بیانیه کمیسیون زنان در محکومیت تعرض معاون دانشگاه به دختر دانشجوی زنجانی

27 خرداد 1387

درسایت ببینید: کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت

بیانیه کمیسیون زنان دفتر تحکیم در خصوص تعرض معاون دانشجویی دانشگاه زنجان به یک دختر دانشجو: تا ریشه کن کردن تجاوز و تعدی به حریم دختران دانشجو از پای نمی نشینیم

خبر تلاش معاون دانشجویی دانشگاه زنجان برای برقراری رابطه اجباری با یک دختر دانشجو در حالی منتشر می شود، که تنها یک سال از فاجعه تعرض کارمند حراست دانشگاه کرمانشاه به یکی از دختران دانشجو می گذرد. داستان مکرر هتک حرمتی که پیش و پس از آن بارها و بارها از علامه، سهند تبریز و … به گوش رسید و چه بسیارند داستان های غم انگیزی از این دست، که از ترس بی آبرویی برای همیشه ناگفته می مانند. این بار، اما دانشجویان قربانیانی منفعل نبودند. آنها شجاعانه و هوشمندانه، ماهیت پلید متعرضین را افشا کرده اند و با اقدامی هوشیارانه و سریع (با حضور در دفتر معاون دانشجویی)، اثبات نمودند که هیچ گونه ظلم و تعرضی را بی پاسخ نمی گذارند.

معاون دانشجویی دانشگاه زنجان که در سال 74 پست رئیس دانشکده ادبیات را بر عهده داشته، در حالی به دختری دانشجو تعرض می کند، که تنها چند روز پیش از آن، حکم انحلال انجمن اسلامی دانشگاه را امضا کرده و دلیل این کار را نامسلمان بودن دانشجویان ذکر کرده است. باید پرسید چه کسی نامسلمان است؟ کسی که از جایگاه قدرت برای هوسرانی و امیال شخصی سوء استفاده می کند یا دانشجویانی که طی این سال ها به ظلمی که بر آنان می شود، اعتراض کرده اند؟ پرچم دینداری را امروز کسانی برافراشتند که تشت رسوایی شان از بام افتاده و از یاد برده اند که شرط اول دینداری اخلاق مداری است.

اردیبهشت ماه سال گذشته پس از افشای واقعه تاسف بار دانشگاه رازی کرمانشاه، تاکید کردیم که «دست تطاول نهادهای گوناگون از جمله حراست، می بایست از دانشگاه کوتاه شود، خواه به تصریح قانون و خواه به تصمیم دانشجویان.» امروز اما پس از واقعه تبریز و زنجان بیش از گذشته آشکار شده که خشونت در جای جای ساختار پدرسالار و مردسالار دانشگاه ریشه دوانده است. هنوز چند ماه از واقعه دردناک قتل دکتر زهرا بنی یعقوب در بازداشتگاه اداره اماکن همدان به دست مدعیان مسلمانی و پرونده بی سرانجام کشته شدن او در کشوری که جای متهم با شاکی عوض می شود، نگذشته که باز هم شاهد تجاوز به حریم دختران دانشجو هستیم. تعدی که از سوی مسئولین دانشگاه ها نسبت به دانشجویان روا داشته می شود، ادامه خشونتی است که هر روز در خیابان ها تهدیدمان می کند. توحشی که گاه رنگ امر به معروف و گشت ارشاد به خود می گیرد و گاه به صورت تجاوز و تعرض مسئولینی که قرار است حافظ امنیت باشند، به آشکارترین شکل ممکن خودنمایی می کند. مسئولین دانشگاه تنها یکی از ابزارهای خشونت و سرکوب این نظام پدرسالارند.

امروز ضرورت حمایت دانشجویان سراسر کشور از دانشجویان متحصن زنجان که خواستار استعفای رئیس دانشگاه هستند، حس می شود تا با یاری یکدیگر از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کنند. کمیسیون زنان تحکیم ضمن حمایت از دانشجویان زنجان به مسئولین توصیه می کند که به جای سرکوب دانشجویانی که ابتدایی ترین حقوق انسانی شان را طلب می کنند، خاطیان را در دادگاه های علنی محاکمه کند و هشدار می دهد چنانچه سرانجام دادخواهی دانشجوی مورد تعرض قرار گرفته به سرنوشت موارد رخ داده در دانشگاه های دیگر دچار شود، دست به اقدامات عملی خواهد زد. عذرخواهی و استعفای وزیر علومی که قول داده بود پاسخگوی اعمال رئوسای انتصابی اش باشد تنها یکی از درخواست های دانشجویان است و برخورد با هتک حرمت کنندگان و ریشه کن کردن تجاوز به دختران در محیط دانشگاه خواسته دیگری است که تا برآورده نشدن آن از پای نمی نشینیم.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours