سردار روزبهانی: شوی لباس و عرضه کالا در محل مسکونی ممنوع است

5 بهمن 1389

خبرگزاری فارس: رئیس پلیس امنیت اخلاقی در گفت‌وگویی ضمن تشریح نظرات خود درباره زنان خیابانی، پارتی‌ها و مهمانی‌های مختلط، چرخاندن اراذل و اوباش و شوی لباس گفت: زنان خیابانی طبق قانون با هر انگیزه‌ای مجرم هستند

اخیراً چندین مصاحبه به نقل از رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا در رسانه‌های کشور منتشر شده که حاشیه‌هایی را به همراه داشته است. اما نکته این‌جاست که بحث مفاسد اخلاقی یکی از موضوعات پرحاشیه همه جوامع است و مردم همه کشورها نسبت به مفاسد اخلاقی حساسیت داشته و این گونه مفاسد را تقبیح می‌کنند.

از سردار روزبهانی مدت‌ها به دلیل عمل جراحی خبری نبود، اما حضور دوباره وی در میان خبرنگاران در حاشیه دیدار مردمی در مرکز نظارت همگانی نیروی انتظامی سرفصل دیگری برای حاشیه بود.

وی در آخرین نشست خبری خود درباره زنان خیابانی، پیچیدگی‌هایی را مطرح کرد که موجب حاشیه شد. به گفته سردار روزبهانی صحبت‌های وی در این زمینه به درستی منتقل نشده است.

موضوع گفت‌وگوی ما با سردار احمدرضا روزبهانی رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا درباره زنان خیابانی، پارتی‌ها و مهمانی‌های مختلط، چرخاندن اراذل و اوباش و شوی لباس در زیر آمده است:

سردار روزبهانی شما در یکی از مصاحبه‌ها اعلام کرده‌اید «زنانی که به خاطر نان شب روسپی‌گری می‌کنند مجرم نیستند» موضوع چیست در این خصوص بیشتر توضیح دهید؟

این مطلب ناقص منتشر شد و وقتی موضوع را پیگیری کردیم خبر اصلاح شد اما برخی روزنامه‌ها و سایت‌های اینترنتی از همان تیتر اول در صفحه اول خود استفاده کردند.

پلیس مدارک مستدل و مستندی نیز در این زمینه در اختیار داشت اما شکایت از رسانه‌ها در استراتژی نیروی انتظامی جایی ندارد. انتشار جوابیه نیز با توجه به استفاده بسیاری از سایت‌های اینترنتی و روزنامه‌ها مشکلی را حل نمی‌کرد. در این گفت‌وگو می‌خواهم موضوع را به صورت شفاف توضیح دهم.

روز ۱۳ دی طبق برنامه سالیانه، مدیران پلیس امنیت نیروی انتظامی باید در مرکز نظارت همگانی ناجا حاضر می‌شدند، بنده نیز در این نشست مردمی حضور یافته و مشکلات شهروندان را بررسی کردم. در ادامه نیز پاسخگوی سوالات خبرنگاران شدم که مطلبی با عبارت «بعضی روسپی‌ها بعد از اعمال قانون به خاطر نیاز مالی مجدداً مبادرت به تن فروشی می‌کنند» مطرح شد و در توضیح این موضوع گفتم طرحی در دست تهیه است که دستگاه‌ها و سازمانهای مسئول، کمپ‌ها و مکانهایی را پیش‌بینی می‌کنند که زنان خیابانی دستگیر شده به صورت شبانه‌روزی در آنجا نگهداری و نسبت به بازپروری، روان‌درمانی، آموزش و شغل‌آفرینی و بازگشت آنان به آغوش خانواده و جامعه اقدام می‌کند تا به بهانه احتیاج به نان شب و مستمسک قرار دادن نیاز مالی، قانون‌شکنی و هنجارگریزی نکنند.

روسپی‌گری و تن‌فروشی در هر صورت جرم بوده و قانون مجازات اسلامی مجازات متعددی اعم از حد و تعزیر برای مرتکبان مقرر داشته است.
البته باید تأکید کنم که پلیس مجری قانون است و طبق قوانین و ضوابط وظایف خود را انجام می‌دهد، یک پلیس نمی‌تواند قانون‌گذاری کند.

در یکی از روزنامه‌ها از قول شما نقل شده چرخاندن اراذل و اوباش و آفتابه انداختن به گردن آنها که مربوط به سال ۸۶ است، نظر شما چیست؟

انتخاب تیتر «سردار روزبهانی تشریح کرد: دلیل آفتابه‌انداختن به گردن اراذل و اوباش در یکی از روزنامه‌ها در مورخه ۲۸ دی سالجاری» با سوءنیت و با هدف تشویش اذهان عمومی است.

در این مصاحبه در خصوص برخورد با اراذل و اوباش و انداختن آفتابه به گردن سؤال کرده بود، که در جواب گفتم برخورد با اراذل و اوباش و اجرای طرح در نیمه اول سال ۸۶ انجام گرفته و به سوالات مطرح شده در زمان خودش پاسخ داده شده است.

در توضیح بیشتر گفتم در اجرای طرح امنیت اجتماعی، اراذل و اوباشی که با قدرت‌نمایی و قمه‌کشی، تظاهر مستانه، تخریب اموال شخصی و عمومی و کتک‌کاری اهالی محل مبادرت به ایجاد رعب و وحشت کرده یا با تهدید به عنف و تهدید به عرض و نوامیس مردم تعرض و تجاوز کرده یا سابقه اخاذی و باج‌گیری از اهالی یا کسبه داشتند با برخورد سخت و قاطع پلیس مواجه شده و طی اقدامی منسجم و ضربتی اراذل و اوباش از محل‌های اقامت خود جمع‌آوری شدند که ستمدیدگان محلی ضمن تشکر از اقدام پلیس و پس از دستگیری اوباش در حین انتقال آنها به خودروهای حمل متهمان اقدام به انداختن آفتابه به گردن اراذل کرده‌اند که پلیس و نیروهای عملیاتی حاضر در صحنه عکس‌العملی در مقابل اقدام افراد قربانی و ستمدیده در آن فاصله کوتاه نشان نداده‌اند.

رئیس پلیس امنیت تهران در یک مصاحبه که در برخی سایت‌ها منتشر شده اعلام کرده است که با هرگونه میهمانی مختلط برخورد می‌شود توضیحات شما در این مورد چیست؟

برگزاری پارتی مختلط مردان نامحرم و اجنبی و زنان با پوشش نامناسب و برگزاری مجالس لهو و لعب که در آنها مواد روانگردان توزیع و مصرف شده و مشروبات الکلی صرف می‌شود و اعضای شرکت کننده در آن رفتاری مغایر با شئونات اسلامی و خلاف عفت عمومی مرتکب می‌شوند و چگونگی نحوه برگزار اینگونه مجالس نیز اغلب از سوی باندها و شبکه‌های فساد طراحی و هدایت می‌شود به استناد قوانین جاری بویژه مواد ۶۳۷، ۶۳۹، ۷۰۱ و ۷۰۳ تعزیرات و ماده ۱۶۵ حدود از قانون مجازات اسلامی جرم تلقی می‌شود.

لازم به ذکر است در این‌گونه مجالس لهو و لعب، حضور زنان و دختران خانه‌گریز غالبا مشهود بوده و در اکثر مواقع بانوان شرکت کننده در مراسم مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند و شرکت کنندگان از انواع بزه‌های حادث شده مطلع هستند.

اخیرا فیلم‌هایی با موضوع برگزاری شوی لباس بانوان در منازل در برخی سایت‌های اینترنتی به نمایش درآمده است آیا اقدامات این‌چنینی در منازل مجاز است و باید دارای چه مراحلی باشد؟

در ابتدا باید بگویم تهیه و انتشار فیلم و عکس از محل اختصاصی بانوان برابر مواد ۵ و ۱۰ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌کنند، جرم محسوب شده و مرتکبان این فعل مجرمانه به ۲ تا ۵ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند.

در ارتباط با ایجاد نمایشگاه و شوی لباس و عرضه کالا در محل مسکونی ممنوع است و برگزاری هرگونه شوی لباس باید با کسب مجوز و در مکان ویژه تعیین شده و با رعایت مقررات تدوین شده باشد. برگزار کنندگان آن نیز در قبال هرگونه تخلفی پاسخگو و تحت تعقیب قرار می‌گیرند و چنانچه مبادرت به تهیه فیلم و عکس از محل اختصاصی بانوان کرده یا موجب انتشار آن شده باشند یا به هر دلیلی نقشی در این زمینه داشته باشند برابر مواد ۴۱، ۴۲ و ۴۳ قانون مجازات اسلامی دارای مسئولیت کیفری بوده و به تناسب میزان دخالت در جرم بنا به مواد ۵ و ۱۰ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌کنند و بنا به تشخیص مراجع قضایی به تحمل مجازات و کیفر محکوم می‌شوند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours