محبوبه کرمی: رهگذری دربند

۰ min read

6 تیر 1387

جمعه 24 خرداد 1387 محبوبه کرمی در حالی که سوار بر اتوبوس شرکت واحد بوده است دستگیر می شود. بنا به گفته خانم صدیقه مصائبی مادر محبوبه؛ ماموران بدون هیچ دلیل و توضیحی محبوبه و دیگر افراد حاضر در اتوبوس را با خشونت از اتوبوس به خیابان می کشانند و آنها را بازداشت می کنند، در حالی که او و دیگر مسافران اتوبوس تنها رهگذرانی عادی بوده اند که بنابه اتفاق و در حالی که در اتوبوس بوده اند از برابر تجمعی که گویا در آن روز در برابر پارک ملت برگزار شده بود می گذشتند. در این مدت بنا به گفته مادر محبوبه تنها یک بار با خانواده خود تماس داشته است.

در همین رابطه سایت دویچه ووله
می نویسد: یک تجمع اعتراضی در حوالی پارک ملت تهران، دستگیری دستکم ۲۰۰ نفر را در پی داشت. ماموران پلیس و لباس شخصی‌ها برای کنترل این اجتماع از گازاشک آور، باتوم و شوک الکتریکی استفاده کردند. گفته می‌شود شماری از بازداشت شدگان تنها در حال عبور از صحنه بوده‌اند. محبوبه کرمی، روزنامه‌نگار ایسنا و فعال حقوق زنان از آن جمله است.

خانم مصائبی مادر محبوبه کرمی در مصاحبه با دویچه وله می گوید:” دخترم اول زنگ زد با موبایل و گفت که دارد به سوی خانه میاید ولی بخاطر ترافیک ممکن است دیر برسد. گفتم باشد. تقریبا ۲۰ دقیقه بعد دوباره تلفن کرد و با بغض گفت مرا گرفته اند و دارند از اتوبوس پایین می کشند. روپوش ام را هم پاره کرده اند. دیگر قطع شد و ما هرچه تماس گرفتیم جواب نداد. آقایی که کیف دخترم را در خیابان پیدا کرده، آن را با پیک به ما رساند و گفت خودش هم جزو مسافرین اتوبوس بوده. گفت آمدند خانم‌ها را از ماشین پایین انداختند. اصلا کسی در درگیری و تجمع نبود، همه در اتوبوس نشسته بودند.”

خانم مصائبی همچنین در مصاحبه با سایت مدرسه فمینیستی از بیماری سرطان خود و الزایمر پدر محبوبه می گوید. او خاطر نشان می کند که طبق دستور پزشک معالجش هفته پیش باید تحت عمل جراحی قرار می گرفته اما به دلیل استرس بالا به خاطر بازداشت تنها دخترش و بی خبری از او از انجام عمل منصرف شده است. مادر محبوبه کرمی که زنی 60 ساله است در اثبات بی گناهی دختر خود می گوید:من و همسر پیر و بیمارم هر دو به مراقبت شدید نیاز داریم؛ محبوبه که آنقدر به کمپین علاقمند بود حاضر نشد در مراسم سالگرد 22 خرداد امسال شرکت کند چون می دانست که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به حضورش در خانه احتیاج داریم خانم مصائبی از مسئولان می پرسد: وقتی دختر من برای یک مراسم رسمی که در سالنی سرپوشیده و برای کمپین که امری صلح جویانه و مشخص است؛ برگزارمی شود از خانه خارج نمی شود چطور ممکن است برای یک تجمع که از طرف گروه های ناشناس بوده است بخواهد چنین کاری را بکند. محبوبه آن روز برای زیارت امامزاده صالح به تجریش رفت. آیا باید به خاطر این مسئله و فقط به دلیل اینکه از پارک ملت عبور می کرده چون مسیرش بوده دستگیر شود؟

فعالان حقوق بشر با انتشار مطلبی در این رابطه می نویسد:

محبوبه کرمی ، ویدا دهقانیان و جلال اقدامی هر سه از فعالان مدنی بازداشت شده در تجمع 24 خرداد ماه در محدوده پارک ملت تهران میباشند. هر چند حداقل بازداشت شدگان بیش از 250 تن اعلام شده اند اما وضعیت سه فرد مذکور متمایز و نگران کننده تر از سایرین میباشد.

محبوبه کرمی ، 40 ساله ، ژورنالیست و از اعضای کمپین یک میلیون امضا که پس از بازداشت و انتقال به زندان اوین به بند 209 وزارت اطلاعات منتقل و با انتقال به سلول انفرادی تحت فشار قرار گرفته است و ایشان نیز فارغ از اتهام فاقد وجاهت مبنی بر شرکت در تجمع در مورد فعالیتهای کمپین و سایر مسائل غیر مرتبط با علل بازداشت مورد بازجویی قرار گرفته است ، وی همچنان تحت فشار روحی و روانی و در بند 209 زندان اوین به سر میبرد.

با سپری شدن یک هفته از بازداشت بی دلیل محبوبه کرمی؛ سازمان عفو بین الملل
طی صدور بیانیه ای نگرانی خود را از وضعیت بازداشت محبوبه کرمی, عضو کمپین یک میلیون امضا, که همراه 200 تن دیگر در ارتباط با تجمعی اعتراض آمیز در حوالی پارک ملت برگزار شد, اعلام کرد. سازمان عفو بین الملل در بخشی از بیانیه خود خطالب به دولت ایران می نویسد: محبوبه کرمی , روزنامه نگار و مدافع حقوق زنان, 40 ساله, در روز24 خردادماه, به وضع خشونت باری از اتوبوسی که سوار آن بود پایین کشیده شده و بازداشت شد. اتوبوس در حال گذشتن از حوالی پارک ملت در تهران بود, که اندکی پیش از آن تجمعی اعتراض امیز در آن برگزار شده بود. خبرها حاکی از ان است که حدود 200 نفر در ارتباط با این تجمع بازداشت شده اند. عفو بین الملل هیچ گزارشی مبنی بر خشونت آمیز بودن این تجمع دریافت نکرده است. اکنون از مکان نگهداری بازداشت شدگان, به ویژه محبوبه کرمی اطلاعی در دست نیست و آنها در معرض خطر شکنجه یا سایر رفتارهای نامناسب هستند.

مطالبی که در زیر می خوانید لینک برخی از نوشته های محبوبه کرمی است. مقالات و نوشته های او نشان از دغدغه های او دارد. قلم محبوبه کرمی بیشتر از هر حرف و عمل دیگری ثابت می کند که او دغدغه ای جز خواست تغییر قوانین نابرابر ندارد و فارغ از هرگونه دسته بندی و خط کشی تنها به فکر زنان کشورش است

دعوت از اقوام برای شرکت در کمپین جمعه17 فروردین 1386

وقتی همه همدل شویم سه شنبه23 مرداد 1386

یک روز پربرکت پنج شنبه8 شهریور 1386

روناک صفارزاده در زندان

جلوه، جواهر کمپین جمعه16 آذر 1386

دو مادر در بندم! سه شنبه3 اردیبهشت 1387

آرزوی بزرگی که اگر قانون کمی برابر تر بود، دیگر آرزو نبود* / 29 خرداد 1387

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours