بیانیه مدرسه زنان در اعتراض به هتک حرمت دختر دانشجوی زنجانی

28 خرداد 1387

باز هم دختری دانشجو توسط یکی از مسئولان در دانشگاه هتک حرمت شد. در خبر آمده بود «دختر دانشجوی زنجانی، به بهانه نجات از کمیته انضباطی، مورد تعرض معاونت دانشجویی دانشگاه قرار گرفت». چندی پیش، خبرهای مشابهی از هتک حرمت دختر دانشجوی تبریزی توسط مامور حراست دانشگاه، و پیشتر از آن در دانشگاه علامه، و باز هم پیشتر در دانشگاه کرمانشاه در رسانه ها منتشر شده بود. جای تاسف است که چنین فجایعی به اخباری تکراری تبدیل شده است.

در زمانی که زنان جامعه ایران، هر روز در جهت برابری و پیشرفت گام بر می دارند. در حالی که، دختران توانسته اند بیش از 60% پذیرفته شدگان در آموزش عالی را به خود اختصاص دهند، و در زمانی که جنبش پر سابقه زنان مجدانه در پی تغییر قوانین نابرابر است؛ متاسفانه هنوز هستند مردانی که سمت های بالای اجتماعی را اشغال کرده اند، و نسبت به ابتدایی ترین حقوق انسانی زنان و دختران خشونت روا می دارند.

تعرض، هتک حرمت، و تجاوز از جانب مردانی که صاحب درجات متفاوتی از قدرت هستند، نمایش خشونت نظام یافته ای است که بر دختران و زنان ایرانی تحمیل می شود. متاسفانه به دلیل کراهتی که در فرهنگ ایرانی برای علنی ساختن چنین خشونت هایی وجود دارد، فجایعی از این دست، معمولا ناگفته و پنهان می ماند؛ و مانع رسوایی مردانی می شود که از موقعیت خود سوءاستفاده می کنند تا با تضیع حقوق انسانی زنان به امیال پلید خود دست یابند.

جسارت دانشجوی دختر زنجانی در افشای این خشونت، قابل احترام است. و تحصن و اعتراض دانشجویان دانشگاه زنجان، نه تنها حق آنها، بلکه وظیفه ای انسانی است برای دفاع از حقوق زنان. حمایت از این حرکت، می تواند تکرار چنین خشونت هایی را در آینده مانع شود. شاید دولتمردانی که همواره نگران «غیرتی» هستند که توسط زنان بر باد می رود، این بار به رگ غیرتشان بر خورده، و حاضر باشند برای عذرخواهی، پست و مقام انتسابی را رها کرده، و دانشگاه را به دانشجویان واگذارند. استعفا و عذرخواهی علنی؛ در زمانی که برای چندمین بار شاهد چنین خشونت هایی از سوی مسئولین انتصابی هستیم – و یقیناً موارد دیگری بوده که به دلیل حفظ آبرو گزارش نشده است – شاید کمترین کار برای حفظ آبرو و غیرت باقیمانده این مقامات باشد.

جنبش دانشجویی، و بویژه دختران دانشجو نشان داده اند که می توانند برای تحقق خواسته های خود، با اتحاد و کنش جمعی به موفقیت دست یابند. پیروزی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم کرج در دستیابی به مطالبات شان، دستاورد ارزشمندی برای جنبش دانشجویی به شمار می آید. همانگونه که در خبرها آمده بود، دختران دانشجو نقش بسزایی در این اعتراض جمعی داشتند؛ تا جایی که بیشتر جمعیت متحصنین و افرادی که اعتصاب غذا کرده بودند را دختران تشکیل می دادند. این پیروزی، نشان داد که جنبش دانشجویی و بویژه دختران دانشجو از ظریفت بالایی برای کنش جمعی و اعتراضی در جهت رسیدن به خواسته های بر حق و انسانی شان برخوردارند.

فاجعه ای که برای مرتبه چندم در دانشگاه زنجان تکرار شد، خشونتی شنیع و غیر انسانی است که اگرچه در ظاهر تنها معطوف به یک نفر می باشد، اما حقوق همه دختران دانشجو را مخدوش کرده است. اعتراض جنبش دانشجویی به چنین خشونتی مسلماً مورد حمایت مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان است. ما نیز، به عنوان جمعی از فعالان جنبش زنان، اعتراض خود را به این قبیل خشونت های غیرانسانی اعلام می داریم و از اعتراضات دانشجویان در این خصوص حمایت می کنیم.

گروه «مدرسه زنان»

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours