یک راه ساده برای پیشگیری از سرطانی مختص ما زنان / مریم نورائی نژاد

۰ min read

14 دی 1391

مدرسه فمینیستی: وقتی از سرطان سینه حرف می زنیم در واقع از پدیده ای سخن می گوییم که فقط مختص ماست: ما زنان.

همین اختصاص را می توان دلیل خوبی برای دانستن بیشتر از این بیماری قلمداد کرد. فارغ از تمام مباحث علمی مربوط به این بیماری؛ پیشگیری از راه تغذیه درست یکی از مباحث مهم مربوط به این بیماری است. آنچه در پی می آید برداشتی خلاصه از کتاب ” رژیم غذائی در پیشگیری از سرطان سینه ” نوشته دکتر آرنوت است.

در این کتاب از یک ماده ی غذائی به عنوان محور اصلی تغذیه در پیشگیری از سرطان سینه یاد شده است؛ سویا.

تاکید اصلی بر روی سویا به عنوان ماده طلائی در پیشگیری از سرطان سینه است. کتاب خاطرنشان می کند که ترکیبات سویا و دریافت روزانه آن به معنی آماده کردن بدن در دفاع همه جانبه در مقابل سرطان سینه است. گنجاندن شیرسویا در صبحانه می تواند آسانترین راه دریافت روزانه سویا توسط زنان باشد.

دکتر آرنوت از دریافت کمتر کالریهای روزانه برای زنان کم تحرک به عنوان یک اصل یاد کرده و اضافه می کند که دریافت کالریهای زیاده از حد در طول یک روز می تواند بدن هر زنی را مستعد ابتلا به سرطان سینه نماید. به عبارتی ساده تر؛ بار دریافت گلوکز روزانه باید کاهش یابد. بیائیم به دریافتی های قندی روزانه مان نگاهی دوباره بیندازیم. شکر صبحانه، شکلات و شیرینی نیم روز، کیک عصرانه و …. همه و همه مواد خوراکی هستند که میزان دریافتی گلوکز روزانه بدن ما را در شکل یک عادت همیشگی افزایش می دهند. در چنین شرایطی که زندگی بی تحرک و اغلب پشت میز نشینی دامن بسیاری از ما را گرفته؛ چاره ای جز ورزش کردن نداریم. ورزش حداقل دو بار در هفته و به صورت منظم و همیشگی مورد تاکید دکتر آرنوت است. ورزش همانطور که سلاح خوبی برای مقابله با بیماریهای مختلف است؛ در مبارزه با سرطان سینه نیز همچون سپری محکم عمل می کند. مطالعات فراوانی در سراسر دنیا نشان می دهد که زنان با وزن بالا و چربی بدنی زیاد در مقایسه با زنان لاغر اندام به اندازه بیشتری در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. چربی بدنی کمتر به واسطه دریافت کالری کمتر و ورزش منظم، شرایط ایده آلی را برای مبارزه ی بدن با سرطان سینه فراهم می کند. همین مطالعات مرتبط نشانگر آن است که یک رژیم غذائی پرچرب حتی خطر مرگ در اثر سرطان سینه را نیز افزایش می دهد. فعالیت بدنی بیشتری که از تجمع چربی در نقاط مختلف بدن زنان جلوگیری کند، می تواند به عنوان مانع محکمی در مقابل بیماری سرطان سینه هم به حساب آید.

باید غذاهائی بخوریم که ویتامین بیشتری دارند. کیوی، گلابی، پرتقال، سیب، گیلاس و موز میوه های توصیه شده در پیشگیری از سرطان سینه هستند. با انبه چه می کنیم؟ میوه ای که خواص بسیاری دارد و به نوعی می توان به آن صفت میوه زنانه را داد. خوشبختانه در سرزمین ما و در فرهنگ مصرف میوه ایرانیان؛ میوه های مذکور همیشه وجود دارند پس چه بهتر که ما با این دانش به مصرف آنها نگاهی الزامی تر داشته باشیم.

گنجاندن قارچ، کلم بروکلی و پیاز در کنار ماست در وعده ی نهار؛ ترکیب بسیار سبک و در عین حال موثری را در پیشگیری از سرطان سینه رقم خواهد زد. سالاد سبزی که شامل سیب زمینی، هویج ، گوجه فرنگی و کلم قرمز باشد نیز از غذاهای توصیه شده دکتر آرنوت است.

ارزش مصرف ماهی در پیشگیری از سرطان سینه اگر بیشتر از سویا نباشد کمتر از آن نیست.

متاسفانه در فرهنگ غذائی اکثر خانوارهای ایرانی جای ماهی به دلایل مختلفی خالی است. مصرف قرصهای روغن ماهی می تواند جایگزین خوبی برای پرکردن جای خالی ماهی در سبد غذائی زنان باشد.

همانگونه که دکتر آرنوت تاکید می کند پیروی از یک رژیم غذائی بسیار ساده و آسان می تواند به مثابه یک پیشگیری بسیار سودمند از سرطان سینه عمل کند. آنچه مورد اشاره وی قرار گرفته تقریبا” همان نکاتی است که رعایت روزانه آن، تنها به کمی دقت نیاز دارد. شاید لازم است تا خریدهای اول صبح سوپری مان را با خرید یک شیرسویا اصلاح کنیم. از خوردن انواع و اقسام شکلاتها و کاکائوهای بعضا” بی کیفیت که به نقل و نبات روزانه مان تبدیل شده؛ فاصله بگیریم.

اگر همچنان دلیل کمبود وقت و نبود امکانات کافی برای ورزش منظم را، توجیه عدم تحرک در زندگی روزمره مان می دانیم؛ بر میزان کالری دریافتی روزانه مان دقت داشته باشیم و اجازه ندهیم تا چربی ها با انباشته شدن در نقاط مختلف بدن ما، راه ورود سرطان سینه به زندگی مان را هموارتر کنند.

از سبزیجاتی چون قارچ، کلم بروکلی و پیاز غافل نشویم و به میوه هائی چون کیوی، گلابی، پرتقال، سیب، گیلاس، موز و انبه نگاهی تازه داشته باشیم و به همین آسانی که در حرف می آید تا جائی که می توانیم از ابتلای خود و اطرافیانی چون مادر، خواهر، خاله و عمه، زن عمو و زن دائی، همکلاسی و همکار و دوست و همراه به سرطان سینه پیشگیری کنیم.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours