مجموعه اخبار و مقالات به مناسبت 22 خرداد 1387

۱ min read

زارا امجدیان-25 خرداد 1387

چهار سال است که زنان ایران روزی را از آن خود کرده اند و هر سال در این روز گرد هم می آیند و یک صدا با هم، برای رسیدن به قوانین برابر تلاش می کنند. امسال هم جمعی از فعالان زن، ضمن گرامیداشت این روز به بازگویی خواسته هایشان پرداختند. این گزارش مروری دارد بر آنچه که در سایت هایمان به مناسبت این روز نوشته ایم.

8 خرداد 1387

روز واقعه /روز ملی همبستگی زنان ایران (پرتونوری علاء)

عنوان “روز واقعه” برای نامیدن روز ۲۲ خرداد ۱۳۸۴ از هر لحاظ پُر معنی و حاوی ی اخبار ویژه ای است. روزی که زنان ایران با آگاهی و شناخت، نه تنها برگ زرّینی به تاریخ جنبش زنان ایران افزودند که آغاز کننده حرکتی ملی و عمومی گشتند.

22خرداد؛ از بسیج تا اعتراض (چالش ما(ه) مدرسه فمینیستی)

در آستانه 22 خرداد، روز همبستگی زنان هستیم، روزی که در آن، شهری را از آن خود کردیم و بر آسفالت داغ خیابان قدم گذاردیم تا بگوییم قوانین تبعیض آمیز را نمی خواهیم. به بانگ بلند گفتیم: «ما زنیم، انسانیم، شهروند این دیاریم، اما حقی نداریم». می دانستیم آگاهی نسبت به «تبعیض و ستم» نقطه اشتراک ما زنان است، و «عمل جمعی»، نقطه وصل آگاهی های مان به سمت ایجاد تغییر. آگاهی مان به «طغیان» درآمده بود و «عمل جمعی» مان را شکل داده بود. اما کتک خوردیم، «باتوم» بر جسم و جان مان فرود آمد و حضورمان دردسرساز شد.

نقشه گستردگی دامنه فعالیت کمپین یک میلیون امضاء در ایران و جهان

اعضای کمپین کالیفرنیا نقشه ای را در آستانه 22 خرداد تهیه کردند که در آن کلیه مناطقی که در آن کمپین فعال است بر نقشه آمده است و همچنین سایت های مختلف کمپین در این نقشه با کلیک کردن بر هر منطقه مشخص می شود.

14 خرداد 1387

تاریخچه « 22 خرداد »، روز همبستگی زنان ایران (مدرسه فمنیستی)

اهدای بالاترین جایزه صلح در جهان ـ نوبل صلح ـ به شیرین عبادی سبب‎ساز برگزاری نشستی در مهرماه 1382 با حضور شیرین عبادی و فعالان مختلف زنان از طیف‎های گوناگون شد. این نشست آغازگر سلسله نشست‎های جمع گسترده ای بود که بعدها به نام «جمع هم‎اندیشی فعالان جنبش زنان» عنوان‎بندی شد. از دل این سلسله نشست‎ها نیز ایده‎ی تجمع 22 خرداد 1384 در مقابل دانشگاه تهران شکل گرفت.

انقلاب جنسی مبصر کلاس در آستانه 22 خرداد

کاریکاتور به همراه ترانه ای از شاهین نجفی و طنزنوشته ای با عنوان «جنبش «سابق» زنان به مناسبت سالروز 22 خرداد»

16خرداد 1387

ارزیابی تجمع 22 خرداد 85 و تاثیرات آن، در گفتگو با ژیلا بنی یعقوب، شهلا انتصاری و معصومه ضیاء (به کوشش: زارا امجدیان)

برگزاری این تجمع در آن شرایط کمک کرد که بتوانیم هم به خودمان و هم به دیگران ثابت کنیم ما زنان می توانیم هزینه بدهیم تا به آنچه که می خواهیم برسیم و این خیلی اهمیت دارد، معنی اش این است که ما این توانایی را داریم که برای دستیابی به مطالبات مان، هزینه اش را نیز بپردازیم و حاضریم برای رسیدن به خواسته هایمان زحمت بکشیم

17خرداد1387

سالروز 22 خرداد – زمینه ساز کمپین 1 میلیون امضا: چهره به چهره با مردم از تهران تا زاهدان (وبلاگ پویا)

زمینه ی گردهمایی 22 خرداد هم اندیشی و همکاری بود و دستآورد بزرگ و مهم و غرور انگیز آن کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز. تلاشی چهره به چهره با مردم.

روز 22 خرداد» نقطه عطفی در جنبش زنان محسوب می شود (گفتگوی سارا لقمانی با نسرین ستوده)

به نظر من، روز 22 خرداد و اتفاقاتی که در این روز افتاده، نقطه عطفی در حرکت های حق طلبانه زنان کشور محسوب می شود. چراکه تجمعات زنان در روز 22 خرداد دارای ابعاد و ویژگی های متعددی است که سبب شده این روز ویژگی منحصر به فردی بیابد.

18 خرداد 1387

این را امضا می کنید؟ (بابک احمدی)

پیکار برای دمکراسی در ایران از مسیر مبارزات زنان برای برابری و آزادی می گذرد. کسانی که از عدالت اجتماعی یاد می کنند، نمی توانند به بهانه های “طبقاتی” از این مبارزه کنار بکشند و باز ادعای برابرطلبی و مساوات کنند. کسانی که از “شان انسان” در رساله های اخلاقی یاد می کنند، در برابر “سهمیه بندی جنسیتی آموزش عالی” چه کرده اند؟ کسانی که به نام آرمان شهر خیالی آینده از مبارزه امروز دوری می کنند، چه می گویند؟

همبستگی در اعتراض/ 22خرداد، از تغییر قوانین تا تغییر ساختار (نیلوفر گلکار)

22 خرداد روزی بود برای نشان دادن اینکه پی گیری مطالبات زنان از طریق راه های رسمی, مجلس و غیره کافی نیست زیرا با وجود تفکری که زنان را جنس دوم می پندارد مطالبات زنان از رده خارج می شوند و نادیده می مانند. حضور بیرونی و جذب مخاطب برای بیان و گسترش صدای حق طلبی لازم است و خلق فضای جدید در بی فضایی موجود از اهمیت بالایی برخوردار است. فضاهایی که از یک سو راهی به سوی مخاطب می گشاید و و از سوی دیگر شبکه ای از روابط آرام آرام گسترده شونده را در بر می گیرد تا آنجا که سازمان های رسمی را نیز وادار به پی گیری مطالباتشان کند..

به مناسبت سالروز 22 خرداد: گوشه هایی از فعالیت های خیابانی زنان طی یکصد سال اخیر (زارا امجدیان)

به گواهی تاریخ، از دیرباز در کشور ما زنان از حضور در خیابان منع می شده اند. مکان امن و مورد پذیرش جامعه برای زنان، فقط اندرونی خانه ها بوده است. اندرونی منازل، محل مناسبی برای زنان شمرده می شد تا از هر گونه ارتباط با مردان در امان باشند….

20 خرداد 1387

تجمع 22 خرداد، رسانه انسان شهری (منصوره شجاعی)

رسانه- تجمع 22خرداد84، توانمندی هایی بیش از محدودیت های خویش را به جنبش زنان شناساند. و به دنبال شناخت همین توانمندی ها بود که حتی با تغییر شرایط و تغییردولت و هزینه های نسبتا پیش بینی شده، گروهی از زنان شرکت کننده و برگزار کننده در آن مراسم، به برنامه ریزی تجمع های دیگری مانند روز جهانی زن در همان سال اقدام کردند

جنبش زنان هنوز نتوانسته افقی حرکت کند / گفت و گوی تغیر برای برابری با شهلا اعزازی (الناز انصاری)

بعد از 22 خرداد شاهد بودیم که گروه هایی با یک هدف معین کنار هم ایستادند و این همبستگی را اعلام کردند. این دگرگونی و تحول بعد از خرداد 84 در ساختار سیاسی- اجتماعی ایران کاملا مشهود است. به آن فرهنگ اجماع گریز اشاره کردید؛ در این باره اتفاقا همین حرکت جنبش زنان به خوبی نشان داد که دستی ورای میل فعالان در کار است که گروه ها را از هم جدا می کند. ولی روند همبستگی زنان این چنین بود که آنها یک تقاضای مشترک را بین همدیگر پیدا کردند و همه دور شعار همبستگی گرد هم آمدند

21 خرداد 1387

یک نما از بیست و دوم خرداد / ما زنیم ، انسانیم (ساناز صمیمی)
ما زنیم ،انسانیم ، شهروند این ….

پیرزن گوشهایش را تیز کرد، نمی دانست درست می شنود یا نه. به سختی از جای برخاست و به سمت صدا حرکت کرد. اما پیش از هر چیز نیروهای پلیس و ماشینهایشان را دید . نمی دانست چقدر خوابیده بود که متوجه حضور این جمعیت و نیروهای امنیتی نشده بود.
زن ایرانی اگر آگه شود …

22 خرداد روزی که شور می آورد و امید (سارا لقمانی)

22 خرداد که می رسد یادت می آید باید مردم و حاکمیت را وادار کنی تو را ببینند در غیر این صورت کسی اصرار به دیدنت ندارد. آن روز مردمان مجبور شدند چیزی به جز اندام ممنوع شده ما زنان را در خیابان ببینند. آن روز آموختیم که «تا هزینه ندهیم تغییری صورت نمی گیرد ». اگر می خواهیم مطالبات حق طلبانه مان را فریاد بزنیم باید پی هزینه ها را به خود بمالیم. سایت مدرسه فمنیستی

خاطره زدایی از همبستگی بیست و دو خرداد( محبوبه عباسقلی زاده)

بیست و دو خرداد 84 روزگاری معناهای زیادی داشت. معناهایی که با مفهوم همبستگی و حضور جسورانه و فعال طیف های متنوعی از فعالان جنبش زنان مقابل درب اصلی دانشگاه تهران ارتباط زیادی داشت. خیلی ها که تاریخ را به یاد دارند این اعتراض خیابانی را همسنگ اعتراض مخالفت با حجاب اجباری زنان در 8 مارس سال 57 می دانند

جنبش زنان – 22 خرداد و یک نقد (علی کلایی)

برخی روزها گاهی توسط حکومتها ماندگار میشود . روزهایی که یا سرکوب میکند و یا امتیاز میدهد و تحولی عظیم در آن روی مینمایاند . روزهایی مانند دوم خرداد با تحول عظیمش…..

چرایی حمایت من از تجمع 22 خرداد (عفت ماهباز)

من خود را عضوی از جنبش یک میلیون امضا می دانم که: دستاوردهای آن در کوتاه مدت، مثبت، فرهنگ‎ساز و آگاهی‎بخش بوده است، حتی اگر حاصل کارشان به زودی زود منجر به تغییر و تحول در قوانین منجر نشود. زنان با این حرکت تلاش کردند مسئله برابری را به خواستی عمومی و همگانی بدل کنند. بسیج افکار عمومی و بسیج اجتماعی و نشان دادن ریشه های تبعیض، حاصل کار فعالان «کمپین یک میلیون امضا» است.

22 خرداد 1387

سروده سیمین بهبهانی به مناسبت 22 خرداد

هان ای زن/ لطف بلور و سختی آهن / عزمت خجسته باد / حق می گویی / حق می جویی / قامتت راستای قیامت / ای ایستاده به پا چون کوه / ای استوار / ای ناشکسته / خصمت شکسته باد/ دیروز چون ستم زدگان می گریستی / امروز آن شدی که برابر بایستی / فرصت ویران که اندک است / گامت مبارک است / در فکر کار باش / فردا از آن توست / امیدوار باش / می بینمت به مسند پیروزی / اندیشه ورز توانایی / لطف است آنچه اندیشی / حکم است آنچه فرمایی / در مطلع حضور؛ خورشید وار باش / در مطلع حضور؛ خورشید وار باش
قرار بود سیمین بهبهانی، خاتون جنبش زنان، سروده خود را به مناسبت 22 خرداد (روز همبستگی زنان) در گردهمایی که قرار بود به مناسبت این روز در سالن گالری راه ابریشم برگزار شود، ارائه کند اما متاسفانه این مراسم لغو شد.

همبستگی هنوز وجود دارد /گفتگو با شیرین عبادی (الناز انصاری)

تجمع 22 خرداد کاملا قانونی بود و قانون صراحتا گفته است که وقتی تجمعی مسلحانه نیست و خلاف شرع هم نیست، هیچ نیازی به مجوز ندارد. متاسفانه در سال های گذشته حکومت جمهوری اسلامی پایه را بر این اساس گذاشته است که هر گردهمایی نیاز به مجوز دارد. بر همین اساس حتی اگر تجمع بدون سلاح باشد و مغایرتی با اسلام نداشته باشد، باز استثنا محسوب نشده و باید مجوز بگیرد. همه تجمعاتی که بدون مجوز بوده اند از سوی حکومت غیرقانونی اعلام شده است. این رویکرد، تعبیر نادرستی از قانونی که مورد قبول همه ماست

‏‎۲۲‎‏ خرداد زنده می ماند / کمپین یک میلیون امضا در مصاحبه با فعالان زن (امید معماریان)

به مناسبت ‏‎۲۲‎‏ خرداد، سالگرد تجمع فعالان در جنبش زنان، با ناهید کشاورز، فریبا عباسقلی زاده و منصوره ‏شجاعی گفتگو کرده ایم. دکتر ناهید کشاورز، جامعه شناس، معتقد است: “مهمترین‎ ‎دستاورد‎ ‎تجمع‎ ۲۲‎‏ خرداد ‏برای‎ ‎جنبش‎ ‎زنان، کمپین‎ ‎یک‎ ‎میلیون‎ ‎امضاء‎ ‎بود.” محبوبه‎ ‎عباسقلی‎ ‎زاد،‎ ‎مدیرمرکز‎ ‎کارورزی‎ ‎سازمان‎ ‎های‎ ‎غیردولتی،‎ ‎تاکید دارد:‏‎ ‎‏”مساله اصلی ‏‎ ‎زنان‎ ‎هم‎ ‎اکنون‎ ‎مبارزه‎ ‎با‎ ‎بنیادگرایی‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎ازطریق‎ ‎سیستم‎ ‎حقوقی‎ ‎به‎ ‎خودش‎ ‎مشروعیت‎ ‎می‎ ‎دهد.” منصوره‎ ‎شجاعی،‎ ‎فعال جنبش زنان، نیز بر این باور است که: “قدرت‎ ‎در‎ ‎جنبش‎ ‎زنان‎ ‎و‎ ‎در‎ ‎کمپین‎ ‎یک‎ ‎میلیون‎ ‎امضا‎ ‎در‎ ‎حال‎ ‎حاضر‎ ‎به‎ ‎معنای‎ ‎حضورگسترده‎ ‎و‎ ‎فعال‎ ‎مردمی‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎حول‎ ‎بیانیه‎ ‎کمپین‎ ‎و‎ ‎اهداف‎ ‎آن‎ ‎جمع‎ ‎شده‎ ‎اند.”

بیست ودوم خرداد ،84 تا 87 / به خاطر حقوق برابر (کانون زنان ایرانی)

منع چند همسری ؛ لغو حق طلاق یک طرفه ی مرد، حق ولایت و حضانت بر فرزند توسط پدر و مادر به طور مشترک؛ تصویب حقوق برابر در ازدواج (مانند حق بدون قید و شرط اشتغال و حق تابعیت مستقل زنان متاهل)؛ تغییر سن کیفری دختران به 18 سال؛ حق شهادت برابر و ..از خواسته های جنبش زنان ایران بود که تلاش برای دستیابی به این خواسته ها با گذشت چند سال ادامه دارد .این تلاش ها تا حدی هم توانسته ثمر بخش باشد

جهانی صدایمان شنید و شما نشنیدید! (آسیه امینی) / روزآنلاین

در کنار همه نقدها 22 خرداد برای بسیاری از فعالان جنبش زنان روزی دیگر از آن خود است. این روز به دو دلیل ‏عمده بسیاری از نقدهای عنوان شده را پس می زند. اول این که در 22 خرداد 1384 برای نخستین بار، خواسته های زنان، ‏نه به عنوان عبارتی در بین عبارات یک بیانیه سیاسی، نه به عنوان خواسته یک گروه، یا یک عده خاص و نه به عنوان یک ‏خواسته محدود و مشروط، بلکه با جامع ترین و مانع ترین شکل ممکن، یعنی تغییر قانون در یک گستره عمومی و در ‏معرض دید همگان، مطرح شد. ‏

سالگرد تجمع ۲۲ خرداد؛ کامیابی ها و ناکامی جنبش زنان (شیرین فامیلی)

به رغم این که تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵ را طیف وسیعی از زنان با نظرات و اعتقادات سیاسی و مذهبی مختلف حمایت کردند، اما به تدریج با مشخص شدن خواست های فعالان زن به ویژه کمپین یک میلیون امضاء که خواستار تغییر در قوانین به نفع زنان است، برخی از زنان اصولگرا تاکنون از پاسخ دادن صریح به این مسئله که از کمپین حمایت می کنند یا خیر اجتناب کرده اند.

تلاش برای همبستگی جنبش زنان روز افزون باد (بهمن احمدی امویی)

امروز 22 خرداد و روز همبستگی با جنبش زنان ایران است. دو سال پیش در چنین روزی تعداد زیادی از فعالان جنبش زنان و برخی از فعالان سیاسی و اجتماعی که به وجود قوانین تبعیض امیز علیه زنان در ایران اعتراض داشتند در میدان هفت تیر تهران گرد آمدند

برنامه اول صدای تغییر؛ ویژه 22 خرداد

اولین برنامه پادکست “صدای تغییر” ویژه 22 خرداد در سایت تغییر برای برابری.

٢٢ خرداد، نقطۀ عطف جنبش زنان ( گفتگوی رحمت قاسم بیگلو با ناهید کشاورز)

روز چهارشنبه، در ایران مصادف است با بیست و دوم خرداد سالروز ضرب و شتم دهها تن از بانوان فعال در امور حقوق پایمال شده زنان در ایران تحت حکومت اسلامی.
به مناسبت این روز، دکتر ناهید کشاورز جامعه شناس ایرانی می گوید:”می توان حوادث بیست و دو خرداد دو سال پیش را نقطۀ عطفی در جنبش برابری زنان و سر اغاز فعال شدن “کمپین یک میلیون امضاء ” دانست…

22خرداد ، امروز و فردای ما زنان (رها خسروی)

امروز به گواهی یک تحقیق میدانی میزان قابل قبولی از شهروندان تهران صدای جنبش اعتراضی زنان را شنیده اند ، امروز به یمن رسانه های مجازی، وبلاگها و وبسایتهای متعددی در مقایسه با دو سال قبل در حوزه زنان ایجاد شده صدای زنان به گوش خیلیها رسیده است حتی به گوش خودشان.از شهرستانهای ایران تا حوزه خلیج فارس و آمریکا . زنان صاحب تریبونهای شخصی و جمعی خود هستند .

نقدی بر بیست و دوم خردادماه /85 همبستگی یا وابستگی( مینو مرتاضی لنگرودی)

بحث موافق و مخالف روی شیوه برگزاری و نحوه بزرگداشت روز 22 خرداد 84 بود. که عده‌ای پیشنهاد تجمع خیابانی را مطرح کردند. و عده‌ای پیشنهاد تشکیل سمینار و نشست برای مراسم 22 خرداد داشتند. هیچ کدام از این دو روش خالی از پرداخت هزینه برای فعالان نبودند. تفاوت عمده این دو روش تقلیل هزینه برای فعالان بالقوه جنبش زنان بود که به صورت تماشاچی‌های مشتاق در اطراف مطالبات زنان پرسه می‌زنند و به دلایل مختلف جرأت و شهامت ورود به این حوزه فعالیت را در خود نمی‌بینند.

درگذر از سالهایی پر تحول ، پر التهاب، سپیده دمی بر آسمان تیرگی است ..(وبلاگ ما با هم برابریم)

گرچه بسیار طولانی مینمود , اما راهی را طی کردیم که جاده اش پر از سنگ و خار , ونفسها در سینه مان حبس , چشمهایمان از هجوم پرتلاطم تردید , سرشار . ماندیم , اشک شدیم و فریاد , از گذار زمان و مکان پیشی گرفتیم که از تصویرش , خود نیزمی ماندیم . و حال ما هستیم و اراده ای که برای به دست آوردن آرمانش , می ایستد ,میماند , همین

پاسداشت ۲۲ خرداد؛ روز مبارزه زنان ایران ( رادیو زمانه)

بیش از ۱۲۰۰ تن از فعالان جنبش زن و حقوق‌بشر در ایران با صدور بیانیه‌ای فرارسیدن ۲۲ خرداد سالروز تجمع بزرگ زنان برای رسیدن به حقوق خود را گرامی داشتند.
این بیانیه به پاس فعالیت سه‌ساله جمع زیادی از زنان مبارز که برای تغییر قوانین به نفع زنان ایران دستگیر و به زندان و جریمه نقدی محکوم شده‌اند، صادر شده است.

یاران می رسند از راه ،دست ها گرم می شود ودل ها گرمتر
خجسته باد روز همبستگی زنان ایران (پروین ذبیحی )

من نیز از کردستان آمده ام تا از این حرکت انسانی حمایت کنم. چون زنم و به عنوان یک زن خواسته هایی دارم. ونمی خواهم چون زن هستیم از حق و حقوق اجتماعی اقتصادی فرهنگی و سیاسی کمتر از مردان بر خوردار شوم و همصدای با بقیه اعلام کنم ما ناموس هیچ کس نیستیم وکسی صاحب ما نیست وهیچ کس و هیچ قانونی نه به بهانه ناموس ونه هیچ بهانه ای حق کشتن شکنجه و آزار ما را ندارد

به یاد 22 خرداد ، جشن بزرگ هماوایی زنان ایران / قانون عادلانه ، آگاهی زنانه ، راه رهایی ماست( نیلوفر انسان)

همیشه به خودم می گویم اگر در تاریخ زندگی هر انسانی حد اقل یکی دو خاطره باشد که تنها متعلق به خود او نبوده ، و به اجتماعی مثل او تعلق داشته باشد ، آن انسان ، انسان خوش بختی است . چرا که وقتی در روزهای کسالت باری مثل این روزهایی که ما در آنها قرار داریم ، می خواست که شخمی به مزرعه خاطر اتش بزند ، می داند آن روز تنها متعلق به او نبوده و احساس می کند که به جمعی تعلق دارد و تنها نیست و همین انگیزه ای می شود تا حالی از دوستانش بپرسد و به یاد آن آدمها و آن روز کاری برای امروز بکند تا خاطره تنها در صندوقچه دل محبوس نماند برای 50 سال دیگر

قبل از 22 خرداد جمع کوچکی داشتیم/ زهره اسدپور

شاید آن روزها طرح مسایل زنان به‌خصوص در شهرستان‌ها، چندان حساسیت‌برانگیز نبود و می‌شد از فضای تساهل نسبی بهره برد. اما در شرایط حاضر نمی‌توان به کار خیابانی بی‌پیامدهای خشونت‌بار امیدوار بود.

22 خرداد در کرج: تمام ایران را سالن می کنیم!/ زهره امین

چهارشنبه 22 خرداد با شوق و ذوق به هم زنگ می‌زنیم: مراسم ساعت 4 تا 8 فرداست… ساعت 2:30 ایستگاه کرج- تجریش و از اونجا به سمت فرمانیه و تالار ابریشم. عنوان برنامه: “نه به نابرابری و تبعیض” دیر نکنی ها… باشه. حتما میام. یکیو پیدا می‌کنم بچه‌هامو می‌سپارم بهش. فردا قراره برامون مهمون بیاد. اما زنگ می‌زنم کنسلش می‌کنم. مگه ما چند تا 22 خرداد داریم…

23 خرداد 1387

دختری که از من پیرتر بود/ تقدیمی از ایرج جنتی عطایی به جنبش زنان ایران

تقدیم به زنان وطنم:
خاطره چیست ؟ /خاطره چیست ؟ / آن آوازه خوان صبور /که تنهائیش را در آوازش / خلاصه می کرد/ از کدام رود – مرداب/ جنگل می آمد/ که در آوازش غمگنانه، غمگنانه/ جنگل / مرداب و/ رود جاری بود/ :ستاره افسرده است / ستاره افسرده است / و شب سرائی آن مرغ عاشق./ چرا نمی خوانی ؟/ چرا نمی خوانی ؟/آواز غوکی را/که در بویناکی مانداب محدود است/و کرم مطیعی که در پیله ؟/ از کدامین بهار می آمد؟.

انتشار زنگ اول مدرسه فمینیستی به مناسبت سالگرد 22 خرداد

نشریه داخلی مدرسه فمینیستی اولین شماره خود را به مناسبت سالگرد 22 خرداد به همراه مطالبی در مورد 22 خرداد و کمپین یک میلیون امضاء منتشر کرد.

روایتی از اعتراض و برابری خواهی: / “خواب آشفته خیابان” ویژه نامه 22 خرداد

تغییر برای برابری: مجموعه نوشته هایی با عنوان “خواب آشفته خیابان” ویژه نامه 22 خرداد به همت برخی فعالان جنبش زنان منتشر شد. این ویژه نامه مجموعه ای مصاحبه ها و یادداشت است که با هدف مکتوب کردن روایت های بخشی از فعالان جنبش زنان از وقایع22خرداد سال های1384و1385 و همچنین13اسفند 1385 گردآوری شده است.

ترانه جدید گروه تپش؛تقدیم به جنبش زنان در آستانه 22 خرداد

ترانه جدید گروه تپش، با موضوع نابرابریهای قانونی و عرفی، در آستانه 22 خرداد به جنبش زنان تقدیم شده است.
نزن! به اون کسی که باور داری! نزن / تو دستت قویه، ظریفه صورت این زن / به خدا، همه ی تنم اینجا داره می لرزه / کی گفته، پسرامون اوباشن، دخترامون هرزه / آره! این درد مثل یه غده تو سینمه / گمون نکن هر چی می گم از روی کینمه/ این یه شعر نیست، این یه بغض خفه شدس / ترانه نیست این، یه فریاده تو بن بست….

از میدان هفت تیر تا زندان اوین (ژیلا بنی‌‌یعقوب)

قرار بود زنان در اعتراض به قوانین تبعیض آمیز در خیابان هفت تیر تهران تظاهرات کنند.حدس می زدم آن روز حوادث کم نظیری در این میدان اتفاق خواهد افتاد.به همین دلیل بود که تصمیم گرفتیم برای پوشش خبری این برنامه به جای یک خبرنگار ،یک تیم خبری آن را پوشش دهد.تیمی که عبارت از خودم ،ترانه ،فریده و آزاده بود.بهمن هم داوطلب شد که به تیم خبری ما بپیوندد.

اطلاعیه شماره (1) گروه هماهنگ کننده مراسم بزرگداشت 22 خرداد 1387

مراسم بزرگداشت سالروز بیست و دوم خرداد که قرار است روز پنج شنبه بیست و سوم توسط تعدادی از فعالان جنبش زنان برگزار شود با تهدید نیروهای امنیتی مواجه شده است.
این در حالی است که به مناسبت فرا رسیدن سالروز بیست و دوم خرداد؛ روز همبستگی ملی زنان ایران، بیش از هزار و دویست نفر از فعالان حقوق برابر با انتشار بیانیه ای از عموم هموطنان ایرانی برای همراه شدن در مسیر رسیدن به حقوق برابر جنسیتی، دعوت کرده اند.
این گروه با انتشار این اطلاعیه در نظر دارد افکار عمومی و همراهان جنبش زنان را به برنامه های این روز جلب کند و همچنین از همگان دعوت می کند اطلاعیه های بعدی را دنبال کنند.

اطلاعیه شماره (2) کمیته هماهنگی مراسم 22 خرداد1387

کمیته هماهنگی مراسم بزرگداشت بیست ودوم خرداد با صدور اطاعیه ی شماره دوم خود اعلام کرد: “امروز قرار بود تعدادی از فعالان جنبش زنان در گالری راه ابریشم تهران سالروز 22 خرداد ،روز همبستگی زنان را گرامی بدارند اما آنها هنگام مراجعه به این گالری با درهای بسته و حضور نیروهای انتظامی و امنیتی و ممانعت شان برای برگزاری این نشست مواجه شدند . این در حالی است که پیش از این مدیریت این گالری فرهنگی موافقت خود را با بر گزاری این مراسم اعلام کرده بود اما با فشار نیروهای انتظامی و امنیتی مجبور شد درهای گالری را بر میهمانان و سخنرانان این مراسم ببندد.”

8 نفر از فعالان جنبش زنان بازداشت شدند

امروز قرار بود تعدادی از فعالان جنبش زنان در گالری راه ابریشم تهران سالروز 22 خرداد ،روز همبستگی زنان را گرامی بدارند اما آنها هنگام مراجعه به این گالری با درهای بسته و حضور نیروهای انتظامی و امنیتی و ممانعت شان برای برگزاری این نشست مواجه شدند . این در حالی است که پیش از این مدیریت این گالری فرهنگی موافقت خود را با بر گزاری این مراسم اعلام کرده بود اما با فشار نیروهای انتظامی و امنیتی مجبور شد درهای گالری را بر میهمانان و سخنرانان این مراسم ببندد. ژیلا بنی یعقوب روزنامه نگار و مسول سایت کانون زنان ایرانی ، نسرین ستوده وکیل و مدافع حقوق زنان و کودکان ، آیدا سعادت , جلوه جواهری ، فریده غائب ، ناهید میرحاج ،سارا لقمانی و نفیسه ازاد زنانی هستند که دستگیر شده و پلیس آنها را در خودروهای گشت ارشاد که مخصوص برخورد با بدحجابی است ، نگه داشته است. نیروهای امنیتی همچنین به حانه پروین اردلان رفته تا او را بازداشت کنند . اما نتوانستند وی را بیابند.

دستگیری ۸ تن از فعالان زن در تهران / رادیو آلمان

8 تن از فعالان زن که طی یک دعوتنامه اینترنتی از مردم دعوت کرده‌بودند، روز ۲۳ خرداد، به مناسبت سالگرد ۲۲ خرداد در یک گالری هنری در تهران جمع شوند، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. این افراد تنها به منظور اطلاع دادن به مدعوین مبنی بر برگزار نشدن مراسم جلوی گالری رفته بودند که همگی توسط پلیس دستگیر شدند.

انتقال 8 دستگیر شده مراسم 22 خرداد به بازداشتگاه وزرا

گفته می شود بازداشت شدگان امروز مراسم 22 خرداد که برگزاری مراسم شان با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شد به بازداشتگاه وزرا منتقل شده اند.
خانواده های 9 تن از بازداشت شدگان مراسم 22 خرداد هنوز پاسخی دریافت نکرده اند
9 تن از بازداشت شدگان مراسم 22 خرداد به بازداشتگاه وزراء منتقل شدند. این 9 تن شامل ژیلا بنی یعقوب، نسرین ستوده، سارا لقمانی، جلوه جواهری، ناهید میرحاج، آیدا سعادت، نفیسه آزاد، فریده غائب و نیز عالیه مطلب زاده (عکاس و گزارشگر مجله نامه) است. برخی از خانواده های بازداشت شدگان برای اطلاع از وضعیت آنان در برابر بازداشتگاه وزراء به سر می برند، اما متاسفانه از سوی مسئولان بازداشتگاه تاکنون هیچ جوابی به آنان داده نشده است. همسر نسرین ستوده از بی تابی و گرسنگی فرزند شیرخواره اش خبر می دهد. نسرین ستوده که فرزند 6 ماه خود را در خانه گذاشته بود تا وضعیت موکلان خود را پیگیری کند، نیز در میان بازداشت شدگان می باشد.

خانواده های 9 تن از بازداشت شدگان مراسم 22 خرداد هنوز پاسخی دریافت نکرده اند

9 تن از بازداشت شدگان مراسم 22 خرداد به بازداشتگاه وزراء منتقل شدند. این 9 تن شامل ژیلا بنی یعقوب، نسرین ستوده، سارا لقمانی، جلوه جواهری، ناهید میرحاج، آیدا سعادت، نفیسه آزاد، فریده غائب و نیز عالیه مطلب زاده (عکاس و گزارشگر مجله نامه) است. برخی از خانواده های بازداشت شدگان برای اطلاع از وضعیت آنان در برابر بازداشتگاه وزراء به سر می برند، اما متاسفانه از سوی مسئولان بازداشتگاه تاکنون هیچ جوابی به آنان داده نشده است. همسر نسرین ستوده از بی تابی و گرسنگی فرزند شیرخواره اش خبر می دهد. نسرین ستوده که فرزند 6 ماه خود را در خانه گذاشته بود تا وضعیت موکلان خود را پیگیری کند، نیز در میان بازداشت شدگان می باشد.

فعالان جنبش زنان بامداد جمعه آزاد شدند

نه نفر از فعالان جنبش زنان و روزنامه نگاران حوزه زنان توسط نیروهای امنیتی و پلیس امنیت تهران که دیروز بازداشت شده بودند،بامداد امروز جمعه به قید ضمانت آزاد شدند.
بازداشت شدگان پس از آزادی گفتند همگی تحت بازجویی قرار گرفته و بدون اینکه تفهیم اتهام شوند ،در باره عقاید و فعالیت هایشان مورد سوال قرار گرفته اند.

بازداشت تعدادی از فعالان جنبش زنان(گفتگوی آسیه امینی با رادیو زمانه)

نیروهای امنیتی امروز پنج‌شنبه با ممانعت از برگزاری مراسم بزرگداشت ۲۲ خرداد که از سوی برخی فعالان جنبش زنان «روز همبستگی زنان ایرانی» نام‌گرفته است، تعدادی از فعالان زن شرکت کننده در این تجمع را بازداشت کردند.

برای نسرین ستوده و نیمای شش ماهه اش (میترا شجاعی)

چقدر بوی زندگی می داد این صدا. نه انگار که در محاصره آدم هایی است که به کشتن «ماه» فرمان دارند. صدای نیما و مهراوه هم می آمد چه بی خبر از چند متری اشان می خندیدند انگار که «به نو کردن ماه بر بام شده بودند». یک آهنگی هم انگار نواخته می شد. فضای کوچک آن ماشین در بعد ازظهر پنج شنبه ی 23 خرداد فرمانیه ی تهران، هیچ شباهتی به پیرامونش نداشت.

روایت آسیه امینی از مراسم 22 خرداد / مدرسه فمینیستی

22+1 خرداد – صبح تا ظهر خبری نیست. همه در خانه اند و زندگی بر سیاق هر روز می رود. اگر چه می دانیم که تلفنها عرصه عمومی شنوندگان و گویندگان است. ای میلها راد دیگر نمی دانم. گرچه به گمانم کسی پشت خط از داراباد نامی نبرده بود…

جلوگیری از برگزاری سمینار حقوق زن در تهران (مصاحبه بی بی سی با منصوره شجاعی)

به گفته منصوره شجاعی فعال حقوق زنان هرچند سمینار برگزار نشد اما بسیاری از شرکت کنندگان که از لغو آن اطلاع نداشتند در محل جمع شدند که هشت نفر از آنها در محل توسط ماموران دولتی بازداشت شدند. تمام بازداشت شدگان بعد از انتقال به بازداشتگاه وزرا، تا پایان شب آزاد شدند

ایرادهای حقوقی وکلا به بازداشت خودسرانه مدافعان حقوق زنان در روز همبستگی زنان / روزنامه سرمایه

جمعی از وکلا و حقوقدانان به بازداشت های روز پنجشنبه، بیست و سوم خرداد، واکنش نشان دادند و آن را خلاف قانون دانستند. عصر پنجشنبه قرار بود تعدادی از فعالان جنبش زنان در گالری راه ابریشم تهران، سالروز 22 خرداد، روز همبستگی زنان را گرامی بدارند اما آنها هنگام مراجعه به این گالری با درهای بسته و حضور نیروهای انتظامی و ممانعت شان برای برگزاری این نشست مواجه شدند در این روز 9 نفر از فعالان جنبش زنان که قصد حضور در این مراسم را داشتند مقابل درهای ورودی گالری بازداشت به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند.

24خرداد1387

22 خرداد در کنار دریاچه زریوار

مریوان- در نشستی دوستانه با چند تا دوستان، تصمیم گرفتیم روز 22 خرداد از میدان بیسارانی تا دریاچه زریوار راهپیمایی کنیم.ابتدا چند نفر بودیم اما به تدریج بر تعدادمان افزوده شد و در ورودی دریاچه به هم پیوستیم. قرار شد در جایی جمع شده و با توضیح در مورد اهداف تجمع 22 خرداد 84 و 85، بیانیه امسال فعالان جنبش زنان و برابری خواهان خوانده شود.

روایت 22 خرداد 87 / زنان اجازه ورود به کوه و پیاده روی را هم نیافتند (ترانه بنی یعقوب)

در چهارمین سال بزرگداشت این روز، نیروهای امنیتی نه تنها مانع بر گزاری مراسم بزرگداشت این روز در مکانی سر پوشیده (سالن گالری راه ابریشم) شدند که حتی مانع ورود تعدادی از فعالان جنبش زنان به مراکز تفریحی شهر هم می شوند مساله ای که موجب تعجب همگان شده و فعالان زن با تعجب از یکدیگر می پرسند مگر کوه رفتن هم جرم محسوب می شود!؟

جنبش زنان، تابستان سختی در پیش دارد( گزارش شهرداد نیوز از روز های 22 و 23 خرداد1387)

وز 22 خرداد نیروهای انتظامی و امنیتی درست مانند سال گذشته میدان 7 تیر و سردر اصلی دانشگاه تهران را محاصره کردند تا مبادا فعالان جنبش زنان بخواهند تجمعی برگزار کنند. آنان هم چنین بر مبنای مضمون یک کاریکاتور که در سایت مدرسه فمینیستی درج شده بود، میدان ونک را نیز محاصره کرده بودند. چهارشنبه، 22 خرداد نیروهای انتظامی و امنیتی به شکل گسترده‌ای در خیابان‌ها و میدان‌های شهر حضور داشتند و در عمل بخشی از پایتخت ایران به نوعی در وضعیت حکومت نظامی قرار گرفته بود.

گفتگو با آسیه امینی راجع به ممانعت از برگزاری مراسم ساگرد بیست و دوم خرداد و امر همبستگی در جنبش زنان ایران

من یکی از سخنرانان مراسم امروز بودم و قرار بود در باره ی همین موضوع صحبت کنم . به نظر من یکی از ویژگی های جنبش زنان در ایران ، فرا ایدئولوژیک بودن آن است. یعنی فعالان جنبش زنان به این نتیجه رسیده اند که به جای اینکه فمینیسم در خدمت ایده ئولوژی ها و گروهها ی سیاسی و ایدئولوژیک باشه ، در خدمت فمینیسم باشد. یعنی درواقع تلاشهای آنها در جهت نیل به حقوق زنان باشد.

گفتگو با آیدا سعادت و ژیلا بنی یعقوب در مورد دستگیری زنان در سالگرد 22 خرداد / صدای آلمان

بازداشت فعالان جنبش زنان ایران مقابل گالری راه‌ابریشم در فرمانیه صورت گرفت. روز پنج‌شنبه قرار بود نشستی در محل گالری برای مرور دستاوردهای ۲۲ خرداد تشکیل شود.فعالان جنبش زنان با توجه به ارسال پیام‌های کوتاه تهدیدآمیز به برخی برگزارکنندگان، تصمیم به لغو آن گرفتند. به این ترتیب، شماری از هماهنگ‌کنندگان برای اطلاع‌رسانی درباره به‌هم خوردن مراسم، به فرمانیه رفتند. پلیس پس از دستگیری ۸ نفر از کسانی که مقابل گالری بودند، نسرین ستوده وکیل دادگستری، را هم بازداشت کرد. خانم ستوده در واقع به قصد پیگیری وضع آیدا سعادت، موکل بازداشت شده خود، به محل مراجعه کرده بود.

اعتراض قانونی در مورد ارسال پیام های تلفنی تهدید آمیز / گفتگوی رادیو فرانسه با نسرین ستوده

لیدا پرچمی: خانم نسرین ستوده وکیل دادگستری و از امضاء کنندگان کمپین می باشد که همراه با هشت تن از موکلان خود در روز بیست و سوم خرداد بازداشت و سپس آزاد شد. وی پس از آزادی نسبت به نحوۀ عمل مأموران انتظامی و قضائی اعتراض کرد و بخصوص ارسال پیام های تهدید آمیز تلفنی را قبل از برگزاری مراسم بزرگداشت بیست و دو خرداد، غیر قانونی خواند. به نظر خانم ستوده موضوع جرم، یعنی عضویت در یک جنبش فمینیستی در هیچ یک از قوانین جزا یافت نمی شود. بعلاوه اقدامات غیر قانونی دیگری نیز انجام شده که مورد استناد وی در این شکایت قرار دارد.

همبستگی را زنان به ارمغان آوردند( کریم پورحمزاوی)

در های گالری ابریشم را به روی زنان جنبش بستند. آن را محاصره کرده و 10 نفر از اعضای جنبش را دستگیر کردند. باز دستشان درد نکند که با دستگیری زنان جنبش هر آنچه که قرار بود در گالری ابریشم گفته شود را خود و بشکلی گسترده و بین المللی گفتند! همه چشمها بسوی کمپین منعطف شد و همه دلها با دل او طپید. آخر قلب کمپین در این روزها بجای همه میطپد, چرا اینبار همه هم با او و بجای او نطپند!؟ مگر نه این است که زنان ایران همه را با حماسه خود خجل کرده اند!؟ مگر نه این است که آنها همبستگی را به ارمغان آورده و همه را با خود همسو کرده اند!؟ و مگر غیر از این است که هر کس خود را با کوه استواری بنام زن ایرانی درگیر سازد جز شرم و رسوائی چیز دیگری نصیبش نمیشود!؟

برخلاف قانون بودن بازداشت هشت فعال زن ،محمد مصطفایی وکیل و عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری

متابعت از قانون ایجاب می کند که در دو صورت مرجع انتظامی و قضایی به تحقیق در خصوص عملکرد افراد بپردازد آنهم درصورتی که عملی از مصادیق عنوانین مجرمانه باشد مرجع انتظامی در زمانی می تواند به صورت مستقیم به تحقیق بپردازد که فردی مبادرت به جرم مشهود نماید یعنی جرمی که در منظر مامورین انتظامی باشد مثل اینکه شخصی در حال سرقت باشد یا مبادرت به ضرب و جرح دیگران کند و از این قبیل اقدامات مجرمانه انجام دهد از طرفی این مرجع به صورت غیر مستقیم زمانی می تواند از اقتدار خود استفاده نماید که مرجع قضایی دستوری برای انجام تحقیقات در خصوص یک فرد مشخص و یک موضوع خاص نماید اینکه بدون هیچ اقدام مجرمانه ای شخصی را دستگیر و بازداشت کنند بر خلاف اصول بدیهی واولیه حقوقی به خصوص اصل برائت است چرا که اصل بر آن است که هیچکس مجرم نیست مگر آنکه جرمش در یک مرجع قضایی صالح اثبات گردد.

دعوت‌کنندگان تجمع تهدید شده بودند / مصاحبه با نسرین ستوده / رادیو آلمان

نسرین ستوده، حقوقدان، یکی از دستگیرشدگان است که ساعتی قبل از دستگیری با دویچه وله گفت‌و گو کرد. وی به تهدید تلفنی برگزارکنندگان و مدعوین مراسم روز ۲۳ خرداد اشاره کرده و آن را عملی غیر قانونی خوانده است.

25خرداد1387

از ستاد خبری شکایت می کنم/ گفتگو ی تغییر برای برابری با نسرین ستوده (الناز انصاری)

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و عضو کمین یک میلیون امضا روز 23 خرداد درمراسم گالری راه ابریشم همراه با 8 عضو دیگر کمپین بازداشت شد. این بازداشت کوتاه برای این حقوقدان نمونه ای از نقض حقوق متهمان بود. از حکم بازداشت متهمین تا گرفتن ضمانت توسط نیروی انتظامی موارد پی در پی اقدامات خودسرانه پلیس در روز 23 خرداد بود تا خاطره میدان 7 تیر و برخورد پلیس در آن روز همچنان از ذهن ها زدوده نشود. نیروهای امنیتی ساعاتی پیش از این گردهمایی اس ام اسی به فعالان زن فرستادند که به آنان هشدار می داد که تجمع بدون مجوز 2تا 5سال زندان به همراه دارد. این اقدام تنها موردی بود که نسرین ستوده را واداشت تا بگوید از سوی خود و موکلین اش از فرستنده این پیام شکایت خواهد کرد.

مصاحبه با شهلا لاهیجی به مناسبت 22 خرداد (مریم رحمانی)

22 خرداد جرقه ای بود برای تغییر برخی مواد فوری، وقتی می گوییم فوری یعنی تمام موادی که تمام زنان از پایین ترین قشر تا بالاترین قشر جامعه را در بر می گیرد. کمپین دموکراتیک ترین حرکت ممکن است بدون آنکه ذره ای خشونت در آن باشد.

روایتی از بازداشت روز 23 خرداد: زنانه در وزرا / نفیسه آزاد / تغییر برای برابری

زندانی شدن تجربه خوبی نیست، دستگیری و سر وکله زدن با افرادی که تو را به عنوان یک شهروند که حق قانونی خود را طلب می کند به رسمیت نمی شناسند هم سخت است وهم انرژی بر. اما برای من ، به عنوان کسی که برای برابری حقوقی زنان و مردان تلاش می کند ، تجربه ای نو و متفاوت هم هست، تجربه برخورد با کسانی که فرصت گفتگو و تعامل با آنها در قالبهای عادی جمع آوری امضا ممکن نیست.

تاثیر 22 خرداد بر سازماندهی فضا در جنبش زنان( جلوه جواهری)

تجمع اعتراضی 22 خرداد 84 در فضایی نسبتاً باز اما پر تنش اتفاق افتاد. باز، به لحاظ نزدیکی به انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری که تا حدودی از خشونت پلیسی برای جلب مشارکت رای دهندگان کاسته شده بود؛ و پرتنش، به دلیل پایان روزهایی که برای بسیاری از افراد پر از امید بود و بدان دلبسته بودند…

22 خرداد و راه پیش رو ما زنده به آنیم که آرام نگیریم / وبلاگ آوای روز/ ثریا آزاد فر

گویی همین دیروز بود, من و تنی چند از دوستان کنار خیابان ایستاده بودیم, برخی هم روی آسفالت خیابان نشسته بودند, خیابان پر از هیاهوی زنانی بودکه آمده بودند به اندازه یک تاریخ فریاد بزنند, به اندازه روزهای سنگین سکوت, به اندازه شبهای تاریک و بلند تنهایی در بازداشتگاه ها و زندان ها, به اندازه فاصله قانون و واقعیت موجود, پروانه های فریاد از حنجره ها بیتاب در هوا می چرخید و در فریاد گزمه ها محو می شد.

تهام این است: “عضویت در جنبش زنان فمونیست”! / آیدا سعادت

دارم خطوط آخر این گزارش را می نویسم که خبر می رسد محبوبه کرمی در حین جمع آوری امضا بازداشت شده!!! مانده ام از چه باید نوشت؟ واقعا جرم ما چیست؟ خواست ما برای تغییر قوانین اینقدر می تواند تهدید آمیز باشد؟ محبوبه با آن صفای درونی و سادگی اش در ذهنم مجسم می شود و آرام از جانم می رود؟ خسته شدیم از بس گفتیم کجای دنیا جمع آوری امضا جرم است و تهدید علیه نمی دانم چه و کسی نشنید.

22 خ

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours