌ها برای استفاده از ایده‌‌ها اقدام نمی‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ایده‌های زنان کارآفرین اگر جدید بوده و قابلیت بهره‌برداری داشته باشد توسط بخش خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌گوید: سرمایه‌گذاری که قصد ارائه تسهیلات به ایده‌های کارآفرینان را دارد از شکست ایده او نگران است ولی اگر طرحی قابلیت بهره‌برداری داشته باشد خیلی از افراد آن را می‌خرند و نیازمند دریافت تسهیلات نخواهد بود.

ترابی اضافه می‌کند:ایجاد بورس ایده می‌تواند به عملی شدن طرح‌های نو و جدید توسط بخش خصوصی کمک کند و اگر طرح کارآفرینی برگشت اقتصادی داشته باشد اعتبار مناسبی برای آن اختصاص می‌یابد.

وی تصریح می‌کند: توجه به مقوله کارآفرینی در بسیاری از کشورهای دنیا بیشتر از ایران است و در اکثر کشورهای پیشرفته و صنعتی مراکز کارآفرینی مشاهده می‌شوند، درکشورهای پیشرفته حمایت‌های مختلفی برای کارآفرینان وجود دارد چرا که عصر حاضر زمان کارآفرینی است؛ تولید ثروت، توسعه تکنولوژی و اشتغالزایی از جمله مزایای رشد کارآفرینی در کشور است.

به گزارش توانا تنوع تولید، شناسایی بازارهای جدید، حضور نیروی انسانی زن، دقت در انتخاب مواد اولیه، کیفیت بالا، کارآمد سازی کارکنان با استفاده از سیستم نوین آموزشی و نیاز سنجی در بازار هدف دلایل موفقیت زنان کارآفرین در صحنه کسب و کار است.

واردات غلط و بی رویه کالاهای خارجی بدون کیفیت، عدم دسترسی به تبلیغات مناسب به دلیل هزینه‌های سنگین، دشواری دریافت تسهیلات و حمایت نکردن مسئولان از زنان کارآفرین نیز مهمترین مشکلات این قشر عنوان می‌شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours