حضور کمپین تغییر چهره مردانه مجلس در جشنواره مطبوعات

۰ min read

22 آبان 1394

نشست زنان و انتخابات مجلس در نمایشگاه مطبوعات در غرفه هفته‌نامه کلیدملی در روز ۲۲ آبان ماه برگزار شد. در این نشست تعدادی از اعضای کمپین تغیییر چهره مردانه مجلس از جمله ناهید توسلی، شیما قوشه، نیره توکلی، ژیلا موحد شریعت پناهی، افسر موموندی، شهلا فروزانفر، معصومه دهقان و نیز شراره عبدالحسین‌زاده، فرزانه ترکان و فریده حمیدی، سخنرانی کردند.


در این نشست که با حضور حدود ۳۰ تن از علاقمندان به مسائل زنان و همین‌طور حاضران در نمایشگاه برگزار شد؛ ۸ تن از زنان فعال از طیف‌های مختلف که برخی عضو کمپین «تغییر چهره مردانه مجلس» و برخی دیگر به صورت مستقل سخن گفتند، شرکت داشتند.

در این نشست «نیره توکلی» از اعضای کمپین تغییر چهره مردانه مجلس و دکترای جامعه شناسی و استاد مطالعات زنان، تأکید کرد: تاکنون جامعه ایران به صورت خانه مجردی اداره می‌شده است. مردان با نگاهی که خرید نمی‌کنیم، بچه هم که بغل نمی‌کنیم پله‌ها را هم می‌توانیم چندتا یکی کنیم، حقوقمان را هم می‌گیریم در گرفتن ارث و امثالهم هم که مشکلی نداریم اما فکر نمی‌کنند بالاخره این خانواده‌‌ای که این همه بر آن تأکید می‌کنند چگونه قرار است زندگی کنند؟


«شیما قوشه»، از اعضای کمپین تغییر چهره مردانه مجلس و وکیل دادگستری گفت: الان دوره سفره رنگین برای گرفتن رأی گذشته است. در این سال‌ها فقط گفته‌ایم که ما کم هستیم. یا گفته‌ایم اینهایی که در مجلس هستند نماینده افکار ما نیستند . از این ایراد‌گرفتن دست برداریم. در دوره گذشته ۳درصد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی زن بوده‌ند. کاری به این نداریم که تفکر آن‌ها هم راستا با تفکر ما بوده هست یا نه اما اکنون اگر می‌گوییم ۳۰ درصد از کرسی‌های مجلس به زنان اختصاص پیدا کند دستکم ۳۰درصد از کاندیداها هم زن باشند.


«ناهید توسلی» از اعضای کمپین تغییر چهره مردانه مجلس و مدیر مسئول و سردبیر مجله نافه نیز صرف هزینه و نیاز به منابع مالی را اولویت دوم زنانی دانست که می‌خواهند وارد عرصه انتخابات مجلس شوند و توضیح داد: در مورد زنانی که کاندید می‌شوند باید بگویم هیچ نیازی نیست که حتماً شناخته شده باشند. مگر نماینده‌های قبلی شناخته شده بودند؟ اگر به همین خانم‌هایی که من نیز جزوشان هستم نگاه کنیم کافیست اسمشان را در اینترنت جستجو کنیم آن‌قدر مطلب، مقاله و شرکت در کنفرانس‌های مختلف داشته‌اند که نیازی به تبلیغات ندارند.

«ژیلا موحد شریعت پناهی» از اعضای کمپین تغییر چهره مردانه مجلس و قرآن پژوه بود که او نیز صرف هزینه‌های اطلاع‌ٰسانی و تبلیغات را مؤثر ندانست و تأکید کرد: دنیای ارتباطات دیگر محدود به روزنامه‌ها و کتاب نیست و ما اینک دنیای مجازی را داریم. کافیست حرف درستی بزنیم. کافی است اندیشه ما مورد قبول زنان و مردان رشید ایران واقع شود و صدای ما را خود مردم به گوش دیگران خواهند رساند. بنابراین بهتر است پول ریختن برای انتخابات را معکوس کنیم.

در این نشست «افسر موموندی کاظمی» کارشناس مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی گفت: ما می‌دانیم در بین ۵ شاخص توسعه انسانی در حوزه جنسیتی یکی از شاخص‌هایی که کمترین میزان را در خاورمیانه داریم شاخص مشارکت اقتصادی است. بله، پاذل پیچیده‌ای می‌شود. زنانی که کمترین میزان مشارکت اقتصادی و سیاسی را در طول دوره پس از انقلاب داشته‌اند و همچنین بعد از انقلاب حالا می‌خواهند وارد کارزاری شوند که هم می‌خواهند حمایت‌های گسترده سیاسی داشته باشند و هم می‌خواهند توان اقتصادی برای ورود به کارزاری که گاه ابزارهای تبلیغاتی و بالادستی حرف اول را می‌زند.

دکتر «فریده حمیدی» روانشناس و دانشیار دانشگاه شهید رجایی گفت: زنان می‌توانند از طریق پیدا کردن تشکل‌هایی که در عرصه‌های مختلف فعال هستند، تشکل‌های دانشگاه‌ها، اصناف و نظایر آن این کار را انجام دهند. اگر قابلیت‌های خوب و برجسته‌ای دارند که با آن شناخته شوند و بتوانند خود را در جایگاه قانونگذار بشناسانند می‌توانند از این طریق منابع مالی را جذب کنند.

دکتر«شراره عبدالحسین‌زاده» جامعه‌شناس سیاسی دراین‌باره گفت: ما باید بتوانیم از افراد شایسته زنانی را به عنوان سرلیست قرار دهیم نه اینکه برای تزیین لیست زنانی را معرفی کنیم. در این صورت است که مردم می‌آیند و طرفداری می‌کنند.

دکتر «فرزانه ترکان» عضو هیئت رییسه حزب کارگزاران سازندگی نیز تأکید کرد: کلید اصلی حرف من در مورد انتخابات و زنان این است اولاً زنان جامعه ما باید به خودباوری برسند تا در انتخابات موفق شوند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours