مراسم «روز جهانی زن» در گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی / عکس و گزارش: حمیده آرامش

۱ min read

28 اسفند 1391

مدرسه فمینیستی: امروز 21 اسفندماه، به مناسبت روز جهانی زن، گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی برنامه ای را شامل پخش فیلم و تقدیر از برخی زنان موفق برگزار کرد.

این مراسم با اکران فیلم کوتاهی از «تاریخچه روز جهانی زن» شروع شد و با صحبت های نیره توکلی ادامه پیدا کرد . نیره توکلی ضمن تبریک روز جهانی زن، از «فریده ماشینی» و «رزا قراچورلو»، دو فعال جنبش زنان که سال گذشته بر اثر بیماری درگذشته بودند، یاد کرد و از این که این دو کنشگر متعهد، امسال در روز جهانی زن نیستند، اظهار تاسف کرد. وی در ادامه صحبت هایش با اشاره به چاپ کتاب هایی در حوزه مطالعات زنان در سال گذشته، بر لزوم روزآمد کردن منابع رشته مطالعات زنان تاکید کرد.


در ادامه این مراسم، از دو تن از زنان موفق در دو حوزه ورزشی و سینمایی تقدیر به عمل آمد. اولین زنی که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت، «بهاره بهارفر»، مستندساز بود. وی به خاطر کارگردانی و ساخت فیلم مستند «تهران، مترو و زنان» که در سومین «جشنواره بین المللی فیلم پروین اعتصامی»[1] برنده بخش ویژه شده بود، مورد تقدیر قرار گرفت و از سوی گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی لوح تقدیری به ایشان اعطا شد.

بهاره بهارفر، پس از دریافت لوح تقدیر خود، درباره «جشنواره فیلم پروین اعتصامی» که در اسفندماه امسال برگزار شده بود، توضیحاتی ارائه کرد. وی در ادامه صحبت های خود در مورد ابعاد فمینیستی شخصیت «پروین اعتصامی» گفت: «پروین اعتصامی شعری به نام نهال آرزو دارد که آنرا در جشن فارغ التحصیلی اش از دبیرستان به همراه خطابه «زن و تاریخ» (که سرشار از مضامین برابرخواهی دو انسان و به نقد کشیدن شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتا شیوه زندگی سنتی زن شرقی) خوانده بود و این شعر در هیچ یک از دیوان های پروین اعتصامی چاپ نشده و حتا پدر پروین به دلایل منتقدانه بودنش صلاح نمی بیند در چاپ اول دیوان اشعار وی که بعد از طلاق پروین صورت می گیرد به چاپ برساند که بعدها البته در تمامی دیوان اشعار او این شعر را می توان یافت… اما پروین شهر دیگری به نام بازایستاده ایم دارد که هرگز در هیچ یک از دیوان اشعار پروین نمی توان یافت ولی در شماره ششم سال اول نشریه عالم نسوان با نام اختصاری پروین به چاپ رسیده است. این شعر و برخی اشعار دیگر پروین، شعری کاملا زنانه است که هر چند از جنس شعرهای زنانه فروغ نیست ولی از دید اجتماعی و انتقادی نسبت به وضعیت زنان سروده شده است». بهاره بهارفر در ادامه سخنانش به رساله پروین اعتصامی اشاره کرد و گفت: «پروین اعتصامی در جلسه فارغ التحصیلی خود، همچنین رساله ای ارائه می دهد که در آن راجع به تبعیض های جنسیتی ناروا در کشور صحبت می کند».


دومین زنی که در مراسم روز جهانی زن در انجمن جامعه شناسی مورد تقدیر قرار گرفت، «مریم طوسی»، اولین قهرمان زن آسیا در رشته دو میدانی بود. مریم طوسی به خاطر افتخار آفرینی هایش در رکورد داری در رشته دو 200 و 400 متر، در این مراسم مورد تقدیر واقع شد و لوح تقدیری از سوی گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی به ایشان تعلق گرفت.


در ادامه این مراسم، فیلم «بانوی گل سرخ»، کاری از مجتبی میرطهماسب به نمایش گذاشته شد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت. این فیلم حول زندگی و تلاش های «شهیندخت سرلتی (صنعتی)» ساخته شده بود. شهین سرلتی به همراه همسرش در منطقه ای از کرمان، زمین هایی را که پیشتر برای کشت خشخاش استفاده می شد، به کشت گل محمدی تبدیل کرده بود و با تأسیس کارخانه گلاب گیری و رفتار انسانی و اثرگذار خود، زندگی ساکنان آن منطقه را تغییر داده بود. البته این فیلم زمانی ساخته شده بود که شهیندخت سرلتی فوت کرده بود ولی کارها و تلاش های او از زاویه صحبت های همسرش در فیلم به نمایش گذاشته شده بود. احترام و بزرگداشت ساکنان آن منطقه از استان کرمان نسبت به این زن تلاشگر، به راستی احترام بینندگان فیلم را بر می انگیخت.

پانوشت:

[1] http://www.parvineff.ir/

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours